Treść głównego artykułu

Abstrakt

Kapitał ludzki, w dzisiejszej globalnej rzeczywistości gospodarczej, stanowi o sukcesie firmy. Jednym ze sposobów zarządzania tym kapitałem, jest tworzenie programów rozwoju kadry, w tym programów mentoringu. Autorzy niniejszego opracowania, odwołując się do teorii zjawiska przepływu w rozwoju zawodowym (work-related flow) oraz badań prowadzanych wśród mentorów – polskich managerów w Londynie, prezentują Model Rozpędu opisujący cztery poziomy funkcjonowania ekspertów, zależne od otwartości na zmianę status quo i innowacyjności zadań, które wykonują. Celem badania jest weryfikacja skuteczności mentoringu, jako działania sprzyjającego pojawieniu się zjawiska rozpędu, a tym samym wzrostu poziomu satysfakcji zawodowej w grupie ekspertów.

Słowa kluczowe

mentoring satysfakcja zawodowa przepływ Model Rozpędu profesjonaliści eksperci Expaci.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Łużniak-Piecha, M., & Golińska, A. (2012). Rozpęd – opis modelu i koncepcji badawczej, czyli jak skutecznie mentoring podnosi satysfakcję zawodową mentorów. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 24(2), 79–100. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.5800

Referencje

    1. Bakker A. B., Flow among music teachers and their students: The crossover of peak experience, “Journal of Vocational Behavior”, 2005, No 66.
    2. Bakker A. B., Demerouti E., Towards a model of work engagement, “Career Development International”, 2008, No 13.
    3. Csikszentmihalyi M., Beyond boredom and anxiety, Jossey-Bass, San Francisco 1977.
    4. Csikszentmihalyi M., Przepływ, Wydawnictwo Biblioteka Moderatora, Taszów 2005.
    5. Demerouti E., Job characteristics, flow, and performance: The moderating role of conscientiousness, “Journal of Occupational Health Psychology”, 2006, No 11.
    6. Ellis G. D., Voelkl J. E., Morris C., Measurement and analyses issues with explanation of variance in daily experience using the flow model, “Journal of Leisure Research”, 1994, No 26.
    7. Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Golińska A., Migracje polskich Profesjonalistów i Profesjonalistek: Wyjazdy i Powroty, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”, 2012, (w druku).
    8. Henry J., Positive and creative organization, w: Positive psychology in practice, red. P. A. Linley, S. Joseph, Wiley, Hoboken, NJ: 2004.
    9. Horvath M., Wasko L.E., Bradley J.L, The Effect of Formal Mentoring Program Characteristics on Organizational Attraction, “Human Resource Development Quarterly”, 2008, No. 19, 4.
    10. Juchnowicz M., Kultura zaufania wyzwaniem współczesnego zarządzania kapitałem ludzkim, w: Kulturowe uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim, red. M. Juchnowicz, Wolters Kluwer business, Kraków 2009.
    11. Juchnowicz M., Najlepsze praktyki w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Metodyka badania. Opisy przypadków, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2011.
    12. Łużniak-Piecha M., Mentoring w karierze międzynarodowej, w: Menedżer w gospodarce opartej na wiedzy, red. T. Listwan, S.A. Witkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.
    13. Łużniak-Piecha M., Golińska A., Mentoring jako narzędzie budowania kapitału symbolicznego, czyli jak dyskusja o pogodzie może wpłynąć na rozwój kariery w Londynie, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty”, 2011, nr 20, 2.
    14. Mäkikangas A., Bakker A.B., Aunola K., Demerouti E., Job resources and flow at work: Modelling the relationship via latent growth curve and mixture model methodology, “Journal of Occupational and Organizational Psychology”, 2010, No. 83.
    15. Mesjasz J., Zaleski Z., Koszty sukcesu w zarządzaniu, w: Sukces w zarządzaniu. Problemy organizacyjno – zarządcze i psychospołeczne, red. T. Listwan, S.A. Witkowski, Wydawnictwa Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2001.
    16. Roberts B.W., Kuncel N.R., Shiner R., Caspi A., Goldberg L.R., The power of personality: The comparative validity of personality traits, socioeconomic status, and cognitive ability for predicting important life outcomes, “Perspectives on Psychological Science”, 2007, No 2.
    17. Rhodes J.E., DuBois D.L., Mentoring Relationships and Programs for Youth, “Current Directions in Psychological Science”, 2008, No. 17, 4.