Behawioralna teoria lokalizacji – ewolucja, narzędzia i przyszłość
Abstrakt
Behawioralna teoria lokalizacji podkreśla duże znaczenie ograniczonej racjonalności i su-biektywnego postrzegania przestrzeni w wyborze lokalizacji działalności gospodarczej. W artykule omówiono kluczowe koncepcje z zakresu behawioralnej teorii lokalizacji. Zdaniem autorów, behawioralna teoria lokalizacji jest raczej komplementarna niż konkurencyjna w stosunku to podejścia neoklasycznego czy współczesnego, ponieważ pozwala wyjaśnić od-stępstwa decydentów od zachowań optymalizacyjnych.
Full Text
Bibliografia
Brzezicka J., Wiśniewski R. [2013], Ekonomia behawioralna a rynek nieruchomości – teoria i praktyka, „Polish Journal of Economic Psychology/ Psychologia Ekonomiczna”, April, Vol. 3, p. 6-18.
Domański B., Libura H. [1986], Geograficzne badania wyobrażeń, postaw i preferencji, „Przegląd Geograficzny”.
Domański R. [1995], Zasady geografii społeczno-ekonomicznej, Warszawa, PWN.
Domański R. [2004], Geografia ekonomiczna. Ujęcie dynamiczne, Warszawa, PWN.
Dziemianowicz W. [1997], Kapitał zagraniczny a rozwój regionalny i lokalny w Polsce, Studia Regionalne i Lokalne; 21(54), Warszawa, Wydawnictwa Europejskiego Instytutu Rozwoju.
Fierla I. [1987], Lokalizacja przemysłu, Warszawa, PWE.
Godlewska-Majkowska H. [2016], Powiązania strukturalne a podejmowanie decyzji lokalizacyjnych w małych przedsiębiorstwach, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30.
Godlewska-Majkowska H. [2013], Lokalizacja przedsiębiorstwa w gospodarce globalnej, Warszawa, Difin.
Godłów-Legiędź J. [2013], Ekonomia behawioralna: od koncepcji racjonalności do wizji ustroju ekonomicznego, „Ekonomia. Economics”, No. 4 (25), p. 24-41.
Gould P.R. [1966], On Mental Maps, Michingan Inter-University Community of Mathematical Geographers.
Grabow B., Henckel D., Hollbach-Grömig B. [1995], Weiche Standortfaktoren, Kohlhammer.
Hurst M.E. [1974], A Geography of Economic Behavior: An Introduction, London, Prentice Hall.
Klepczarek E. [2012], Dualistyczny model poznawczy heurystyki Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego, „Gospodarka w Praktyce i Teorii”, No. 2(31), p. 57-75.
Kuciński K (ed.). [2015], Geografia ekonomiczna, (ed. III), Warszawa, Wolters Kluwers.
Kuciński K (ed.). [2011], Glokalizacja, Warszawa, Difin.
Lowenthal D. [1961], Geography, experience and imagination: towards a geographical epistemology, Annals of the Association of American Geographers, Vol. 51, p. 241-260.
Lynch K. [1990], The Image of the City, Cambridge, Massechusetts, MIT Press, https://doi. org/10.2307/427643.
Meester W.J., Pellenbarg P.H. [2006], The spatial preference map of Dutch entrepreneurs: Subjective rating of locations, 1983, 1993 and 2003, “Tijdschrift Voor Economische En Sociale Geografie”, 97(4), 364-376, https://doi.org/10.1111/j.1467-9663.2006.00349.x.
Pred A. [1967], Behaviour and Location: Foundations for a Geographic and Dynamic Location Theory, Lund, The Royal University of Lund, Department of Geography Studies in Geography, (Human Geography).
Simon H.A. [1955], A Behavioural Model of Rational Choice, “The Quarterly Journal of Economics”, Vol. 69(1), p. 99-118.
Zielinski K. [2012], Błędy popełniane w procesie podejmowania decyzji w świetle behawioralnej ekonomii finansowej, „Ekonomia. Rynek, Gospodarka, Społeczeństwo”, Vol. 31, p. 124-139.
Autor
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.