Behawioralna teoria lokalizacji – ewolucja, narzędzia i przyszłość

Tomasz Pilewicz (1), Wojciech Sabat (2)
(1) Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska,
(2) Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska

Abstrakt

Behawioralna teoria lokalizacji podkreśla duże znaczenie ograniczonej racjonalności i su-biektywnego postrzegania przestrzeni w wyborze lokalizacji działalności gospodarczej. W artykule omówiono kluczowe koncepcje z zakresu behawioralnej teorii lokalizacji. Zdaniem autorów, behawioralna teoria lokalizacji jest raczej komplementarna niż konkurencyjna w stosunku to podejścia neoklasycznego czy współczesnego, ponieważ pozwala wyjaśnić od-stępstwa decydentów od zachowań optymalizacyjnych.

Full Text

Generated from XML file

Bibliografia

Brzezicka J., Wiśniewski R. [2013], Ekonomia behawioralna a rynek nieruchomości – teoria i praktyka, „Polish Journal of Economic Psychology/ Psychologia Ekonomiczna”, April, Vol. 3, p. 6-18.

Domański B., Libura H. [1986], Geograficzne badania wyobrażeń, postaw i preferencji, „Przegląd Geograficzny”.

Domański R. [1995], Zasady geografii społeczno-ekonomicznej, Warszawa, PWN.

Domański R. [2004], Geografia ekonomiczna. Ujęcie dynamiczne, Warszawa, PWN.

Dziemianowicz W. [1997], Kapitał zagraniczny a rozwój regionalny i lokalny w Polsce, Studia Regionalne i Lokalne; 21(54), Warszawa, Wydawnictwa Europejskiego Instytutu Rozwoju.

Fierla I. [1987], Lokalizacja przemysłu, Warszawa, PWE.

Godlewska-Majkowska H. [2016], Powiązania strukturalne a podejmowanie decyzji lokalizacyjnych w małych przedsiębiorstwach, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30.

Godlewska-Majkowska H. [2013], Lokalizacja przedsiębiorstwa w gospodarce globalnej, Warszawa, Difin.

Godłów-Legiędź J. [2013], Ekonomia behawioralna: od koncepcji racjonalności do wizji ustroju ekonomicznego, „Ekonomia. Economics”, No. 4 (25), p. 24-41.

Gould P.R. [1966], On Mental Maps, Michingan Inter-University Community of Mathematical Geographers.

Grabow B., Henckel D., Hollbach-Grömig B. [1995], Weiche Standortfaktoren, Kohlhammer.

Hurst M.E. [1974], A Geography of Economic Behavior: An Introduction, London, Prentice Hall.

Klepczarek E. [2012], Dualistyczny model poznawczy heurystyki Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego, „Gospodarka w Praktyce i Teorii”, No. 2(31), p. 57-75.

Kuciński K (ed.). [2015], Geografia ekonomiczna, (ed. III), Warszawa, Wolters Kluwers.

Kuciński K (ed.). [2011], Glokalizacja, Warszawa, Difin.

Lowenthal D. [1961], Geography, experience and imagination: towards a geographical epistemology, Annals of the Association of American Geographers, Vol. 51, p. 241-260.

Lynch K. [1990], The Image of the City, Cambridge, Massechusetts, MIT Press, https://doi. org/10.2307/427643.

Meester W.J., Pellenbarg P.H. [2006], The spatial preference map of Dutch entrepreneurs: Subjective rating of locations, 1983, 1993 and 2003, “Tijdschrift Voor Economische En Sociale Geografie”, 97(4), 364-376, https://doi.org/10.1111/j.1467-9663.2006.00349.x.

Pred A. [1967], Behaviour and Location: Foundations for a Geographic and Dynamic Location Theory, Lund, The Royal University of Lund, Department of Geography Studies in Geography, (Human Geography).

Simon H.A. [1955], A Behavioural Model of Rational Choice, “The Quarterly Journal of Economics”, Vol. 69(1), p. 99-118.

Zielinski K. [2012], Błędy popełniane w procesie podejmowania decyzji w świetle behawioralnej ekonomii finansowej, „Ekonomia. Rynek, Gospodarka, Społeczeństwo”, Vol. 31, p. 124-139.

Autor

Tomasz Pilewicz
Wojciech Sabat
Pilewicz, T., & Sabat, W. (2018). Behawioralna teoria lokalizacji – ewolucja, narzędzia i przyszłość . Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 46(1), 61–68. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.0998

Article Details

Metrics