Niekonwencjonalne strategie przedsiębiorstw we wdrażaniu nowych technologii

Jerzy Cieślik (1)
(1) Akademia Leona Koźmińskiego, Polska

Abstrakt

W rankingach innowacyjności Polska zajmuje niskie pozycje, a wyniki badań wskazują, że najsłabszym ogniwem z tego obszaru są przedsiębiorstwa. Dla firm doganiających światową czołówkę szczególnie istotna jest możliwość uzyskania swoistych korzyści z relatywnego zacofania w wyniku stosowania inteligentnych technik i strategii działania. Pozwalają one na osiąganie zadawalających wyników przy umiarkowanych kosztach i ograniczonym ryzyku. W artykule zostały omówione wybrane strategie przedsiębiorstw dotyczące wdrażania zaa-wansowanych technologii, które mogą być alternatywą wobec ryzykownej i kapitałochłon-nej strategii przywództwa technologicznego. Określa się je mianem „inteligentnych”, bo dążą do ograniczenia ponoszonych nakładów, ryzyka a jednocześnie wykorzystują atuty wynikające z opóźnionego włączania się do globalnego wyścigu technologicznego. Do takich „zaradnych strategii” należą: strategia imowacji, „łowców rozprysków technologicznych” oraz kooperacyjna internacjonalizacja technologiczna.

Full Text

Generated from XML file

Bibliografia

Acs Z.J., Sanders M.W.J.L. [2013], Knowledge spillover entrepreneurship in an endogenous growth model, “Small Business Economics”, Vol. 41(4), p. 775-795.

Acs Z.J., Terjesen S. [2013], Born local: toward a theory of new venture’s choice of internationalization, “Small Business Economics”, Vol. 41, p. 521-535.

Baumol, W. [2010], The Microtheory of the Innovative Entrepreneur, Princeton, Princeton University Press.

Chesborough H.W. [2003], Open Innovation: The New Imperative for Creating And Profiting from Technology, Boston, Harvard Business School Press.

Cieślik J. [2014], Przedsiębiorczość, polityka, rozwój, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Domarecki K. [2013], Świt innowacyjnego społeczeństwa, wypowiedź na Konferencji PARP, 8 marca 2013.

Enkel E., Gassmann O. [2010], Creative imitation: exploring the case of cross-industry Innovation, “R&D Management”, Vol. 40(3), p. 256-270.

Geodecki T., Gorzelak G., Górniak J., Hausner J., Mazur, S., Szlachta J., Zaleski J. [2012], Kurs na innowacje. Jak wyprowadzić Polskę z rozwojowego dryfu, Kraków, Fundacja GAP.

Gerschenkron A. [1962], Economic Backwardness in Historical Perspective, Cambridge, MA, Belknap Press.

Isaacson W. [2011], Steve Jobs, Kraków, Insignis Media.

Kudina A., Yip G.S., Barkema H.G. [2008], Born global, “Business Strategy Review”, Vol. 19(4), p. 38-44.

Mustar P, Renault M., Colombo M.G., Piva E., Fontes M., Lockett A. [2006], Conceptualising the heterogeneity of research-based spin-offs: A multi-dimensional taxonomy, “Research Policy”, Vol. 35, p. 289-308.

Samuelson P., Scotchmer S. [2002], The Law and Economics of Reverse Engineering, “The Yale Law Journal”, Vol. 111, p. 1575-1663.

Shenkar O. [2010], Copycats: How smart companies use imitation to gain a strategic edge, Boston, Harvard Business Press.

Shenkar O. [2011], The Challenge of Imovation, “Ivey Business Journal”, Vol. 75(2), p. 33-35.

Autor

Jerzy Cieślik
Cieślik, J. (2017). Niekonwencjonalne strategie przedsiębiorstw we wdrażaniu nowych technologii. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 44(3), 30–38. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.4689

Article Details

Metrics