Niekonwencjonalne strategie przedsiębiorstw we wdrażaniu nowych technologii

Main Article Content

Jerzy Cieślik

Abstrakt

W rankingach innowacyjności Polska zajmuje niskie pozycje, a wyniki badań wskazują, że najsłabszym ogniwem z tego obszaru są przedsiębiorstwa. Dla firm doganiających światową czołówkę szczególnie istotna jest możliwość uzyskania swoistych korzyści z relatywnego zacofania w wyniku stosowania inteligentnych technik i strategii działania. Pozwalają one na osiąganie zadawalających wyników przy umiarkowanych kosztach i ograniczonym ryzyku. W artykule zostały omówione wybrane strategie przedsiębiorstw dotyczące wdrażania zaa-wansowanych technologii, które mogą być alternatywą wobec ryzykownej i kapitałochłon-nej strategii przywództwa technologicznego. Określa się je mianem „inteligentnych”, bo dążą do ograniczenia ponoszonych nakładów, ryzyka a jednocześnie wykorzystują atuty wynikające z opóźnionego włączania się do globalnego wyścigu technologicznego. Do takich „zaradnych strategii” należą: strategia imowacji, „łowców rozprysków technologicznych” oraz kooperacyjna internacjonalizacja technologiczna.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Cieślik, J. (2017). Niekonwencjonalne strategie przedsiębiorstw we wdrażaniu nowych technologii. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 44(3), 30–38. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.4689
Dział
Dział główny

Bibliografia

Acs Z.J., Sanders M.W.J.L. [2013], Knowledge spillover entrepreneurship in an endogenous growth model, “Small Business Economics”, Vol. 41(4), p. 775-795.

Acs Z.J., Terjesen S. [2013], Born local: toward a theory of new venture’s choice of internationalization, “Small Business Economics”, Vol. 41, p. 521-535.

Baumol, W. [2010], The Microtheory of the Innovative Entrepreneur, Princeton, Princeton University Press.

Chesborough H.W. [2003], Open Innovation: The New Imperative for Creating And Profiting from Technology, Boston, Harvard Business School Press.

Cieślik J. [2014], Przedsiębiorczość, polityka, rozwój, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Domarecki K. [2013], Świt innowacyjnego społeczeństwa, wypowiedź na Konferencji PARP, 8 marca 2013.

Enkel E., Gassmann O. [2010], Creative imitation: exploring the case of cross-industry Innovation, “R&D Management”, Vol. 40(3), p. 256-270.

Geodecki T., Gorzelak G., Górniak J., Hausner J., Mazur, S., Szlachta J., Zaleski J. [2012], Kurs na innowacje. Jak wyprowadzić Polskę z rozwojowego dryfu, Kraków, Fundacja GAP.

Gerschenkron A. [1962], Economic Backwardness in Historical Perspective, Cambridge, MA, Belknap Press.

Isaacson W. [2011], Steve Jobs, Kraków, Insignis Media.

Kudina A., Yip G.S., Barkema H.G. [2008], Born global, “Business Strategy Review”, Vol. 19(4), p. 38-44.

Mustar P, Renault M., Colombo M.G., Piva E., Fontes M., Lockett A. [2006], Conceptualising the heterogeneity of research-based spin-offs: A multi-dimensional taxonomy, “Research Policy”, Vol. 35, p. 289-308.

Samuelson P., Scotchmer S. [2002], The Law and Economics of Reverse Engineering, “The Yale Law Journal”, Vol. 111, p. 1575-1663.

Shenkar O. [2010], Copycats: How smart companies use imitation to gain a strategic edge, Boston, Harvard Business Press.

Shenkar O. [2011], The Challenge of Imovation, “Ivey Business Journal”, Vol. 75(2), p. 33-35.