Niekonwencjonalne strategie przedsiębiorstw we wdrażaniu nowych technologii

Jerzy Cieślik (1)
(1) Akademia Leona Koźmińskiego, Polska

Abstrakt

W rankingach innowacyjności Polska zajmuje niskie pozycje, a wyniki badań wskazują, że najsłabszym ogniwem z tego obszaru są przedsiębiorstwa. Dla firm doganiających światową czołówkę szczególnie istotna jest możliwość uzyskania swoistych korzyści z relatywnego zacofania w wyniku stosowania inteligentnych technik i strategii działania. Pozwalają one na osiąganie zadawalających wyników przy umiarkowanych kosztach i ograniczonym ryzyku. W artykule zostały omówione wybrane strategie przedsiębiorstw dotyczące wdrażania zaa-wansowanych technologii, które mogą być alternatywą wobec ryzykownej i kapitałochłon-nej strategii przywództwa technologicznego. Określa się je mianem „inteligentnych”, bo dążą do ograniczenia ponoszonych nakładów, ryzyka a jednocześnie wykorzystują atuty wynikające z opóźnionego włączania się do globalnego wyścigu technologicznego. Do takich „zaradnych strategii” należą: strategia imowacji, „łowców rozprysków technologicznych” oraz kooperacyjna internacjonalizacja technologiczna.

Bibliografia

Read More

Autor

Jerzy Cieślik
Cieślik, J. (2017). Niekonwencjonalne strategie przedsiębiorstw we wdrażaniu nowych technologii. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 44(3), 30–38. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.4689