Empowerment – umacnianie pozycji pracownika w organizacji
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł przedstawia propozycję kompleksowego modelu wykorzystania badań opinii pra-cowników w procesie empowerment – umacniania pozycji pracowników w organizacji. Proponowany dziesięcioetapowy model integruje współczesną wiedzę psychologiczną, dotyczącą wymagań i zasobów pracy, z wiedzą odnoszącą się do wzmacniania pozycji pra-cowników w organizacji. Zaprezentowany model strukturalizuje przebieg procesu badania opinii pracowniczych, wyznacza jasne cele tego procesu oraz nakreśla możliwe sposoby ich realizacji. Model ten można uznać za swoistą mapę drogową, użyteczną dla wszystkich osób zarządzających ludźmi, zainteresowanych wdrażaniem zyskującej na popularności idei wzmacniania pozycji pracownika w organizacji.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
Ahearne M., Mathieu J., Rapp A. [2005], To empower or not to empower your sales force? An empirical examination of the influence of leadership empowerment behavior on customer satisfaction and performance, “The Journal of Applied Psychology”, 90(5), p. 945-955.
Airila A., Hakanen J.J., Schaufeli W.B., Luukkonen R., Punakallio A., Lusa S. [2014], Are job and personal resources associated with work ability 10 years later? The mediating role of work engagement, “Work & Stress”, 28(1), p. 87-105.
Alessi E.J., Martin J.I. [2010], Conducting an Internet-based Survey: Benefits, Pitfalls, and Lessons Learned, “Social Work Research”, 34(2), p. 122-128.
Anseel F., Lievens F., Schollaert E., Choragwicka B. [2010], Response Rates in Organizational Science, 1995-2008. A Meta-analytic Review and Guidelines for Survey Researchers, “Journal of Business and Psychology”, 25(3), p. 335-349.
Arnold J.A., Arad S., Rhoades J.A, Drasgow F. [2000], The Empowering Leadership Questionnaire: The Construction and Validation of New Scale for Measuring Leader Behaviors, “Journal of Organizational Behavior”, 21(3), p. 249-69.
Bakker A.B., Demerouti E., Verbeke W. [2004], Using the Job Demands-Resources model to predict burnout and performance, “Human Resource Management”, 43(1), p. 83-104.
Bakker A.B., Hakanen J.J., Demerouti E., Xanthopoulou D. [2007], Job resources boost work engagement, particularly when job demands are high, “Journal of Educational Psychology”, 99(2), p. 274-284.
Bakker A., Demerouti E. [2007], The job demands-resources model: State of the art, “Journal of Managerial Psychology”, 22, p. 309-328.
Bandura A. [2000], Cultivate self-efficacy for personal and organizational effectiveness, in: E.A. Locke (ed.), Handbook of principles of organization behavior, Oxford, UK Blackwell, p. 120-136.
Bowen D.E., Lawler E.E. [1992], The Empowerment of Service Workers: What, Why, How, and When, “Sloan Management Review”, 33(3), p. 31-39.
Chen G., Kirkman B.L., Kanfer R., Allen D., Rosen B. [2007], A multilevel study of leadership, empowerment, and performance in teams, “The Journal of Applied Psychology”, 92(2), p. 331-46.
Conger J., Kanungo R.N. [1988], The Empowerment Process: Integrating Theory and Practice, “Academy of Management Review”, 13(3), p. 471-482.
Crawford E.R., LePine J.A., Rich B.L. [2010], Linking job demands and resources to employee engagement and burnout: A theoretical extension and meta-analytic test, “Journal of Applied Psychology”, 95(5), p. 834-848.
Demerouti E., Bakker B., Nachreiner F., Schaufeli W.B. [2001], The job demands-resources model of burnout, “The Journal of Applied Psychology”, 86(3), p. 49-512.
Demerouti E., Eeuwijk E., van Snelder M., Wild U. [2011], Assessing the effects of a ‘personal effectiveness’ training on psychological capital, assertiveness and self-awareness using self-other agreement, “Career Development International”, 16(1), p. 60-81.
Drost E. [2011], Validity and reliability in social science research, “Education Research and Perspectives”, 38(1), p. 105-124.
Fernandez S. [2013], Employee Empowerment, Employee Attitudes, and Performance: Testing a Causal Model, “Public Administration Review”, 73(3), p. 490.
Fernandez S., Moldogaziev T. [2011], Empowering Public Sector Employees to Improve Performance: Does It Work?, “American Review of Public Administration”, 41(1), p. 23-47.
Inoue A., Kawakami N., Shimomitsu T., Tsutsumi, A., Haratani T., Yoshikawa T., Odagiri Y. [2014], Development of a Short Questionnaire to Measure an Extended Set of Job Demands, Job Resources, and Positive Health Outcomes: The New Brief Job Stress Questionnaire, “Industrial Health”, 52(3), p. 175189.
ISO [2016], Standard-ISO:10667-1:2011, http://www.iso.org/iso/iso_catalogue.
Judge T., Kammeyer-Mueller J.D. [2012], Job Attitudes, “Annual Review of Psychology”, 63(1), p. 341-367.
Kelley K., Clark B., Brown V., Sitzia J. [2003], Good practice in the conduct and reporting of survey research, “International Journal for Quality in Health Care”, 15(3), p. 261-266.
Meyers M.C., van Woerkom M., Bakker A.B. [2013], The added value of the positive: a literature review of positive psychology interventions in organizations, “European Journal of Work and Organizational Psychology”, 22(5), p. 618-632.
Ouweneel E., Le Blanc P.M., Schaufeli W.B. [2013], Do it yourself, “Career Development International”, 18(2), p. 173-195.
Pereira G.M., Osburn, H.G. [2007], Effects of Participation in Decision Making on Performance and Employee Attitudes: A Quality Circles Meta-analysis, “Journal of Business and Psychology”, 22(2), p. 145-153.
Saini G.K., Rai P., Chaudhary M.K. [2014], What do best employer surveys reveal about employer branding and intention to apply?, “Journal of Brand Management”, 21(2), p. 95-111.
Schaufeli W.B. [2015], Engaging leadership in the job demands-resources model, “Career Development International”, 20(5), p. 446-463.
Schaufeli W.B., Bakker A.B., Rhenen W. [2009], How changes in job demands and resources predict burnout , work engagement and sickness absenteeism, 917, 893-917.
Seibert S.E., Silver S.R., Randolph W. [2004], Taking empowerment to the next level: A Multilevel model of Empowerment, Performance and Satisfaction, “Academy of Management Journal”, 47(3), p. 332-349.
Seibert S.E., Wang G., Courtright, S. H. [2011], Antecedents and consequences of psychological and team empowerment in organizations: A meta-analytic review, “Journal of Applied Psychology”, 96(5), p. 981-1003.
Spreitzer G.M. [2008], Taking stock: A review of more than twenty years of research on empowerment at work, in: Handbook of organizational behavior, J. Barling, C.L. Cooper (eds.), (pp. 54-72), Thousand Oaks, CA, Sage.
Taris T.W., Schaufeli W.B. [2016], The Job Demands-Resource Model, in: The Wiley Blackwell Handbook of the Psychology of Occupational Safety and Workplace Health, S. Clarke, T.M. Probst, F. Guldenmund, J. Passmore (eds.), Willey & Sons.
Tuckey M.R. Bakker A.B., Dollard M.F. [2012], Empowering leaders optimize working conditions for engagement: a multilevel study, “Journal of Occupational Health Psychology”, 17(1), p. 15-27.
Wefald A.J., Mills M.J., Smith M.R., Downey R.G. [2012], A Comparison of Three Job Engagement Measures: Examining their Factorial and Criterion-Related Validity, “Applied Psychology: Health and Well-Being”, 4(1), p. 67-90.
Westover J.H. [2011], The Relationship between Job Satisfaction and Other Important Individual, Organizational, and Social Outcomes, “The International Journal of Science in Society”, 2(1), p. 63-76.
Wingerden J., van Bakker A.B., Derks D. [2016], A test of a job demands-resources intervention, “Journal of Managerial Psychology”, 31(3), p. 686-701.
Xanthopoulou D., Bakker A.B., Dollard M.F., Demerouti E., Schaufeli W.B., Taris T.W., Schreurs P.J.G. [2007], When do job demands particularly predict burnout?: The moderating role of job resources, “Journal of Managerial Psychology”, No. 22,7, p. 66-786.