Innowacyjność przedsiębiorstw – miary oraz modele

Adam Karbowski (1)
(1) Szkoła Główna Handlowa, Polska

Abstrakt

W artykule zostały omówione miary oraz modele innowacyjności przedsiębiorstw opracowane przez badaczy reprezentujących ekonomię gałęziową. W pierwszej części omówiono tradycyjne miary innowacyjności przedsiębiorstw, dzieląc je na miary nakładowe oraz wynikowe. Przedstawiono zalety oraz wady tych mierników. W dalszej części opracowania skoncentrowano się na nowoczesnych miarach innowacyjności przedsiębiorstw, które m.in. odwołują się do menedżerskich koncepcji otwartej oraz sieciowej innowacji. W zakończeniu zaprezentowano ewolucję modeli innowacyjności przedsiębiorstw.

Full Text

Generated from XML file

Bibliografia

1. Ahuja G. [2000], Collaboration Networks, Structural Holes, and Innovation: A Longitudinal Study,
„Administrative Science Quarterly”, No. 45, pp. 425- 455.
2. Chesbrough H. [2003], Open Innovation: the New Imperative for Creating and Profiting from
Technology, Boston, Harvard Business School Press.
3. Cohen W., Nelson R., Walsh J. [2000], Protecting their Intellectual Assets: Appropriability Conditions
and Why US Manufacturing Firms Patent (or not), NBER Working Paper.
4. Dosi G. [1988], Sources, procedures, and microeconomic effects of innovation, „Journal of Economic
Literature”, No. 26, pp. 1120-1171.
5. Eris E., Saatcioglu O. [2006], A system look for technological innovation: firm based perspective,
EMCIS conference paper, July 6-7.
6. Golińska-Pieszyńska M. [2011], Polskie praktyki innowacyjne, Warszawa, Oficyna Wydawnicza
SGH.
7. Harryson S. [2006], Know-who Based Entrepreneurship: From Knowledge Creation to Business
Implementation, Cheltenham, Edward Elgar Publishing.
8. Hellström T., Malmquist U. [2000], Networked innovation: developing the AXE110 mini-exchange
at Ericsson Journal, „European Journal of Innovation Management”, pp. 181-189.
9. Hult G., Hurley R., Knight G. [2004], Innovativeness: Its antecedents and impact on business performance,
„Industrial Marketing Management”, No. 33, pp. 429-438.
10. Jackson M. [2010], Social and Economic Networks, New Jersey, Princeton University Press.
11. Kleinknecht A., Van Montfort K., Brouwe E. [2002], The non-trivial choice between innovation
indicators, „Economics of Innovation and New Technology”, No. 11.
12. Klette T., Kortum S. [2001], Innovating Firms: Evidence and Theory, working paper.
13. Milbergs E., Vonortas N. [2006], Innovation Metrics: Measurement to Insight, white paper for
National Innovation Initiative.
14. Morck R., Yeung B. [2000], The Economic Determinants of Innovation, Industry Canada Research
Publications, Occasional Paper Number 25.
15. Noga A. [2009], Teorie przedsiębiorstw, Warszawa, PWE.
16. Rosenberg N. [1982], Inside the black box. Technology and Economics, Cambridge, Cambridge
University Press.
17. Rothwell R. [1992], Successful industrial innovation: critical factors for the 1990s, „R&D Management“,
No. 22, pp. 221- 240.
18. Schumpeter J. [1912], Theorie der Wirtschaftlichen Entwicklung, Leipzig, Dunker & Humblot.
19. Schumpeter J. [1939], Business Cycles: A Theoretical, Historical and Statistical Analysis of the Capitalist
Process, New York, McGraw-Hill.
20. Strzyżewska M. [2011], Współpraca między przedsiębiorstwami – odniesienie do polskiej praktyki,
Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.

Autor

Adam Karbowski
redakcjaprzedsiebiorstwo@sgh.waw.pl (Główny kontakt)
Karbowski, A. (2015). Innowacyjność przedsiębiorstw – miary oraz modele. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 36(3), 70–76. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/KNoP/article/view/2132

Article Details

Metrics