Abstrakt
W artykule zostały omówione miary oraz modele innowacyjności przedsiębiorstw opracowane przez badaczy reprezentujących ekonomię gałęziową. W pierwszej części omówiono tradycyjne miary innowacyjności przedsiębiorstw, dzieląc je na miary nakładowe oraz wynikowe. Przedstawiono zalety oraz wady tych mierników. W dalszej części opracowania skoncentrowano się na nowoczesnych miarach innowacyjności przedsiębiorstw, które m.in. odwołują się do menedżerskich koncepcji otwartej oraz sieciowej innowacji. W zakończeniu zaprezentowano ewolucję modeli innowacyjności przedsiębiorstw.
Full Text
Bibliografia
„Administrative Science Quarterly”, No. 45, pp. 425- 455.
2. Chesbrough H. [2003], Open Innovation: the New Imperative for Creating and Profiting from
Technology, Boston, Harvard Business School Press.
3. Cohen W., Nelson R., Walsh J. [2000], Protecting their Intellectual Assets: Appropriability Conditions
and Why US Manufacturing Firms Patent (or not), NBER Working Paper.
4. Dosi G. [1988], Sources, procedures, and microeconomic effects of innovation, „Journal of Economic
Literature”, No. 26, pp. 1120-1171.
5. Eris E., Saatcioglu O. [2006], A system look for technological innovation: firm based perspective,
EMCIS conference paper, July 6-7.
6. Golińska-Pieszyńska M. [2011], Polskie praktyki innowacyjne, Warszawa, Oficyna Wydawnicza
SGH.
7. Harryson S. [2006], Know-who Based Entrepreneurship: From Knowledge Creation to Business
Implementation, Cheltenham, Edward Elgar Publishing.
8. Hellström T., Malmquist U. [2000], Networked innovation: developing the AXE110 mini-exchange
at Ericsson Journal, „European Journal of Innovation Management”, pp. 181-189.
9. Hult G., Hurley R., Knight G. [2004], Innovativeness: Its antecedents and impact on business performance,
„Industrial Marketing Management”, No. 33, pp. 429-438.
10. Jackson M. [2010], Social and Economic Networks, New Jersey, Princeton University Press.
11. Kleinknecht A., Van Montfort K., Brouwe E. [2002], The non-trivial choice between innovation
indicators, „Economics of Innovation and New Technology”, No. 11.
12. Klette T., Kortum S. [2001], Innovating Firms: Evidence and Theory, working paper.
13. Milbergs E., Vonortas N. [2006], Innovation Metrics: Measurement to Insight, white paper for
National Innovation Initiative.
14. Morck R., Yeung B. [2000], The Economic Determinants of Innovation, Industry Canada Research
Publications, Occasional Paper Number 25.
15. Noga A. [2009], Teorie przedsiębiorstw, Warszawa, PWE.
16. Rosenberg N. [1982], Inside the black box. Technology and Economics, Cambridge, Cambridge
University Press.
17. Rothwell R. [1992], Successful industrial innovation: critical factors for the 1990s, „R&D Management“,
No. 22, pp. 221- 240.
18. Schumpeter J. [1912], Theorie der Wirtschaftlichen Entwicklung, Leipzig, Dunker & Humblot.
19. Schumpeter J. [1939], Business Cycles: A Theoretical, Historical and Statistical Analysis of the Capitalist
Process, New York, McGraw-Hill.
20. Strzyżewska M. [2011], Współpraca między przedsiębiorstwami – odniesienie do polskiej praktyki,
Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.
Autor
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.