Ewolucja przedsiębiorstwa w środowisku wirtualnym

Main Article Content

Krystyna Polańska

Abstrakt

Celem artykułu jest uporządkowanie pojęciowe form działalności przedsiębiorstw, wykorzystujących sieci elektroniczne jako infrastrukturę organizacyjną. Zostały omówione najistotniejsze rozwiązania organizacyjne związane z delokalizacją biznesu, przede wszystkim outsourcing, offshoring i crowdsourcing. Przedstawione modele funkcjonowania przedsiębiorstwa w gospodarce elektronicznej wskazują charakter przemian organizacyjnych i nowe sposoby działalności gospodarczej. Autorka podkreśla, że nowe uwarunkowania technologiczne, ekonomiczne i społeczne pobudzają niezwykłą kreatywność gospodarczą, przejawiającą się w powstawaniu i modyfikowaniu form współczesnego przedsiębiorstwa.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Polańska, K. . (2013). Ewolucja przedsiębiorstwa w środowisku wirtualnym. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 26(1), 30–43. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/KNoP/article/view/2196
Dział
Dział główny

Bibliografia

1. Allert J., You’re hired, now go home, „Training and Development”, 2001, Vol. 55, No. 3, pp. 55-58. doi: 10.1002/hdi.2000.4.1.55
2. Barnsley M.F., Fractals everywhere, 2 ed. Morgan Kaufmann, San Francisco 2000, p.1. doi: 10.1016/b978-0-12-079061-6.50005-x
3. Bryant Ch.C., Surging BRIC middle classes are eclipsing global poverty, “The Christian Science Monitor”, 201,117 May.
4. Brzozowski M., Organizacja wirtualna, PWE, Warszawa 2010, s. 53, 63-69. doi: 10.12775/nm.2014.006
5. Byrne J., The Virtual Corporation, „Business Week”, 1993, 8 Feb., pp. 98-103. doi: 10.1016/b978-0-12-745045-2.50019-2
6. Chandra R., Shankar V., Business process outsourcing: a costs perspective, “European Business Forum”, 2004, Vol. 19, pp. 50-53.
7. Ciesielska-Maciągowska D., Wpływ zmiany kosztów transakcyjnych na procesy outsourcingu i offshoringu, [w:] Koszty transakcyjne. Skutki zmian dla przedsiębiorstw, R. Sobiecki, J.W. Pietrewicz (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011, s. 160. doi: 10.7172/1733-9758.2016.20.2
8. Corbett M.F., The outsourcing revolution. Why it makes sense and how to do it right, Dearborn Trade Publishing, Chicago 2004, p. 55. doi: 10.1108/01437730710752256
9. Danik L., Outsourcing usług informatycznych, „Marketing i Rynek”, 2009, Vol. 16, nr 1, s. 9-14.
10. Deardorff A.V., How Robust is Comparative Advantage?, “Review of International Economics”, 2005, Vol. 13, Issue 5, pp. 1004–1016. doi: 10.1111/j.1467-9396.2005.00552.x
11. Dokąd zmierza outsourcing, “Harvard Business Review Polska”, 2010, nr 3, s. 132-137. doi: 10.1007/978-3-540-71445-3_4
12. Dziembek D., Wiedza w organizacji wirtualnej, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, 2010, nr 101, Oficyna Wydawnicza SGH, s. 31.
13. Engelhardt J., Typologia przedsiębiorstw, CeDeWu, Warszawa 2009. doi: 10.18276/sip.2016.46/1-34
14. Gibbs M., CloudCrowd: Crowdsourcing 2.0, “Networkworld.com” 30 March 2010. doi: 10.3139/9783446426498.001
15. Greaver M.F., Strategic Outsourcing. A Structured Approach to Outsourcing Decisions and Initiatives, Amacom, New York 1999, p. 5.
16. Grudzewski W., Hejduk I., Przedsiębiorstwo wirtualne, Difin, Warszawa 2002, s. 40, 42. doi: 10.1007/978-94-009-1754-5_8
17. Information Economy Report 2009. Trends and Outlook in Turbulent Times, United Nations Publication, New York, Geneva 2009. doi: 10.18356/075cb0e2-en
18. Information Economy Report 2011. ICTs as an Enabler for Private Sector Development, UNCTAD, New York, Geneva 2011, pp. 54-55. doi: 10.18356/6a42694a-en
19. Kasper-Fuehrer E.C., Ashkanasy N.M., The Interorganizational Virtual Organization: Defining a Weberian Ideal, “International Studies of Management & Organization”, 2003, Vol. 33, No. 4, pp. 34-64.
20. Kawik A., Google+ najskuteczniejszym serwisem społecznościowym dla firm?, „SocialPress” z dn.17.09.2012. doi: 10.12775/dn.2016.3.03
21. Kisielnicki J., MIS, systemy informatyczne zarządzania, Wyd. Placet, Warszawa 2008, s. 357, 360. doi: 10.7172/1644-9584.38.1
22. Kwon Y., Lee H.-K., Lee S., Lee J., The Virtual Enterprise: Redefining the Concept, [in:] Web and Communication Technologies and Internet-related Social Issues-HIS – 2003, ed. by Ch.-W. Chung, Ch.-K. Kim, W. Kim, T.-W. Ling, K.-H. Song, Springer Verlag, Berlin − Heidelberg 2003, p. 251.
23. Lamb R., Davidson E., Hybrid Organization In High-Tech Enterprise, paper for the 17th Bled eCommerce Conference eGlobal, Bled, Slovenia, June 21-23, 2004. doi: 10.1007/s11096-017-0462-2
24. Laudon K.C., Laudon J.P., Schoder D., Wirtschaftsinformatik: Eine Einführung, 2. Auflage, Pearson Studium, München 2010, pp. 607-608. doi: 10.1007/s11576-007-0016-7
25. La Vecchia G., Cisternino A., Collaborative Workforce, Business Process Crowdsourcing as an Alternative of BPO, [in:] Current Trends in Web Engineering. 10th International Conference on Web Engineering, F. Daniel, F.M. Facca (eds.), Springer-Verlag, Berlin Heidelberg 2010, p. 426.
26. Li F., What Is e-Business?: how the Internet transforms organisations, Blackwell Publishing, Oxford 2007, p. 13. doi: 10.1515/9781400873333-015
27. Łobejko S., Strategie zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie sieciowym, [w:] Przedsiębiorstwo wobec wyzwań globalnych, A. Herman, K. Poznańska (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008, s. 293. doi: 10.21906/rbl.170
28. Malara Z., Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce. Wyzwania współczesności, WN PWN, Warszawa 2006, s. 106, 236, 239. doi: 10.21784/ppa.2016.013
29. Mandelbrot B.B., The Fractal Geometry of Nature, Freeman, San Francisco 1982. doi: 10.1002/bbpc.19850890223
30. Najda-Janoszka M., Organizacja wirtualna. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2010, s. 45 . doi: 10.12775/tsb.2010.009
31. OECD Internet Economy Outlook 2012, OECD Publishing, Paris 2012, http://dx.doi.org/10.1787/9789264086463-en (16.10.2012), pp. 142-143. doi: 10.1787/9789264086463-sum-hu
32. Niederman F., Kundu S., Salas S., IT Software Development Offshoring: A Multi-Level Theoretical Framework and Research Agenda, “Journal of Global Information Management” (JGIM), 2006, Vol. 14, Issue 2, pp. 52-74.
33. Picot A., Reichwald R., Wigand R.T., Die grenzenlose Unternehmung. Information, “Organisationund Management”, 2003, 5, Auflage, Gabler, Wiesbaden. doi: 10.1007/978-3-322-93130-6
34. Pihkala T., Varamäki E., Vesalainen J., Virtual organization and the SMEs. A review and model development, “Enterpreneurship & Regional Development”, 1999, No. 11, Issue 4, pp. 335-349. doi: 10.1080/089856299283146
35. Pizło W., Przedsiębiorstwo w społeczeństwie informacyjnym w świetle teorii ekonomii instytucjonalnej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2009, s. 107, 348.
36. Radło M.J., Offshoring i outsourcing w Unii Europejskiej a wzrost gospodarczy i zatrudnienie, [w:] Globalizacja usług. Outsourcing, Offshoring i Shared Services Centers, A. Szymaniak (red.), Wydawnictwo Naukowe INPiD UAM, Poznań 2007, s. 218-219.
37. Research Reveals. Consumers Increasingly Interested In Social Login To Alleviate Online Registration Headaches, Janrain 10.01.2012. doi: 10.1007/978-1-4302-4165-2_14
38. Robertson Ch.J., Lamin A., Livanis G., Stakeholder Perceptions of Offshoring and Outsourcing: The Role of Embedded Issues, “Journal of Business Ethics”, 2010, Vol. 95, Issue 2, pp. 167-189. doi: 10.1007/s10551-009-0353-0
39. Rochalski K., Outsourcing: wzrost popularności i obaw, „Harvard Business Review Polska”, 2011, nr 4, s. 20-21. doi: 10.15584/nsawg.2016.1.27
40. Rodríguez-Clare A., Offshoring in a Ricardian World, “American Economic Journal. Macroeconomics”, 2010, Vol.2, Issue 2, pp. 227-258. doi: 10.1257/mac.2.2.227
41. Rybiński K., Outsourcing i offshoring usług. Siatka pojęć, trendy i bariery rozwojowe, [w:] Globalizacja usług. Outsourcing, Offshoring i Shared Services Centers, A. Szymaniak (red.), Wydawnictwo Naukowe INPiD UAM, Poznań 2007, s. 170.
42. Sobińska M., Zarządzanie outsourcingiem informatycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010, s. 17-19.
43. Tambe P.B., Hitt L.M., How Offshoring Affects IT Workers, “Communications of the ACM”, 2010, Vol. 53, Issue 10, pp. 62-70. doi: 10.1145/1831407.1831426
44. The 2011 Global Outsourcing 100, “Fortune” 2011, 23 May. doi: 10.1007/978-3-8349-6605-6_63
45. Trocki M., Outsourcing. Metoda restrukturyzacji działalności gospodarczej, PWE Warszawa 2001, s. 13. doi: 10.12775/sit.2013.023
46. Urbanek P., Outsourcing w procesie restrukturyzacji przedsiębiorstwa w świetle teorii kosztów transakcyjnych, „Gospodarka Narodowa”, 2011, tom 21, nr 4, s. 69-84.
47. Warnecke H.-J., Rewolucja kultury przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo fraktalne, WN PWN, 1999, s. 106, 109. doi: 10.15584/pir.2015.7.5
48. Zorska A., Outsourcing i przenoszenie usług w dobie globalizacji oraz informatyzacji, [w:] Globalizacja usług. Outsourcing, Offshoring i Shared Services Centers, A. Szymaniak (red.), Wydawnictwo Naukowe INPiD UAM, Poznań 2007, s. 198.