Metodyka badania potencjału kapitału intelektualnego przedsiębiorstw produkcyjnych w kontekście obowiązku raportowania niefinansowego
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł prezentuje różne metody pomiaru kapitału intelektualnego, takie jak metody bezpośrednie, oparte na kapitalizacji rynkowej i karty wyników, a także metody badawcze. Celem opracowania było przedstawienie autorskiej metodyki badania potencjału kapitału intelektualnego na kanwie metodologii IC Rating i Technology Broker. Wyniki badania ilościowego potencjału kapitału intelektualnego zostały uszeregowane na podstawie odpowiedzi pracowników, ankiety składającej się z 70 pytań. Autor zaprezentował unikalne mierniki kapitału intelektualnego dla każdej z trzech warstw: kapitału ludzkiego, organizacyjnego i relacyjnego, które wizualizują proces skutecznego podejmowania decyzji zarządczych. Na końcu artykułu podkreślono znaczenie zarządzania kapitałem intelektualnym w procesie tworzenia wartości i związki z ESG, szczególnie w dłuższej perspektywie uzyskiwania przewagi konkurencyjnej poprzez budowanie tożsamości opartej na wartościach środowiskowych i społecznych.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
Batorski J., Wszendybył-Skulska E. (2016), Zmiany w kapitale ludzkim jako rezultat organizacyjnego uczenia się, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Zasoby organizacji. Zagadnienia epistemologiczne i metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Beyer K. (2013), Pomiar kapitału intelektualnego wskaźnikiem VAICTM, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 786, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 64/1.
Bratnicki M., Strużyn J. (2001), Przedsiębiorstwo i Kapitał Intelektualny, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
Brooking A. (1977), Long Range Planning, Vol. 30, pp. 364–365, Published by Elsevier Science Ltd. Great Britain
Chojnacka E. (2014), Kapitał intelektualny jako element sprawozdawczości w małym przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 799, Ekonomiczne problemy usług nr 111.
Dąbrowska A. (2019), Kapitał intelektualny generatorem wartości przedsiębiorstwa. Pomiar kapitału intelektualnego z zastosowaniem metody VAICTM – studium przypadku, Wydział Nauk Społecznych i Informatyki.
Dziwulski J., Skowron S. (2020], Struktura i pomiar kapitału intelektualnego, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin.
Edvinsson L., Malone M. S. (2001), Kapitał intelektualny, Warszawa, Wydawnictwo PWN.
Fijałkowska J. (2012), Analiza porównawcza wybranych metod pomiaru i wyceny kapitału intelektualnego, Zarządzanie i Finanse, Łódź.
Gross-Gołacka E., Jefmański B., Spałek P. (2020), Kapitał intelektualny przedsiębiorstw w Polsce – wybrane aspekty teoretyczne i praktyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Jarugowa A., Fijałkowska J. (2002), Rachunkowość i zarządzanie kapitałem intelektualnym, Gdańsk, Wydawnictwo ODiDK.
Kasiewicz S., Rogowski W., Kicińska M. (2006), Kapitał Intelektualny spojrzenie z perspektywy interesariuszy, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Kosin P. (2018), Dylematy pomiaru kapitału intelektualnego w procesie zarządzania wartością współczesnych przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
Piasny B. (2013), Zarządzanie wiedzą i kreowanie kapitału intelektualnego we współczesnym przedsiębiorstwie, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 36.
Roos G., Pike S., Fernstrom L. (2005), Managing Intellectual Capital in Practice, Butterworth-Heinemann.
Rosińska-Bukowska M. (2019), Human Capital and Intellectual Capital in Modern International Business – Based on Studies of the Strategies of Transnational Corporations, Comparative Economic Research vol. 22 (2).
Sokołowska A. (2005), Wiedza jako podstawa efektywnego zarządzania kapitałem intelektualnym, w: Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, K. Perechuda (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Sokołowska-Durkalec A., Zaremba-Warnke S. (2020), Wybrane problemy zarządzania niematerialnymi zasobami organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Sopińska A. (2005), Model kapitału intelektualnego firmy Skandia i jego modyfikacja, w: Pomiar Kapitału Intelektualnego Przedsiębiorstwa, P. Wachowiak (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Sopińska A. (2008), Wiedza jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa, analiza i pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa..
Szałkowski A. (2005), Rozwój kapitału intelektualnego współczesnej organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.