Co wpływa na stawki za wynajem apartamentu na Booking.com? Hedonistyczne podejście cenowe
Abstrakt
Niniejsze badanie analizuje determinanty stawek najmu apartamentów oferowanych na platformie Booking.com w 25 polskich miastach, podzielonych na 7 regionów NUTS (Nomenklatura Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych). Wykorzystując dane pozyskane metodą web scrapingu, zbadano zależność cech apartamentu, znajomości języków przez gospodarza, lokalizacji oraz specyficznych funkcji platformy na poziom stawek najmu. Szczególną uwagę poświęcono uczestnictwu w programach afiliacyjnych (Preferred, Preferred Plus), ocenom recenzji oraz umiejętnościom językowym. Zastosowano modele regresji kwantylowej oraz lasów losowych, aby zbadać heterogeniczność stawek najmu. Wyniki wskazują, że apartamenty uczestniczące w programach afiliacyjnych Booking.com osiągają istotnie wyższe stawki najmu. Choć opisy apartamentów w wielu językach zwłaszcza po angielsku i niemiecku są pozytywnie skorelowane z wyższymi stawkami najmu, znajomość języka rosyjskiego wykazuje relację negatywną. Dodatkowo, mimo że ogólna ocena apartamentu ma tendencję do wzrostu wraz z ceną, ocena stosunku jakości do ceny jest niższa dla droższych ofert. Badanie wnosi wkład do literatury, rozszerzając analizy cenowe poza Airbnb i uwzględniając mechanizmy charakterystyczne dla Booking.com, które dotąd były rzadko badane. Praktyczne implikacje dotyczą strategii cenowych oraz zrozumienia specyfiki platformy. Ograniczenia badania obejmują przekrojowy charakter danych oraz potencjalną stronniczość wynikającą z selekcji ogłoszeń. Podejmując temat specyficznych dla platformy determinant cenowych, niniejsze badanie dostarcza nowych wniosków na temat tego, w jaki sposób prezentacja online oraz afiliacja z platformą wpływają na postrzeganą wartość apartamentu w cyfrowym rynku wynajmu krótkoterminowego.
Full Text
Bibliografia
Abrate G., Viglia G. [2019], Personal or Product Reputation? Optimizing Revenues in the Sharing Economy, “Journal of Travel Research”, vol. 58 (1), pp. 136–148, https://doi.org/10.1177/0047287517741998.
Cai Y., Chan H., Chen K., Wong W. [2019], Pricedeterminants of Airbnb listings: Evidence from Hong Kong, “Tourism Analysis”, vol. 24 (2), pp. 227–242, https://doi.org/10.3727/108354219X15525055915554.
Chang C., Li S. [2020], Study of price determinants of sharing economy-based accommodation services: Evidence from Airbnb.com, “Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research”, vol. 16 (4), pp. 584–601, https://doi.org/10.3390/jtaer16040035.
Chau K. W., Wong S. K., Yiu C. Y. [2004], The value of the provision of a balcony in apartments in Hong Kong, “Property Management”, vol. 22 (3), pp. 250–264, https://doi.org/10.1108/02637470410545020.
Chen C. F., Rothschild R. [2010], An application of hedonic pricing analysis to the case of hotel rooms in Taipei, “Tourism Economics”, vol. 16 (3), pp. 599–616, https://doi.org/10.5367/ 000000010792278310.
Chen Y., Xie K. [2017], Consumer valuation of Airbnb listings: A hedonic price approach, “International Journal of Contemporary Hospitality Management”, vol. 29 (9), Special Issue on Sharing Economy, https://doi.org/10.1108/IJCHM-10-2016-0606.
Cheng M., Jin X. [2019], What do Airbnb users care about? An analysis of online review comments, “International Journal of Hospitality Management”, vol. 76, part A, pp. 58–70, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.04.004.
Dogru T., Hanks L., Mody M., Suess C., Sirakaya-Turk E. [2020], The effects of Airbnb on hotel performance: Evidence from cities beyond the United States, “Tourism Management”, vol. 79 (26), Article 104090, https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104090.
Dudás G., Kovalcsik T., Vida G., Nagy G. [2020], Price determinants of Airbnb listing prices in Lake
Balaton Touristic Region, “European Journal of Tourism Research”, vol. 24, Article 2410, https://doi.org/10.54055/ejtr.v24i.412. Ert E., Fleischer A., Magen N. [2016], Trust and reputation in the sharing economy: The role of personal photos in Airbnb, “Tourism Management”, vol. 55, pp. 62–73, https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.01.007.
Gibbs C., Guttentag D., Gretzel U., Smith R. [2017], Pricing in the sharing economy: A hedonic pricing model applied to Airbnb listings, “Journal of Travel & Tourism Marketing”, vol. 35 (15), pp. 1–11, https://doi.org/10.1080/10548408.2017.1308292.
Győdi K., Nawaro Ł. [2021], Determinants of Airbnb prices in European cities: A spatial econometrics approach, “Tourism Management”, vol. 86, Article 104319, https://doi.org/10.1016/j.tourman.2021.104319.
Jiang Y., Zhang H., Cao X., Yang Y. [2022], How to better incorporate geographic variation in Airbnb price modeling, “Tourism Economics”, vol. 29 (3), Article 135481662210975, https://doi.org/10.1177/13548166221097585.
Koenker R., Bassett G. Jr. [1978], Regression quantiles, “Econometrica”, vol. 46 (1), pp. 33–50, https://doi.org/10.2307/1913643.
Liang S., Schuckert M., Law R., Chen Ch.‑Ch. [2017], Be a “Superhost”: The importance of badge systems for peer-to-peer rental accommodations, “Tourism Management”, vol. 60, pp. 454–465, https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.01.007.
Nehrebecka N., Widłak M. [2012], Zróżnicowanie cen mieszkań a ograniczenia budżetowe nabywców [Price differentiation of apartments and buyers’ budget constraints], „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, vol. 22 (1), pp. 99–106, https://econjournals.sgh.waw.pl/KNoP/article/view/2000.
Santos J. A. C., Fernández-Gámez M. Á., Solano Sanchez M. A., López del Río L. C. [2020], Valuation models for holiday rentals’ daily rates: Price composition based on Booking.com, “Sustainability”, vol. 13, Article 292, https://doi.org/10.3390/su13010292.
Schamel G. [2012], Weekend vs. midweek stays: Modelling hotel room rates in a small market, “International Journal of Hospitality Management”, vol. 31, pp. 1113–1118, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2012.01.008.
Solano-Sánchez M. Á., Santos J. A. C., Santos M. C., Fernández-Gámez M. Á. [2021], Holiday rentals in cultural tourism destinations: A comparison of Booking.com-based daily rate estimation for Seville and Porto, “Economies”, vol. 9, Article 157, https://doi.org/10.3390/su13010292.
Teubner T., Hawlitschek F., Dann D. [2017], Price Determinants on Airbnb: How Reputation Pays Off in the Sharing Economy, “Journal of Self-Governance and Management Economics”, vol. 5, pp. 53–80, https://doi.org/10.22381/JSME5420173.
Voltes-Dorta A., Sánchez-Medina A. [2020], Drivers of Airbnb prices according to property/room type, season and location: A regression approach, “Journal of Hospitality and Tourism Management”, vol. 45, pp. 266–275, https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.08.015.
Wang D., Nicolau J. L. [2017], Price determinants of sharing economy based accommodation rental: A study of listings from 33 cities on Airbnb.com, “International Journal of Hospitality Management”, vol. 62, pp. 120–131, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2016.12.007.
Widłak M., Nehrebecka N. [2011], Wykorzystanie regresji kwantylowej w analizie zróżnicowania cen mieszkań [Application of quantile regression in analyzing price differentiation of apartments], “Wiadomości Statystyczne. The Polish Statistician”, vol. 5 (17), pp. 17–46.
Zervas G., Proserpio D., Byers J. W. [2015], The Impact of the Sharing Economy on the Hotel Industry: Evidence from Airbnb’s Entry Into the Texas Market, “EC ‘15: Proceedings of the Sixteenth ACM Conference on Economics and Computation”, pp. 637, https://doi.org/10.1145/2764468.2764524.
Zhang Z., Fu R. J. C., Han L., Yang L. [2017], Key factors affecting the price of Airbnb listings: A geographically weighted approach, “Sustainability”, vol. 9 (9), Article 1635, https://doi.org/10.3390/su9091635.
Zhao C., Wu Y., Chen Y., Chen G. [2023], Multiscale effects of hedonic attributes on Airbnb listing prices based on MGWR: A case study of Beijing, China, “Sustainability”, vol. 15 (2), Article 1703, https://doi.org/10.3390/su15021703.
Autor
Prawa autorskie (c) 2025 Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.