Behavioural location theory – evolution, tools and future

Main Article Content

Tomasz Pilewicz
Wojciech Sabat

Abstract

The behavioural location theory emphasises high importance of the limited rationality and the subjective perception of space in selecting of the location for a business activity. The article discusses key competencies from the scope of behavioural location theory. Ac-cording to the Authors, the behavioural location theory is rather complementary than competitive in relation to the neoclassical or modern approach, as it allows to explain the deviations of the decision-makers from the optimisation behaviour.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pilewicz, T., & Sabat, W. (2018). Behavioural location theory – evolution, tools and future. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 46(1), 61–68. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.0998
Section
Articles

References

Brzezicka J., Wiśniewski R. [2013], Ekonomia behawioralna a rynek nieruchomości – teoria i praktyka, „Polish Journal of Economic Psychology/ Psychologia Ekonomiczna”, April, Vol. 3, p. 6-18.

Domański B., Libura H. [1986], Geograficzne badania wyobrażeń, postaw i preferencji, „Przegląd Geograficzny”.

Domański R. [1995], Zasady geografii społeczno-ekonomicznej, Warszawa, PWN.

Domański R. [2004], Geografia ekonomiczna. Ujęcie dynamiczne, Warszawa, PWN.

Dziemianowicz W. [1997], Kapitał zagraniczny a rozwój regionalny i lokalny w Polsce, Studia Regionalne i Lokalne; 21(54), Warszawa, Wydawnictwa Europejskiego Instytutu Rozwoju.

Fierla I. [1987], Lokalizacja przemysłu, Warszawa, PWE.

Godlewska-Majkowska H. [2016], Powiązania strukturalne a podejmowanie decyzji lokalizacyjnych w małych przedsiębiorstwach, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30.

Godlewska-Majkowska H. [2013], Lokalizacja przedsiębiorstwa w gospodarce globalnej, Warszawa, Difin.

Godłów-Legiędź J. [2013], Ekonomia behawioralna: od koncepcji racjonalności do wizji ustroju ekonomicznego, „Ekonomia. Economics”, No. 4 (25), p. 24-41.

Gould P.R. [1966], On Mental Maps, Michingan Inter-University Community of Mathematical Geographers.

Grabow B., Henckel D., Hollbach-Grömig B. [1995], Weiche Standortfaktoren, Kohlhammer.

Hurst M.E. [1974], A Geography of Economic Behavior: An Introduction, London, Prentice Hall.

Klepczarek E. [2012], Dualistyczny model poznawczy heurystyki Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego, „Gospodarka w Praktyce i Teorii”, No. 2(31), p. 57-75.

Kuciński K (ed.). [2015], Geografia ekonomiczna, (ed. III), Warszawa, Wolters Kluwers.

Kuciński K (ed.). [2011], Glokalizacja, Warszawa, Difin.

Lowenthal D. [1961], Geography, experience and imagination: towards a geographical epistemology, Annals of the Association of American Geographers, Vol. 51, p. 241-260.

Lynch K. [1990], The Image of the City, Cambridge, Massechusetts, MIT Press, https://doi. org/10.2307/427643.

Meester W.J., Pellenbarg P.H. [2006], The spatial preference map of Dutch entrepreneurs: Subjective rating of locations, 1983, 1993 and 2003, “Tijdschrift Voor Economische En Sociale Geografie”, 97(4), 364-376, https://doi.org/10.1111/j.1467-9663.2006.00349.x.

Pred A. [1967], Behaviour and Location: Foundations for a Geographic and Dynamic Location Theory, Lund, The Royal University of Lund, Department of Geography Studies in Geography, (Human Geography).

Simon H.A. [1955], A Behavioural Model of Rational Choice, “The Quarterly Journal of Economics”, Vol. 69(1), p. 99-118.

Zielinski K. [2012], Błędy popełniane w procesie podejmowania decyzji w świetle behawioralnej ekonomii finansowej, „Ekonomia. Rynek, Gospodarka, Społeczeństwo”, Vol. 31, p. 124-139.