The role of management accounting in the designing of innovative business models

Main Article Content

Getruda Krystyna Świderska
Marcin Pielaszek
Monika Raulinajtys-Grzybek

Abstract

An innovative business model is defined in literature as a model that allows for identification of opportunities for innovation in every aspect described by the business model. The article presents the areas of application of management accounting tools in creating and implementing innovative business models. Based on the analysis of the business model canvas, the authors presented areas, in which management accounting allows for implementing innovation, as well as the tools that can be used to obtain information on specific areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Świderska, G. K., Pielaszek, M., & Raulinajtys-Grzybek, M. (2017). The role of management accounting in the designing of innovative business models. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 44(3), 11–21. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.4687
Section
Articles

References

Bis J. [2013], Innowacyjny model biznesowy – sposób na zwiększenie przewagi konkurencyjnej, w: Modele biznesowe, B. Kożuch (red.), Łódź, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk.

Brzóska J. [2014], Innowacje jako czynnik dynamizujący modele biznesowe, Gliwice, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.

Chesbrough H., Rosenbloom R.S. [1996], The Role of the Business Model in Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation’s Technology Spinoff Companies, Harvard Business School, https://pdfs.semanticscholar.org, dostęp 24/11/2016.

Cookins G. [1996], Activity-Based Cost Management Making It Work, Mc-Graw-Hill.

Cooper R., Slagmulder R. [1997], Target Costing and Value Engineering, New Jersey, IMA Foundation for Applied Research.

Drzewiecki J. [2011], Model biznesu a strategia organizacji: podobieństwa, różnice, „Nauki o zarządzaniu”, t. 8, nr 2016, Wyd. UE we Wrocławiu, s. 335-344.

Edvinsson L. [1997], Developing Intellectual Capital at Scandia, ”Long Range Planning”, No. 30.

Epstein M.J., Manzoni J.F. [1997], The Balanced Scorecard and Tableau de Bord: a global perspective on translating strategy into action, INSEAD, 1997/63/AC/SM, p. 3.

IBM [2006], Expanding the Innovation Horizon: The Global CEO Study 2006, IBM Global Business Services, http://www-07.ibm.com, dostęp 24/11/2016.

Gierszewska G., Romanowska M. [2002], Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Warszawa, PWE.

Goldratt E.M. [2007], Cel II To nie przypadek, Warszawa, MintBooks.

IIRC [2013 a], Business Model Background Paper for , 2013, http://integratedreporting.org, dostęp 24/11/2016.

IIRC [2013 b], The International Framework, 2013, http://integratedreporting.org, dostęp 24/11/2016.

Kaplan R.S., Anderson S.R. [2008], Rachunek kosztów działań sterowany czasem, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kaplan R.S., Cooper R. [2002], Zarządzanie kosztami i efektywnością, Kraków, Oficyna Ekonomiczna.

Kaplan R.S., Norton D.P. [1992], The Balanced Scorecard – Measures that Drive Performance, “Harvard Business Review”, January-February.

Miller J.A. [2000], Zarządzanie kosztami działań, Warszawa, WIG-Press.

Nogalski B. [2011], Modele biznesu jako narzędzia reorientacji strategicznej przedsiębiorstw, w: Krytycznie i twórczo o zarządzaniu: wybrane zagadnienia, W. Kieżun (red.), Warszawa, Oficyna a Wolters Kluwer Business, 445-460.

Obłój K. [2002], Tworzywo sztucznych strategii, Warszawa, PWE.

Osterwalder A., Pigneur Y. [2012], Tworzenie modeli biznesowych: podręcznik wizjonera, Gliwice, Helion, s. 46.

Pisano P., Pironti M., Rieple A. [2015], Identify Innovative Business Models: Can Innovative Business Models Enable Players to React to Ongoing or Unpredictable Trends?, “Entrepreneurship Research Journal”, Vol. 5(3), p. 181-199.

Shank J.K., Govindarajan V. [1993], Strategic Cost Management, The Free Press.

Shapiro B., Rangan K., Moriarty R., Ross E. [1987], Manage Customers for Profits (Not Just Sales), “Harvard Business Review”, September-October.

Stoilkovska A., Ristovska N., Gramatnikovski S. [2015], Innovative Business Models a Factor for Competitive Advantage of the Companies, “UTMS Journal of Economics”, Vol. 6(1), p. 135-146.

Świderska G.K. (red.) [2017], Controlling kosztów i rachunkowość zarządcza, Warszawa, MAC Consulting/Difin.

Świderska G.K. (red.) [2004], Obiektowy rachunek kosztów działań – koncepcja i wykorzystanie, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.

Teece J.D. [2010], Business models, business strategy and innovation, “Long Range Planning”, Vol. 43(2-3), p. 172-194.