Wdrażanie programu mentoringu w przedsiębiorstwie – korzyści i zagrożenia
Main Article Content
Abstract
Celem artykułu jest analiza zagadnień związanych z wprowadzeniem do przedsiębiorstwa programu mentoringowego. Scharakteryzowano sposób rozumienia pojęcia „mentoring” we współczesnych organizacjach, różnice między coachingiem a mentoringiem oraz szanse związane z funkcjonowaniem w przedsiębiorstwie drugiego z tych programów. Szczególną uwagę poświęcono identyfikacji zagrożeń związanych z realizacją programu mentoringu oraz wskazaniu sposobów zapobiegających tym zagrożeniom.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Boruta-Gojny B., Popiołek K. [2014], Intermentoring pokoleniowy w organizacji, w: Mentoring. Teoria,praktyka, studia przypadków, M. Sidor-Rządkowska (red.), Warszawa, Wolters Kluwer.
3. Brzeziński M. [2015], Refleksje o zarządzaniu wiedzą i niewiedzą, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”,nr 1, s. 36-41
4. Budzewski M. [2016], W poszukiwaniu talentów, „Personel Plus”, styczeń, s. 38-41.
5. Bugaj J.M. [2009], Rola mentora w rozwoju młodego pracownika, Prace i materiały. WydziałuZarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, z. 2, cz. 3, s. 954-961.
6. Chyrchel T. [2013], Metody doboru par mentor – uczeń w ramach procesu mentoringu organizacyjnego,„Personel Plus”, wrzesień.
7. Clutterbuck D. [2002], Każdy potrzebuje mentora. Jak kierować talentami?, Warszawa, WydawnictwoPetit.
8. Delong T.J., Gabarro J.J., Lees R.J. [2008], Dlaczego w warunkach hiperkonkurencji ważni są mentorzy?,”Harvard Business Review Polska”, lipiec-sierpień.
9. Frączkiewicz-Wronka A., Marzec I. [2012], Rozwój zatrudnialności pracowników w organizacjachpublicznych, w: A. Stabryła, K. Woźniak (red.), Determinanty potencjału rozwoju organizacji, Kraków,Mfiles.
10. Fronckiewicz B., Stefaniak A. [2012], Mentoring, coaching, doradztwo, czyli warsztat pracy opiekunastażu. Praktyczne rozwiązania, Warszawa, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.
11. Gorzędowska K. [2012], Problemy związane z mentoringiem, w: Dobre praktyki mentora akademickiego.Doświadczenia projektu „Kuźnia liderów – Szkoła Mentorów”, M. Grewiński (red.), Warszawa, WyższaSzkoła Pedagogiczna TWP.
12. Guryn H. [2013], Mentoring – tajniki skutecznej realizacji, rozmowa z Gillesem Gambade’em,wiceprezesem European Mentoring & Coaching Council, „Personel Plus”, wrzesień.
13. Herman A. [2014], Jakie szkoły biznesu w XXI wieku?, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 1,s. 2.
14. Idealny czas na mentoring [2013], „Magazyn THINKTANK”, lato.
15. Karwalla S. [2009], Mentoring jako strategia wspierająca wszechstronny rozwój osobisty, Nowy Sącz,Wyższa Szkoła Biznesu – National Louis University.
16. Kowalczyk J. [2009], Mentoring dla małych i średnich firm: niezbędne narzędzie wsparcia w okresiekryzysu, Zeszyty Naukowe. Ekonomiczne Problemy Usług, nr 46, Uniwersytet Szczeciński, Materiałyz II Ogólnopolskiej Konferencji Doktorantów „Młodzi Ekonomiści wobec Kryzysu”.
17. Kupaj L. [2012], Mentor czyli … Ty!, w: Mentoring? To takie proste! Raport Dobrych Praktyk z realizacjiprojektu „Upowszechnienie i promocja idei mentoringu w biznesie na Lubelszczyźnie i Podkarpaciu”,M. Ruszpel (red.), Lublin, Lubelska Fundacja Rozwoju.
18. Malinowska-Parzydło J. [2013], Skuteczna metoda rozwijania przedsiębiorczości, „Personel Plus”,wrzesień.
19. Małota W. [2012], Przywódca mentorem (1). Mentoring jako skuteczne narzędzie rozwoju kadrykierowniczej w organizacji, „Personel i Zarządzanie”, czerwiec.
20. Małota W. [2012], Przywódca mentorem (2). Mentoring jako skuteczne narzędzie rozwoju kadrykierowniczej w organizacji, „Personel i Zarządzanie”, lipiec.
21. Marzec J. [2010], Patologie relacji mentoringu w polskich organizacjach, w: Dysfunkcje i patologie w sferzezarządzania zasobami ludzkimi, Z. Janowska (red.), tom 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
22. Marzec J. [2010], Wykorzystanie mentoringu do budowania zaangażowania organizacyjnego, ZeszytyNaukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, nr 19.
23. Megginson D., Clutterbuck D., Garvey B., Stokes P., Garret-Harris R. [2008], Mentoring w działaniu.Przewodnik praktyczny, Poznań, Dom Wydawniczy Rebis.
24. Meister J.C. [2010], Jak być mentorem dla pokolenia Milenium, Generacja Y na rynku pracy, ”HarvardBusiness Review Polska”, nr 10.
25. Moczydłowska J. [2014], Mentoring jako metoda rozwoju kompetencji społecznych pracownika,„Przedsiębiorstwa Przyszłości”, nr 4, s. 56-66.
26. Niziołek O. [2012], Z mentorem w zespole: proces wdrażania nowych pracowników w Volvo Polska –studium przypadku, „Personel i Zarządzanie”, lipiec.
27. Parsloe E., Wray M. [2002], Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesuuczenia się, Kraków, Oficyna Wydawnicza.
28. Passmore J. (red.) [2012], Coaching doskonały, Warszawa, Wydawnictwo MUZA SA.
30. Sidor-Rządkowska M. [2014], Mentoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, Warszawa, WoltersKluwer.
31. Siwek-Jeziorna M. [2012], Mentor i podopieczny: jak zapewnić efektywność programów mentoringowych?,„Personel i Zarządzanie”, luty.
32. Suchar M. [2003], Kariera i rozwój zawodowy, Gdańsk, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr.
33. Zimbardo P.G. [2013], Znaczenie mentoringu w biznesie i edukacji, „Personel Plus”, wrzesień.