The passenger car market in Poland
Main Article Content
Abstract
The article presents the changes that have taken place in the passenger car market in Poland, as a result of deregulation associated with the Polish access to the European Union. The author has analyzed the causes for the vehicle fleet in Poland increased dimensions, in terms of spatial and consumer demand of Polish households, the changes in the primary and secondary markets. Furthermore showed how the fiscal regulations have changed the age structure of the automotive park on the Polish market.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
Association.
2. CBOS [1997], Polacy i samochody: Komunikat z badań, Warszawa, Centrum Badania Opinii Społecznej.
3. CBOS [2011], Wzrost standardu wyposażenia gospodarstw domowych, Warszawa, Centrum Badania
Opinii Społecznej.
4. Engers M,. Hartmann M., Stern S. [2009], Annual miles drive used car prices, “Journal of Applied
Econometrics”.
5. Dewatripont M., Rochet J., Tirole J. [2010], Balancing the Banks: Global Lessons from the Financial
Crisis, Princeton, Princeton University Press.
6. Mosiej G. [2008], Funkcjonowanie systemu celnego w Polsce po wejściu do Unii Europejskiej, „Gospodarka
Narodowa”, nr 9.
7. Niemyski W. [2007], Determinanty popytu na używane samochody osobowe nabywane w obrocie wewnątrzwspólnotowym
po 1 maja 2004, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Warszawa,
Oficyna Wydawnicza SGH.
8. Leszczyńska M. [2013], Polityka fiskalna państwa a dochody polskich gospodarstw domowych, “Nierówności
Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, Uniwersytet Rzeszowski.
9. Piotrowski J. [2007], Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie akcyzy na używane
samochody w Polsce, “Wspólnoty Europejskie”, nr 1.
10. PZPM [2014], Raport branży motoryzacyjnej 2014, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
11. Sosvilla-Rivero S., Gil-Pareja S. [2012], Convergence in car prices among European countries”, Applied
Economics. Taylor & Francis Journals”, Vol. 44, No. 25.
12. Świetlik K. [2004], Determinanty popytu gospodarstw domowych na samochody osobowe, Prace Naukowe
Katedry Ekonomii i Zarządzania Przedsiębiorstwem, Politechnika Gdańska.
13. Świetlik K. [2007], Model popytu na samochody osobowe na rynku pierwotnym w Polsce przy oddziaływaniu
rynku wtórnego, Prace Naukowe Katedry Ekonomii i Zarządzania Przedsiębiorstwem,
Politechnika Gdańska.
14. Wrzosek W. [2002], Funkcjonowanie rynku, Warszawa, PWE.