Region jako organizacja przedsiębiorcza w zarządzaniu strategicznym
Main Article Content
Abstract
Zagadnienia związane z przedsiębiorczością regionu oraz zarządzanie nim jako organizacją przedsiębiorczą znajdują się obecnie w centrum zainteresowań różnych nauk. Które spośród polskich ośrodków można zaliczyć do tej grupy, w czym to się przejawia, i jaki wpływa to ma na lokalny rozwój społeczno-gospodarczy? Badania przeprowadzone przez autora wśród regionów wskazują, że w Polsce istnieje wiele dobrych praktyk pokazujących zachowania przedsiębiorcze regionów. Na ich podstawie można stwierdzić, że pobudzanie przedsiębiorczości indywidualnej oraz gospodarczej, instytucjonalne uczenie się, wspieranie innowacyjności, przyciąganie nowych inwestycje oraz mieszkańców, potrafią skutecznie wspierać lokalny rozwój, przy istniejącym układzie kompetencyjnym jednostek samorządu terytorialnego i dostępnych źródłach finansowania rozwoju.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Banaszyk B., Zmienność zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011.
3. Bendell T., Boulter L., Benchmarking. Jak uzyskać przewagę nad konkurencją, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2000.
4. Bosma N., Schutjens V., Patterns of promising entrepreneurial activity in European regions, “Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie”, 2007, Vol. 98, No. 5.
5. Chądzyński J., Nowakowska A., Przygodzki Z., Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, CeDeWu, Warszawa 2012, s. 39-40.
6. Dolina Zielawy, http://www.dolinazielawy.pl/, dostęp 07/05/2012.
7. Domański R., Geografia ekonomiczna. Ujęcie dynamiczne, PWN, Warszawa 2006.
8. Doz Y.L., Kosonen M., Fast Strategy, Wharton School Publishing, London 2008.
9. Doz Y.L., Kosonen M., Nowy układ na szczycie, „Harvard Business Review Polska”, 2009, nr 2, s. 14-15, 106-111,114-115.
10. Eurokreator s.c., PwC Polska Sp. z o.o., Analiza trendów rozwojowych i podejmowanych partnerskich inicjatyw i projektów. Przygotowanie do planowania i zarządzania zmianą gospodarczą w województwie małopolskim, seria raportów dla regionów woj. małopolskiego, powstałych w ramach realizacji projektu Czas na zmiany, PO KL 2007–2013, działanie 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie, Warszawa 2011, www.cnz.eurokreator.eu/publikacje.
11. Geodecki T., Gorzelak G., Górniak J., Hausner J., Mazur S., Szlachta J., Zaleski J., Kurs na innowacje – Jak wyprowadzić Polskę z rozwojowego dryfu?, Raport Fundacji Gospodarki i Administracji Publicznej 2012, s. 97.
12. Gospodarka regionalna i lokalna, Strzelecki Z. (red.), PWN, Warszawa 2008, s. 36.
13. Gospodarka regionalna i lokalna w Polsce. Czynniki i bariery, Strzelecki Z. (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011, s. 49.
14. Ibata-Arens K., The Kyoto model of innovation and entrepreneurship: regional innovation systems and cluster culture, “Prometheus”, 2008, Vol. 26, No. 1.
15. Jelonek W., Tyszka K., Koncepcje rozwoju lokalnego, Scholar, Warszawa 2005.
16. Johansson A.W., Regional development by means of broadened entrepreneurship, “European Planning Studies”, 2009, Vol. 17, No. 8.
17. Kłysik-Uryszek A., Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w gospodarce regionu. Teoria i praktyka, CeDeWu, Warszawa 2010, s. 11.
18. Kotler P., Casoline J.A., Chaotics.The Business of Managing and Marketing in the Age of Turbulence, Amacom, New York 2008.
19. Kotter J.P., Sens pośpiechu. Mobilizacja w Erze Turbulencji, Harvard Business Press, Warszawa 2010.
20. Miasto jako analog przedsiębiorstwa. Inspiracje dydaktyczne i badawcze, Kuciński K. (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011.
21. Obój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007.
22. Pike A., Rodriguez-Pose A., Tomaney J., What kind of regional development and for whom?, “Regional Studies”, 2007, Vol. 41:9.
23. Przedsiębiorczość a rozwój regionalny w Polsce, Kuciński K. (red.), Difin, Warszawa 2010, s. 42, 48, 68, 72.
24. Scott A.J., Regions and the World Economy. The Coming Shape of Global Production, Competition and Political Order, Oxford University Press, Oxford 2000.
25. Strategie i plany urzędu miejskiego w Gliwicach, http://www.um.gliwice.pl/bip/index.php?id=641/1.
26. Swianiewicz P., Łakomska J., Władze samorządowe wobec lokalnego rozwoju gospodarczego. Które polityki są skuteczne?, „Samorząd Terytorialny”, 2004, nr 6, s. 14-33.
27. Szromik A., Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Wolters Kluwer Business, Warszawa 2010.
28. Wall R., The relational economy: geographies of knowing and learning, “Regional Studies”, 2012, 46:2.
29. Wrocław miastem o największym przyroście zatrudnienia w sektorze usług biznesowych, www.araw.pl.
30. Wrocławski System Informacji Przestrzennej, www.wrosip.pl, dostęp 09/05/2012.
31. Zybała A., Siła partnerstwa. Jak partnerstwa społeczne pomagają lokalnym środowiskom pokonywać problemy i sprostać wyzwaniom przyszłości, CPS „Dialog”, Warszawa 2007.