Tworzenie wspólnej wartości jako nowe podejście do konkurencyjności firmy
Main Article Content
Abstract
Koncepcja tworzenia wspólnej wartości (Creating Shared Value, CSV), przedstawiona przez M. Portera i M. Kramera w 2011 r., ma prowadzić do uzyskania przewagi konkurencyjnej dzięki zaspokajaniu potrzeb społecznych oraz ekonomicznych w otoczeniu przedsiębiorstwa. Jej twórcy zidentyfikowali trzy sposoby tworzenia wspólnej wartości: nowe podejście do oferowanych produktów i usług, redefinicję produktywności w łańcuchu wartości, oraz budowę wspierających klastrów przemysłu w pobliżu przedsiębiorstwa. W artykule zostały zaprezentowane przypadki różnych firm, które stosują CSV. Autor podkreśla, że bez stworzenia efektywnego systemu pomiaru wartości ekonomicznej i społecznej, CSV stanie się niszową koncepcją, pozostającą bez większego wpływu na zarządzanie przedsiębiorstw.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Changing diabetes in China, The Blueprint for Change Programme, Novo Nordisk, February 2011.
3. Competing by saving lives: stories of implementation, FSG, 13 June 2011.
4. Emerson J., The Blended Value Map: Tracking the Intersects and Opportunities of Economic, “Social and Environmental Value Creation”, October 2003.
5. Hart S.L., Milstein M.B., Creating sustainable value, “Academy of Management Executive”, 2003, Vol. 17, No. 2.
6. http://www.unilever.com/images/es_Project_Shakti_tcm13-13297.pdf.
7. Porter M.E., Kramer M.R., Philanthropy’s New Agenda: Creating Value, “Harvard Business Review”, 1999, November.
8. Porter M.E., Kramer M.R., The Competitive Advantage of Corporate Philanthropy, “Harvard Business Review”, 2002, December.
9. Porter M.E., Kramer M.R., The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, “Harvard Business Review”, 2006, December.
10. Porter M.E., Kramer M.R., Creating Shared Value, “Harvard Business Review”, 2011, January-February.