Place of entrepreneurship in the structure of management sciences
Main Article Content
Abstract
Does entrepreneurship can be an independent scientific discipline? According to the author, the teaching of entrepreneurship should be treated as a sub-discipline of management science. The article discusses the methodological problems, which on the one hand do not allow to differentiate of entrepreneurship as an independent discipline in economic sciences, on the other – the convergence of the scope of problem and function of both fields. The result of the analysis is the author’s proposal to include entrepreneurship in management science.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
Division, dostęp 18/02/2015.
2. Audretsch D.B., Thurik, A.R. [2004], A Model of the Entrepreneurial Economy, “International Journal
of Entrepreneurship Education”, 2, pp. 143-166.
3. Blank S. [2013], Why the Lean-Start-up Changes Everything, “Harvard Business Review”, May, pp. 3-9.
4. Blank S., Dorf B. [2012], The Startup Owner’s Manual, Pescadero, K&S Ranch Press.
5. Bloom N., Lemos R., Sadun R., Scur D., Van Reenen J. [2014], Empirical Economics of Management,
“Journal of the European Economic Association”, 12(4), pp. 835-876.
6. Cieślik J. [2010], Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes, Warszawa, WAIP.
7. Cieślik J. [2014], Przedsiębiorczość, polityka, rozwój, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Sedno.
8. Cyfert S., Dyduch W., Latusek-Jurczak D., Niemczyk J., Sopińska A. [2014], Subdyscypliny w
naukach o zarządzaniu – logika wyodrębnienia, identyfikacja modelu koncepcyjnego oraz zawartość
tematyczna, „Organizacja i Kierowanie”, 1, s. 37-49.
9. Dyduch W. [2008], Pomiar przedsiębiorczości organizacyjnej, Katowice, Wydawnictwo Akademii
Ekonomicznej w Katowicach.
10. EURAM [2015], http://www.euram-online.org, dostęp 18/02/2015.
11. Gaweł A. [2007], Ekonomiczne determinanty przedsiębiorczości, Poznań, Akademia Ekonomiczna
w Poznaniu.
12. Gaweł A. [2013], Proces przedsiębiorczy. Tworzenie nowych przedsiębiorstw, Warszawa, Difin.
13. Haffer M., Haffer R. [2001], Przedsiębiorczość jako dominująca logika zarządzania przedsiębiorstwem
na przestrzeni wieków, w: Przedsiębiorstwo na przestrzeni wieków, Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz
M.J., (red.), Toruń, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, s. 251-262.
14. Hofstede G., Hofstede G.J. [2007], Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa,
PWE.
15. Ireland R.D., Hitt M.A., Simon D.G. [2003], A Model of Strategic Entrepreneurship: The Construct
and its Dimensions,” Journal of Management”, 29(6), pp. 963-989.
16. Katz J.A., Green II R.P. [2011], Entrepreneurial Small Business, New York, McGraw Hill.
17. Klofsten M. [2010], The Business Platform, Entrepreneurship & Management in the Early Stages
of a Firm’s Development, Luxembourg, TII.
18. Koźmiński A.K. [2014], Wkład zarządzania we wzrost gospodarczy, w: Zarządzanie i polityka gospodarcza
dla rozwoju, Kołodko G.W., (red.), Warszawa, Poltext.
19. Kuratko D.F. [2010], Corporate Entrepreneurship: An Introduction and Research Review, in: Handbook
of Entrepreneurship Research An Interdisciplinary Survey and Introduction, Acs Z.J., Audretsch
D.B., (eds), New York, Springer, pp. 129-163.
20. Kurczewska A. [2013], Przedsiębiorczość, Warszawa, PWE.
21. Longenecker J.G., Petty J.W., Palich L.E., Hoy F. [2011], Small Business Management: Launching
and Growing Entrepreneurial Ventures, South-Western Cengage Learning, Mason, OH.
22. Obłój T., Obłój K., Pratt M. [2010], Dominant Logic and Entrepreneurial Firms’ Performance in a
Transition Economy, “Entrepreneurship Theory and Practice”, January, pp. 151-170.
23. OECD [2013], Entrepreneurship at a Glance, Paris, OECD.
24. Ries E. [2012], Metoda Lean Startup, Gliwice, Wydawnictwo Helion.
25. Sarasvathy S. [2001], Causation and Effectuation: Toward a Theoretical Shift from Economic Inevitability
to Entrepreneurial Contingency, “Academy of Management Review”, 26(2), pp. 243-263.
26. Shane S., Venkataraman S. [2000], The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research, “Academy
of Management Review”, 25, pp. 217-226.
27. Shane S. [2003], A general Theory of Entrepreneurship. The Individual-Opportunity Nexus, Cheltenham,
Edward Elgar.
28. Sudoł S. [2012], Nauki o zarządzaniu, Warszawa, PWE.
29. Sudoł S. [2014], Podstawowe problemy metodologiczne nauk o zarządzaniu, „Organizacja i Kierowanie”,
1, s. 11-36.
30. Zięba K. [2015], Preprzedsiębiorczość, Gdańsk, Wydawnictwo PG, (w druku).