Ekonomia doświadczeń a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa
Main Article Content
Abstract
W skali mikroekonomicznej konkurencyjność odnoszona jest głównie do przedsiębiorstw, które aby odnieść sukces rynkowy muszą zdobyć przewagę konkurencyjną. Dążenie do osiągnięcia stabilnej i wysokiej pozycji konkurencyjnej wywołuje stałe poszukiwania nowych źródeł przewagi konkurencyjnej. Na podstawie badań literaturowych autorka sugeruje, że w drugiej dekadzie XXI wieku takim źródłem mogą być wartości niematerialne, które w znacznej mierze decydują o pozycji rynkowej przedsiębiorstwa, a także są podłożem do kreowania potencjału kapitału intelektualnego. Ich znaczenie dostrzegane jest w ekonomii doświadczeń, która po gospodarce agrarnej, epoce przemysłu i gospodarce usług może być kolejnym etapem rozwoju gospodarki. Ekonomia doświadczeń, której stosowanie wymaga interdyscyplinarnego podejścia, jest obecnie jednym ze światowych trendów, wynikających ze zwiększonych żądań i doznań konsumentów, niedocenionych jednak przez naukę i praktykę gospodarczą.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Barney J., Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, „Journal of Management”, 1991,No. 1.
3. Coyne K., Sustainable Competitive Advantage: What it is and what it isn’t, „Business Horizons”,1986, January, pp. 54-61.
4. Dierickx I., Cool K., Asset Stock Accumulation and Sustainability of Competitive Advantage, „Management Science”, 1989, Vol. 36, Issue 12, INFORMS, Maryland USA, pp. 1433-1442.
5. Foss N.J., Research in Strategy. Economics and Michael Porter, „Journal of Management Studies”,1996, No. 33, pp. 1-24.
6. Ghemawat P., Competition and business strategy in historical perspective, „Business History Review”, 2002, No. 76.
7. Hagel J., Brown J.S., Organizacja jutra. Zarządzanie talentem, współpracą i specjalizacją, WydawnictwoHelion, Gliwice 2006, s. 35.
8. Hall R., A Framework Linking Intangible and Capabilities to Sustainable Competitive Advantage,„Strategic Management Journal”, 1993, Vol. 14.
9. Hall W.K., Survival Strategies In a Hostile Environment, „Harvard Business Review”, 1980, September-October.
10. Henderson B.D., The Anatomy of Competition, „Journal of Marketing”, 1983, Vol. 17, Issue 3, pp.72-77.
11. Hutter M., Infinite Surprises. On the Stabilization of Value in the Creative Industries, [in:] The Worthof Goods. Valuation and Pricing in the Economy, Beckert J., Aspers P. (eds.), Oxford University Press, Oxford-New York 2011, pp. 201-220.
12. Krzyżanowska M., Wczesne koncepcje przewagi konkurencyjnej, „Marketing i Rynek” 2007, Nr 8, s.6.
13. Lindgreen A., Vanhamme J., Beverland M.B., Memorable Customer Experiences, Gower Publishing, Burlington 2009, pp. 253-266.
14. Majchrzak M., Konkurencyjność przedsiębiorstw podsektora usług biznesowych w Polsce. Perspektywa mikro-, mezo- i makroekonomiczna, CeDeWu, Warszawa 2012.
15. Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2007, s. 105-107.
16. Pine J., Gilmore J., Experience Economy, Harvard Business School Press, Boston 1999.
17. Prahalad C.K., Hamel G., The Core Competence of the Corporation, „Harvard Business Review”, 1990, May-June.
18. Wrzosek W., Przewaga konkurencyjna, „Marketing i Rynek”, 1999, nr 7, s. 2.