Ekonomia doświadczeń a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa
Main Article Content
Abstrakt
W skali mikroekonomicznej konkurencyjność odnoszona jest głównie do przedsiębiorstw, które aby odnieść sukces rynkowy muszą zdobyć przewagę konkurencyjną. Dążenie do osiągnięcia stabilnej i wysokiej pozycji konkurencyjnej wywołuje stałe poszukiwania nowych źródeł przewagi konkurencyjnej. Na podstawie badań literaturowych autorka sugeruje, że w drugiej dekadzie XXI wieku takim źródłem mogą być wartości niematerialne, które w znacznej mierze decydują o pozycji rynkowej przedsiębiorstwa, a także są podłożem do kreowania potencjału kapitału intelektualnego. Ich znaczenie dostrzegane jest w ekonomii doświadczeń, która po gospodarce agrarnej, epoce przemysłu i gospodarce usług może być kolejnym etapem rozwoju gospodarki. Ekonomia doświadczeń, której stosowanie wymaga interdyscyplinarnego podejścia, jest obecnie jednym ze światowych trendów, wynikających ze zwiększonych żądań i doznań konsumentów, niedocenionych jednak przez naukę i praktykę gospodarczą.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
2. Barney J., Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, „Journal of Management”, 1991,No. 1.
3. Coyne K., Sustainable Competitive Advantage: What it is and what it isn’t, „Business Horizons”,1986, January, pp. 54-61.
4. Dierickx I., Cool K., Asset Stock Accumulation and Sustainability of Competitive Advantage, „Management Science”, 1989, Vol. 36, Issue 12, INFORMS, Maryland USA, pp. 1433-1442.
5. Foss N.J., Research in Strategy. Economics and Michael Porter, „Journal of Management Studies”,1996, No. 33, pp. 1-24.
6. Ghemawat P., Competition and business strategy in historical perspective, „Business History Review”, 2002, No. 76.
7. Hagel J., Brown J.S., Organizacja jutra. Zarządzanie talentem, współpracą i specjalizacją, WydawnictwoHelion, Gliwice 2006, s. 35.
8. Hall R., A Framework Linking Intangible and Capabilities to Sustainable Competitive Advantage,„Strategic Management Journal”, 1993, Vol. 14.
9. Hall W.K., Survival Strategies In a Hostile Environment, „Harvard Business Review”, 1980, September-October.
10. Henderson B.D., The Anatomy of Competition, „Journal of Marketing”, 1983, Vol. 17, Issue 3, pp.72-77.
11. Hutter M., Infinite Surprises. On the Stabilization of Value in the Creative Industries, [in:] The Worthof Goods. Valuation and Pricing in the Economy, Beckert J., Aspers P. (eds.), Oxford University Press, Oxford-New York 2011, pp. 201-220.
12. Krzyżanowska M., Wczesne koncepcje przewagi konkurencyjnej, „Marketing i Rynek” 2007, Nr 8, s.6.
13. Lindgreen A., Vanhamme J., Beverland M.B., Memorable Customer Experiences, Gower Publishing, Burlington 2009, pp. 253-266.
14. Majchrzak M., Konkurencyjność przedsiębiorstw podsektora usług biznesowych w Polsce. Perspektywa mikro-, mezo- i makroekonomiczna, CeDeWu, Warszawa 2012.
15. Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2007, s. 105-107.
16. Pine J., Gilmore J., Experience Economy, Harvard Business School Press, Boston 1999.
17. Prahalad C.K., Hamel G., The Core Competence of the Corporation, „Harvard Business Review”, 1990, May-June.
18. Wrzosek W., Przewaga konkurencyjna, „Marketing i Rynek”, 1999, nr 7, s. 2.