Entrepreneurship and regional development – the case of Podlaskie
Main Article Content
Abstract
The objective of this study is to present the conditionings of entrepreneurship in Podlaskie province. In comparison to conditions of other Polish provinces, the region is rural with a low presence of larger firms, in particular in the manufacturing sector. Despite specific obstacles, such as insufficient local demand and at times adverse economic conditions, those firms compete successfully on national and international market and thereby contribute to the development of the region. Firms that demonstrate a reasonable degree of progress can be ob-served in the sectors related to agriculture, construction, and speciality textiles.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
„Administrative Science Quarterly”, Vol. 28, No. 2.
2. Castells M. [2000], The Power of Identity, in: The Information Age: Economy, Society and Culture,
Vol. 2, Blackwell Publishers Ltd.
3. Decker A., Rollnik-Sadowska E. [2014], Facilitating Growth of Two Industrial Clusters in the Polish
Podlaskie Region: a Knowledge Oriented Approach, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, T.15, z. 8-cz.1.
4. Domański R., Marciniak A. [2003], Sieciowe koncepcje gospodarki miast i regionów, Studia KPZK
PAN, CXIII.
5. Geoprofit [2015], Projekt rozwoju inteligentnych specjalizacji i rozwoju przedsiębiorczości
na lata 2015-2020+, Białystok-Warszawa, Geoprofit.
6. GUS [2012], Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2009-2011, Warszawa, GUS.
7. GUS [2013], Statistical Yearbook of the Regions – Poland, Warszawa, GUS.
8. GUS [2014], Statistical Yearbook of the Regions – Poland, Warszawa, GUS.
9. EC [2013], A recovery on the horizon?, European Commission, Annual Report on European SMEs
2012/2013.
10. Friedmann J., Alonso W. [1964], Introduction, in: Regional development and planning Friedmann J.,
Alonso W. (eds.), Cambridge, MJT Press.
11. Grosse T.G. [2002], Przegląd koncepcji teoretycznych rozwoju regionalnego, „Studia regionalne i
lokalne”, nr 1(8).
12. Ignatiuk S. [2013], Perspektywy rozwoju mleczarstwa regionu podlaskiego w kontekście uwarunkowań
makroekonomicznych, „Optimum. Studia Ekonomiczne”, nr 4 (64).
13. Isard W. [1965], Metody analizy regionalnej. Wprowadzenie do nauki o regionach, Warszawa, PWN.
14. Jerczyński M. [1977], Funkcje i typy funkcjonalne polskich miast, in: Statystyczna charakterystyka
miast. Funkcje dominujące, Statystyka Polski, nr 85, Warszawa, GUS.
15. Kitchin R., Thrift N. (eds.) [2009], International Encyclopedia of Human Geography, Elsevier,
Oxford.
16. Krugman P. [1979], Increasing returns, monopolistic competition, and international trade, „Journal of
International Economics”, Vol. 9, Elsevier.
17. Kukliński A. [2003], O nowym modelu polityki regionalnej, „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 4,
Centrum Europejskich Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski.
18. Landes D.S. [2000], Bogactwo i nędza narodów. Dlaczego jedni są tak bogaci a inni tak ubodzy,
Warszawa, Muza SA.
19. Maik W. [1997], Podstawy geografii miast, Toruń, Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
20. Malizia E.E., Feser E.J. [1999], Understanding Local Development, Center for Urban Policy
Research.
21. Marshall A. [1920], Principles of Economics, 8th edition, London, Macmillan.
22. MG [2014], Przedsiębiorczość w Polsce, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa.
23. Perroux F. [1950], Economic space: theory and applications, „Quarterly Journal of Economics”,
No. 64.
24. Report [2014], Report on the socio-economic situation of Podlaskie voivodship in 2013, Warszawa,
GUS.
25. Rollnik-Sadowska E. [2010], Przedsiębiorczość kobiet w Polsce (na przykładzie województwa podlaskiego),
Warszawa, Difin.
26. Schumpeter J. [1962], Teoria rozwoju gospodarczego, Warszawa, PWN.
27. Sirkin G. [1956], The theory of the regional economic base, „The Review of Economics’, Vol. 41(4).
28. Szajnowska-Wysocka A. [2009], Theories of regional and local development – abridged review, „Bulletin
of geography”, Socio-economic Series No. 12/2009.
29. Szajnowska-Wysocka, A. Kulesza M. [2007], Studia społeczne i przestrzenne ośrodka przemysłowego
(na przykładzie Sosnowca), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
30. Welch L.S., Luostarinen R. [1988], Internationalisation: Evolution of a concept, in: The internationalisation
of the firm, P. Buckley, P.N. Ghauri (eds.), London, International Business Press.
31. Westhead P., Wright M., Ucbasaran D. [2001], The internationalisation of new and small firms:
A resource-based view, „Journal of Business Venturing”, Vol. 16(4).
32. WUP [2010], Startery podlaskiej gospodarki. Sektor produkcji bielizny, Białystok, Wojewódzki Urząd
Pracy w Białymstoku.
33. WUP [2012], Startery podlaskiej gospodarki. Sektor handlu i usług elektronicznych, Białystok,
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku.
34. www.portalspozywczy.pl
35. Zahra S., Covin J. [1995], Contextual influences on the corporate entrepreneurship performance relationship:
A longitudinal analysis,” Journal of Business Venturing”, No. 10.