Przedsiębiorczość i rozwój regionalny - przypadek województwa podlaskiego
Main Article Content
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie uwarunkowań przedsiębiorczości w województwie podlaskim. W porównaniu z pozostałymi województwami, Podlasie jest regionem rolniczym, z niską reprezentacją przedsiębiorstw, głównie o charakterze produkcyjnym. Pomimo występujących tu barier w prowadzeniu działalności gospodarczej, podlaskie firmy są konkurencyjne na krajowym i zagranicznym rynku i przyczyniają się do rozwoju regionu. Przedsiębiorstwa z potencjałem rozwojowym związane są z sektorem rolniczym, budowlanym, a także przemysłem odzieżowym. Podstawą opracowana jest analiza danych zastanych, w tym literatury przedmiotu i badań ze źródeł wtórnych.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
„Administrative Science Quarterly”, Vol. 28, No. 2.
2. Castells M. [2000], The Power of Identity, in: The Information Age: Economy, Society and Culture,
Vol. 2, Blackwell Publishers Ltd.
3. Decker A., Rollnik-Sadowska E. [2014], Facilitating Growth of Two Industrial Clusters in the Polish
Podlaskie Region: a Knowledge Oriented Approach, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, T.15, z. 8-cz.1.
4. Domański R., Marciniak A. [2003], Sieciowe koncepcje gospodarki miast i regionów, Studia KPZK
PAN, CXIII.
5. Geoprofit [2015], Projekt rozwoju inteligentnych specjalizacji i rozwoju przedsiębiorczości
na lata 2015-2020+, Białystok-Warszawa, Geoprofit.
6. GUS [2012], Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2009-2011, Warszawa, GUS.
7. GUS [2013], Statistical Yearbook of the Regions – Poland, Warszawa, GUS.
8. GUS [2014], Statistical Yearbook of the Regions – Poland, Warszawa, GUS.
9. EC [2013], A recovery on the horizon?, European Commission, Annual Report on European SMEs
2012/2013.
10. Friedmann J., Alonso W. [1964], Introduction, in: Regional development and planning Friedmann J.,
Alonso W. (eds.), Cambridge, MJT Press.
11. Grosse T.G. [2002], Przegląd koncepcji teoretycznych rozwoju regionalnego, „Studia regionalne i
lokalne”, nr 1(8).
12. Ignatiuk S. [2013], Perspektywy rozwoju mleczarstwa regionu podlaskiego w kontekście uwarunkowań
makroekonomicznych, „Optimum. Studia Ekonomiczne”, nr 4 (64).
13. Isard W. [1965], Metody analizy regionalnej. Wprowadzenie do nauki o regionach, Warszawa, PWN.
14. Jerczyński M. [1977], Funkcje i typy funkcjonalne polskich miast, in: Statystyczna charakterystyka
miast. Funkcje dominujące, Statystyka Polski, nr 85, Warszawa, GUS.
15. Kitchin R., Thrift N. (eds.) [2009], International Encyclopedia of Human Geography, Elsevier,
Oxford.
16. Krugman P. [1979], Increasing returns, monopolistic competition, and international trade, „Journal of
International Economics”, Vol. 9, Elsevier.
17. Kukliński A. [2003], O nowym modelu polityki regionalnej, „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 4,
Centrum Europejskich Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski.
18. Landes D.S. [2000], Bogactwo i nędza narodów. Dlaczego jedni są tak bogaci a inni tak ubodzy,
Warszawa, Muza SA.
19. Maik W. [1997], Podstawy geografii miast, Toruń, Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
20. Malizia E.E., Feser E.J. [1999], Understanding Local Development, Center for Urban Policy
Research.
21. Marshall A. [1920], Principles of Economics, 8th edition, London, Macmillan.
22. MG [2014], Przedsiębiorczość w Polsce, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa.
23. Perroux F. [1950], Economic space: theory and applications, „Quarterly Journal of Economics”,
No. 64.
24. Report [2014], Report on the socio-economic situation of Podlaskie voivodship in 2013, Warszawa,
GUS.
25. Rollnik-Sadowska E. [2010], Przedsiębiorczość kobiet w Polsce (na przykładzie województwa podlaskiego),
Warszawa, Difin.
26. Schumpeter J. [1962], Teoria rozwoju gospodarczego, Warszawa, PWN.
27. Sirkin G. [1956], The theory of the regional economic base, „The Review of Economics’, Vol. 41(4).
28. Szajnowska-Wysocka A. [2009], Theories of regional and local development – abridged review, „Bulletin
of geography”, Socio-economic Series No. 12/2009.
29. Szajnowska-Wysocka, A. Kulesza M. [2007], Studia społeczne i przestrzenne ośrodka przemysłowego
(na przykładzie Sosnowca), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
30. Welch L.S., Luostarinen R. [1988], Internationalisation: Evolution of a concept, in: The internationalisation
of the firm, P. Buckley, P.N. Ghauri (eds.), London, International Business Press.
31. Westhead P., Wright M., Ucbasaran D. [2001], The internationalisation of new and small firms:
A resource-based view, „Journal of Business Venturing”, Vol. 16(4).
32. WUP [2010], Startery podlaskiej gospodarki. Sektor produkcji bielizny, Białystok, Wojewódzki Urząd
Pracy w Białymstoku.
33. WUP [2012], Startery podlaskiej gospodarki. Sektor handlu i usług elektronicznych, Białystok,
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku.
34. www.portalspozywczy.pl
35. Zahra S., Covin J. [1995], Contextual influences on the corporate entrepreneurship performance relationship:
A longitudinal analysis,” Journal of Business Venturing”, No. 10.