Metoda teorii ugruntowanej w badaniach polskich inwestycji zagranicznych
Main Article Content
Abstract
Inwestycje polskich przedsiębiorstw w UE nie wpisują się w klasyczne przepływy kapitału z kraju zamożniejszego do słabiej rozwiniętego. Ich niewielka skala i różnorodność podmiotów je przeprowadzających, oraz ograniczony dostęp do danych o ich działalności, utrudniają przeprowadzenie analiz ilościowych. Sugeruje to potrzebę podjęcia badań jakościowych, adaptujących metodologię teorii ugruntowanej, stosowaną już w naukach o przedsiębiorczości.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Allen G., A critique of using grounded theory as a research method, “Electronic Journal of Business Management”, 2003.
3. Brewer P., International market selection: developing a model from Australian case studies, “International Business Review”, 2001, 10, pp. 155-174.
4. Breckenridge J., Derek J., Demystifying Theoretical Sampling in Grounded Theory Research, “Grounded Theory Review”, 2009, 8 (2), pp. 113-126.
5. Charmaz K., Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
6. Correia Z., Wilson T.D., Scanning the business environment for information: a grounded theory approach, “Information Research”, 1997, vol., 2, no. 4, pp. 1-18.
7. Czarny B., Metodologiczne właściwości ekonomii, „Bank i Kredyt”, lipiec 2007.
8. Eisenhardt K., Building theories from case study research, “Academy of Management Review”, 1989, 14(4), pp. 532-550.
9. Fendt J., Sachs W., Grounded theory method in management research – user’s perspective, ”Organizational Research Method”, 2008, 11-3, pp. 430-455.
10. Glaser B., Strauss A., Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research, Chicago, Aldine 1967.
11. Goulding Ch., Grounded theory perspectives in organizational research, [in:] The Sage Handbook of Organizational Research Methods, D. Buchanan, A. Bryman (eds.), Sage, London 2009, pp. 381-394.
12. Götz M., Polskie bezpośrednie inwestycje za granicą, „Przegląd Zachodni“, 2011, nr 3, s. 231-252.
13. Konecki T., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN Warszawa 2000.
14. O’Reilly K., Paper D., Marx S., Demystifying Grounded Theory for Business Research, “Organizational Research Methods”, 2012, pp. 1-16.
15. Seidel S., Recker J., Using grounded theory for studying business process management phenomena, 17 European conference on information systems, 8-10 June 2009, Verona.
16. Shannak R., Aldhmour F., Grounded theory as a methodology for theory generation in information systems research, “European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences”, 2009, 15, pp. 32-50.
17. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji. WN, PWN, Warszawa 2009, s. 17.
18. Whiteley A., Grounded research: A modified grounded theory for the business setting, Graduate School of Business Working Paper Series: no. 19, Curtin University of Technology, 2000.