Ewolucja przedsiębiorstwa w środowisku wirtualnym
Main Article Content
Abstract
Celem artykułu jest uporządkowanie pojęciowe form działalności przedsiębiorstw, wykorzystujących sieci elektroniczne jako infrastrukturę organizacyjną. Zostały omówione najistotniejsze rozwiązania organizacyjne związane z delokalizacją biznesu, przede wszystkim outsourcing, offshoring i crowdsourcing. Przedstawione modele funkcjonowania przedsiębiorstwa w gospodarce elektronicznej wskazują charakter przemian organizacyjnych i nowe sposoby działalności gospodarczej. Autorka podkreśla, że nowe uwarunkowania technologiczne, ekonomiczne i społeczne pobudzają niezwykłą kreatywność gospodarczą, przejawiającą się w powstawaniu i modyfikowaniu form współczesnego przedsiębiorstwa.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Barnsley M.F., Fractals everywhere, 2 ed. Morgan Kaufmann, San Francisco 2000, p.1. doi: 10.1016/b978-0-12-079061-6.50005-x
3. Bryant Ch.C., Surging BRIC middle classes are eclipsing global poverty, “The Christian Science Monitor”, 201,117 May.
4. Brzozowski M., Organizacja wirtualna, PWE, Warszawa 2010, s. 53, 63-69. doi: 10.12775/nm.2014.006
5. Byrne J., The Virtual Corporation, „Business Week”, 1993, 8 Feb., pp. 98-103. doi: 10.1016/b978-0-12-745045-2.50019-2
6. Chandra R., Shankar V., Business process outsourcing: a costs perspective, “European Business Forum”, 2004, Vol. 19, pp. 50-53.
7. Ciesielska-Maciągowska D., Wpływ zmiany kosztów transakcyjnych na procesy outsourcingu i offshoringu, [w:] Koszty transakcyjne. Skutki zmian dla przedsiębiorstw, R. Sobiecki, J.W. Pietrewicz (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011, s. 160. doi: 10.7172/1733-9758.2016.20.2
8. Corbett M.F., The outsourcing revolution. Why it makes sense and how to do it right, Dearborn Trade Publishing, Chicago 2004, p. 55. doi: 10.1108/01437730710752256
9. Danik L., Outsourcing usług informatycznych, „Marketing i Rynek”, 2009, Vol. 16, nr 1, s. 9-14.
10. Deardorff A.V., How Robust is Comparative Advantage?, “Review of International Economics”, 2005, Vol. 13, Issue 5, pp. 1004–1016. doi: 10.1111/j.1467-9396.2005.00552.x
11. Dokąd zmierza outsourcing, “Harvard Business Review Polska”, 2010, nr 3, s. 132-137. doi: 10.1007/978-3-540-71445-3_4
12. Dziembek D., Wiedza w organizacji wirtualnej, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, 2010, nr 101, Oficyna Wydawnicza SGH, s. 31.
13. Engelhardt J., Typologia przedsiębiorstw, CeDeWu, Warszawa 2009. doi: 10.18276/sip.2016.46/1-34
14. Gibbs M., CloudCrowd: Crowdsourcing 2.0, “Networkworld.com” 30 March 2010. doi: 10.3139/9783446426498.001
15. Greaver M.F., Strategic Outsourcing. A Structured Approach to Outsourcing Decisions and Initiatives, Amacom, New York 1999, p. 5.
16. Grudzewski W., Hejduk I., Przedsiębiorstwo wirtualne, Difin, Warszawa 2002, s. 40, 42. doi: 10.1007/978-94-009-1754-5_8
17. Information Economy Report 2009. Trends and Outlook in Turbulent Times, United Nations Publication, New York, Geneva 2009. doi: 10.18356/075cb0e2-en
18. Information Economy Report 2011. ICTs as an Enabler for Private Sector Development, UNCTAD, New York, Geneva 2011, pp. 54-55. doi: 10.18356/6a42694a-en
19. Kasper-Fuehrer E.C., Ashkanasy N.M., The Interorganizational Virtual Organization: Defining a Weberian Ideal, “International Studies of Management & Organization”, 2003, Vol. 33, No. 4, pp. 34-64.
20. Kawik A., Google+ najskuteczniejszym serwisem społecznościowym dla firm?, „SocialPress” z dn.17.09.2012. doi: 10.12775/dn.2016.3.03
21. Kisielnicki J., MIS, systemy informatyczne zarządzania, Wyd. Placet, Warszawa 2008, s. 357, 360. doi: 10.7172/1644-9584.38.1
22. Kwon Y., Lee H.-K., Lee S., Lee J., The Virtual Enterprise: Redefining the Concept, [in:] Web and Communication Technologies and Internet-related Social Issues-HIS – 2003, ed. by Ch.-W. Chung, Ch.-K. Kim, W. Kim, T.-W. Ling, K.-H. Song, Springer Verlag, Berlin − Heidelberg 2003, p. 251.
23. Lamb R., Davidson E., Hybrid Organization In High-Tech Enterprise, paper for the 17th Bled eCommerce Conference eGlobal, Bled, Slovenia, June 21-23, 2004. doi: 10.1007/s11096-017-0462-2
24. Laudon K.C., Laudon J.P., Schoder D., Wirtschaftsinformatik: Eine Einführung, 2. Auflage, Pearson Studium, München 2010, pp. 607-608. doi: 10.1007/s11576-007-0016-7
25. La Vecchia G., Cisternino A., Collaborative Workforce, Business Process Crowdsourcing as an Alternative of BPO, [in:] Current Trends in Web Engineering. 10th International Conference on Web Engineering, F. Daniel, F.M. Facca (eds.), Springer-Verlag, Berlin Heidelberg 2010, p. 426.
26. Li F., What Is e-Business?: how the Internet transforms organisations, Blackwell Publishing, Oxford 2007, p. 13. doi: 10.1515/9781400873333-015
27. Łobejko S., Strategie zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie sieciowym, [w:] Przedsiębiorstwo wobec wyzwań globalnych, A. Herman, K. Poznańska (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008, s. 293. doi: 10.21906/rbl.170
28. Malara Z., Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce. Wyzwania współczesności, WN PWN, Warszawa 2006, s. 106, 236, 239. doi: 10.21784/ppa.2016.013
29. Mandelbrot B.B., The Fractal Geometry of Nature, Freeman, San Francisco 1982. doi: 10.1002/bbpc.19850890223
30. Najda-Janoszka M., Organizacja wirtualna. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2010, s. 45 . doi: 10.12775/tsb.2010.009
31. OECD Internet Economy Outlook 2012, OECD Publishing, Paris 2012, http://dx.doi.org/10.1787/9789264086463-en (16.10.2012), pp. 142-143. doi: 10.1787/9789264086463-sum-hu
32. Niederman F., Kundu S., Salas S., IT Software Development Offshoring: A Multi-Level Theoretical Framework and Research Agenda, “Journal of Global Information Management” (JGIM), 2006, Vol. 14, Issue 2, pp. 52-74.
33. Picot A., Reichwald R., Wigand R.T., Die grenzenlose Unternehmung. Information, “Organisationund Management”, 2003, 5, Auflage, Gabler, Wiesbaden. doi: 10.1007/978-3-322-93130-6
34. Pihkala T., Varamäki E., Vesalainen J., Virtual organization and the SMEs. A review and model development, “Enterpreneurship & Regional Development”, 1999, No. 11, Issue 4, pp. 335-349. doi: 10.1080/089856299283146
35. Pizło W., Przedsiębiorstwo w społeczeństwie informacyjnym w świetle teorii ekonomii instytucjonalnej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2009, s. 107, 348.
36. Radło M.J., Offshoring i outsourcing w Unii Europejskiej a wzrost gospodarczy i zatrudnienie, [w:] Globalizacja usług. Outsourcing, Offshoring i Shared Services Centers, A. Szymaniak (red.), Wydawnictwo Naukowe INPiD UAM, Poznań 2007, s. 218-219.
37. Research Reveals. Consumers Increasingly Interested In Social Login To Alleviate Online Registration Headaches, Janrain 10.01.2012. doi: 10.1007/978-1-4302-4165-2_14
38. Robertson Ch.J., Lamin A., Livanis G., Stakeholder Perceptions of Offshoring and Outsourcing: The Role of Embedded Issues, “Journal of Business Ethics”, 2010, Vol. 95, Issue 2, pp. 167-189. doi: 10.1007/s10551-009-0353-0
39. Rochalski K., Outsourcing: wzrost popularności i obaw, „Harvard Business Review Polska”, 2011, nr 4, s. 20-21. doi: 10.15584/nsawg.2016.1.27
40. Rodríguez-Clare A., Offshoring in a Ricardian World, “American Economic Journal. Macroeconomics”, 2010, Vol.2, Issue 2, pp. 227-258. doi: 10.1257/mac.2.2.227
41. Rybiński K., Outsourcing i offshoring usług. Siatka pojęć, trendy i bariery rozwojowe, [w:] Globalizacja usług. Outsourcing, Offshoring i Shared Services Centers, A. Szymaniak (red.), Wydawnictwo Naukowe INPiD UAM, Poznań 2007, s. 170.
42. Sobińska M., Zarządzanie outsourcingiem informatycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010, s. 17-19.
43. Tambe P.B., Hitt L.M., How Offshoring Affects IT Workers, “Communications of the ACM”, 2010, Vol. 53, Issue 10, pp. 62-70. doi: 10.1145/1831407.1831426
44. The 2011 Global Outsourcing 100, “Fortune” 2011, 23 May. doi: 10.1007/978-3-8349-6605-6_63
45. Trocki M., Outsourcing. Metoda restrukturyzacji działalności gospodarczej, PWE Warszawa 2001, s. 13. doi: 10.12775/sit.2013.023
46. Urbanek P., Outsourcing w procesie restrukturyzacji przedsiębiorstwa w świetle teorii kosztów transakcyjnych, „Gospodarka Narodowa”, 2011, tom 21, nr 4, s. 69-84.
47. Warnecke H.-J., Rewolucja kultury przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo fraktalne, WN PWN, 1999, s. 106, 109. doi: 10.15584/pir.2015.7.5
48. Zorska A., Outsourcing i przenoszenie usług w dobie globalizacji oraz informatyzacji, [w:] Globalizacja usług. Outsourcing, Offshoring i Shared Services Centers, A. Szymaniak (red.), Wydawnictwo Naukowe INPiD UAM, Poznań 2007, s. 198.