Job satisfaction of the public administration employees based on example local government unit
Main Article Content
Abstract
Purpose: Evaluated satisfaction of employees of a public administration unit, indicating factors determining the increase in the level of satisfaction and problem areas in this area.
Methodology: The theoretical part was review of available literature. The empirical part contains the results of a survey conducted by means of an online questionnaire among employees of the chosen City Hall. The survey was conducted with 182 respondents. The survey targeted all organizational levels of the unit.
Findings: The results indicate a problem in the flow of information and communication in the office, which negatively affect the job satisfaction of officials. Employees built very good, strong relationships among themselves and with their superiors. Officials consider salary levels inadequate in relation to the increase in job responsibilities.
Implications: Prepared report which include tips was shared to management of the Bydgoszcz City Hall. There are simple possibilities to improve job satisfaction in workplace.
Originality/value: In the City Hall was never research job satisfaction of the employees. This survey study was first.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
Dictionary of the Polish Language [2022], Satisfaction, June 1, https://sjp.pwn.pl/slowniki/satysfakcja (accessed: 1.06.2022).
Diener E., Emmons, R. A. Larsen, R. J., Griffin S. [1985], The Satisfaction With Life Scale, „Journal of Personality Assessment”, 49 (1), pp. 71–75, https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13.
Encyklopedia PWN [2021], Administration, November 28, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/administracja;3865851.html (accessed: 28.11.2021).
Fundowicz S. [2003], Człowiek i administracja publiczna, in: Fundowicz S., Rymarz F., Gomułowicz A. (eds.), Prawość i godność. Księga pamiątkowa w 70. rocznicę urodzin Profesora Wojciecha Łączkowskiego, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Izdebski H., Kulesza M. [2004], Administracja publiczna zagadnienia ogólne, LIBER.
Kaczmarczyk S. [2014a], Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Kaczmarczyk S. [2014b], Zarys metodyki badań naukowych w nauce o marketingu, „Marketing i Rynek”, 11 (8), pp. 91–97.
Kaczmarczyk S. [2018], Zalety i wady metod zbierania danych przez Internet w badaniach marketingowych, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej Seria: Organizacja i Zarządzanie”, nr 129, pp. 187–200.
KarnaW. J., Knap-Stefaniuk A. [2017], Motywowanie pracowników jako wyzwania w zarządzaniu zasobami ludzkimi, „Studia i Prace WNEIZ US”, 48 (2), pp. 161–171.
Kopertyńska M. [2008], Motywowanie pracowników – teoria i praktyka, Wydawnictwo Placet, Warszawa.
Kotler P. [1994], Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa.
Krajewski M. [2010], O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego, Oficyna Wydawnicza Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica WN NOVUM Sp. z o.o., Płock.
LeanPassion [2022], Badanie satysfakcji Lean Passion, June 3, https://leanpassion.pl/wp-content/uploads/2020/09/BSP-2020.pdf (accessed: 3.06.2022).
Piontek A. [2017], Czynniki kształtujące satysfakcję pracowników wybranej grupy dyspozycyjnej na przykładzie policji, „Studia i Prace WNEIZ US”, 48 (2), pp. 269–279. Primaveraspa [2022], Wpływ stresu na zdrowie człowieka, May 26, https://primaveraspa.pl/blog/stres-i-jego-wplyw-na-zdrowie-czlowieka/ (accessed: 26.05.222).
Rogozińska-Pawełczyk A. [2018], Job satisfaction vs. Occupational stress – Quantitative analysis of 3 organizational units of a public sector institution, „Medycyna Pracy”, 69(3), pp. 301–315, https://doi.org/10.13075/mp.5893.00695.
Schultz D., SchultzS. E. [2008], Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Skowron Ł. [2011], Indeks ISMP jako nowoczesna metoda pomiaru poziomu satysfakcji i motywacji pracowników, in: Gableta M., Pieroń-Pyszczek A. (eds.), Człowiek i praca w zmieniającej się organizacji. W kierunku respektowania interesów pracobiorców, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Szumowski W. [2014], Motywowanie i satysfakcja z pracy w urzędach administracji samorządowej. Wyniki badań empirycznych, „Management Science”, 20 (3), pp. 67–76.
Wasiutyński B. [1932], Nauka o administracji i prawo administracyjne. Tom I, Sekcja Wydawnicza Towarzystwa „Bratnia Pomoc” Studentów Uniwersytetu Warszawskiego.
Wojnarski P. [2017], Zarządzanie stresem w pracy na przykładzie Powiatowego Urzędu Pracy w Radomiu, Nowy Sącz.