Postawy pracowników i menedżerów wobec wyzwań związanych ze zmianą i innowacjami. Analiza przypadków ośmiu innowacyjnych firm
Polish
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2024.199.2Słowa kluczowe:
innowacje, zmiana, zarządzanie zasobami ludzkimi, komunikacja korporacyjna, narracje biznesoweAbstrakt
Przedmiotem artykułu są przekonania kadry zarządzającej i pracowników na temat potrzeby wprowadzania zmian i innowacji w firmie, roli i zaangażowaniu pracowników w te procesy oraz praktyk kadry menedżerskiej na rzecz wspierania innowacyjności pracowników. Studium przypadku objęło osiem firm przemysłowych wprowadzających nowe rozwiązania (motoryzacja i przemysł chemiczny), Jako metodę zastosowano sfokusowane wywiady grupowe z udziałem pracowników reprezentujących różnorodne działy zadaniowe w swoich organizacjach oraz indywidualne wywiady pogłębione z kierownictwem, łącznie w badaniu wzięło udział 40 osób. Opisano dwie ścieżki rozumienia innowacji: szerokie i wąskie oraz towarzyszące im praktyki na rzecz wspierania innowacyjności: wykluczającą i inkluzywną. Przedstawione wnioski pozwolą menedżerom zrozumieć konsekwencje stosowania różnych praktyk na rzecz wspierania innowacyjności pracowników i oswajania ich ze zmianą. Badanie niesie ze sobą również liczne implikacje naukowe. Wyniki otwierają dyskusję na temat wyzwań związanych z wprowadzaniem nowych rozwiązań do przemysłu w kontekście zarządzania kadrami i lepszego wykorzystania ich potencjału.
Downloads
Bibliografia
Wydawnictwa zwarte
Amabile, T. M. (1988). A Model of Creativity and Innovation in Organizations. W: Research in Organizational Behavior, vol. 10 (s. 123–167), M. Staw, L. L. Cummings (eds.). Greenwich:JAI Press.
Bailey, J. R., Ford, C. M. (2003). Innovation and evolution: Managing tensions within and between the domains of theory and practice. W: The International Handbook on Innovation (s. 248–257), L. V. Shavinina (ed.). Oxford: Pergamon Press.
Drucker, P. F. (1999). Managing oneself. HBR’s 10 must read. On managing yourself. Boston: Harvard University Press.
Jelinek, M., Schoonhoven, C. B. (1990). The innovation marathon: Lessons from high technology firms. Oxford: Basil Blackwell.
Milliken, F. J., Bartel, C. A., & Kurtzberg, T. R. (2003). Diversity and creativity in work groups: A dynamic perspective on the affective and cognitive processes that link diversity and performance. W: Group creativity: Innovation through collaboration (s. 32–62), P. B. Paulus & B. A. Nijstad (Eds.). Oxford: Oxford Press.
OECD. (2008). Podręcznik Oslo: pomiar działalności naukowej i technicznej: zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, wyd. 3. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Departament Strategii i Rozwoju Nauki.
Van de Ven, A. H., Venkataraman, S., Polley, D., Garud, R. (2000). Business innovation processes in different organizational settings. Research on the management of innovation: the Minnesota studies. New York: Oxford University Press.
Yan, J., Assimakopoulos, D. (2006). Formal Work Groups and Communities of Practice. W: Encyclopedia of Communities of Practice in Information and Knowledge Management (s. 194– 197). IGI Global.
Artykuły naukowe
Allen, D., Potts, J. (2016). How innovation commons contribute to discovering and developing new technologies. International Journal of the Commons, 10 (2), s. 1035–1054.
Allocca, M. A., Kessler, E. H. (2006). Innovation speed in small and medium‐sized enterprises. Creativity and Innovation Management, 15 (3), s. 279–295.
Baer, M. (2012). Putting creativity to work: The implementation of creative ideas in organizations. Academy of Management Journal, 55 (5), s. 1102–1119.
Bartel, C. A., Garud, R. (2009). The role of narratives in sustaining organizational innovation. Organization Science, 20 (1), s. 107–117.
Basadur, M. (2004). Leading others to think innovatively together: Creative leadership. The Leadership Quarterly, 15 (1), s. 103–121.
Bell, D. (1976). The coming of the post-industrial society. The Educational Forum, 40 (4), s. 574–579.
Carland, J. W., Hoy, F., Boulton, W. R., Carland, J. A. C. (1984). Differentiating entrepreneurs from small business owners: A conceptualization. Academy of Management Review, 9 (2), s. 354–359.
Carmeli, A., Meitar, R., Weisberg, J. (2006). Self‐leadership skills and innovative behavior at work. International Journal of Manpower, 27 (1), s. 75–90.
De Jong, J. P., Den Hartog, D. N. (2007). How leaders influence employees’ innovative behaviour. European Journal of Innovation Management, 10 (1), s. 41–64.
D’Este, P., Amara, N., Olmos-Peñuela, J. (2016). Fostering novelty while reducing failure: Balancing the twin challenges of product innovation. Technological Forecasting and Social Change, 113, s. 280–292.
Dougherty, D. (1992). Interpretive barriers to successful product innovation in large firms. Organization Science, 3 (2), s. 179–202.
Freeman, R. B., Gordon, R. A., Bell, D., Hall, R. E. (1973). Changes in the labor market for black Americans, 1948–72. Brookings papers on economic activity, 1973 (1), s. 67–131.
Gumusluoglu, L., Ilsev, A. (2009). Transformational leadership, creativity, and organizational innovation. Journal of Business Research, 62 (4), s. 461–473.
Ibarra, H. (1993). Network centrality, power, and innovation involvement: Determinants of technical and administrative roles. Academy of Management Journal, 36 (3), s. 471–501.
Janssen, O. (2000). Job Demands, Perceptions of Effort-Reward Fairness and Innovative Work Behaviour. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 73 (3), s. 287–302.
Korzynski, P., Mazurek, G., Altmann, A., Ejdys, J., Kazlauskaite, R., Paliszkiewicz, J. Ziemba, E. (2023). Generative artificial intelligence as a new context for management theories: analysis of ChatGPT. Central European Management Journal, 31 (1), s. 3–13.
Landry, C. (2012). The creative city: Compelling and contentious. Cities, Cultural Policy and Governance, 122–130.
McEvily, S. K., Chakravarthy, B. (2002). The persistence of knowledge‐based advantage: an empirical test for product performance and technological knowledge. Strategic Management Journal, 23 (4), s. 285–305.
Morad, S., Ragonis, N., Barak, M. (2021). An integrative conceptual model of innovation and innovative thinking based on a synthesis of a literature review. Thinking Skills and Creativity, 40, 100824.
Mumford, M. D., Gustafson, S. B. (1988). Creativity syndrome: Integration, application, and innovation. Psychological Bulletin, 103 (1), 27.
Natalicchio, A., Ardito, L., Savino, T., Albino, V. (2017). Managing knowledge assets for open innovation: a systematic literature review. Journal of Knowledge Management, 21 (6), s. 1362–1383.
Schumpeter, J. A., Nichol, A. J. (1934). Robinson’s economics of imperfect competition. Journal of Political Economy, 42 (2), s. 249–259.
Shane, S., Kolvereid, L., Westhead, P. (1991). An exploratory examination of the reasons leading to new firm formation across country and gender. Journal of Business Venturing, 6 (6), s. 431–446.
Shaw, J. D., Delery, J. E., Jenkins Jr, G. D., Gupta, N. (1998). An organization-level analysis of voluntary and involuntary turnover. Academy of Management Journal, 41 (5), s. 511–525.
Shih, H. A., Susanto, E. (2011). Is innovative behavior really good for the firm? Innovative work behavior, conflict with coworkers and turnover intention: Moderating roles of perceived distributive fairness. International Journal of Conflict Management, 22 (2), s. 111–130.
Vargo, S. L., Akaka, M. A., Wieland, H. (2020). Rethinking the process of diffusion in innovation: A service-ecosystems and institutional perspective. Journal of Business Research, 116, s. 526–534.
Woodman, R. W., Sawyer, J. E., Griffin, R. W. (1993). Toward a theory of organizational creativity. Academy of Management Review, 18 (2), s. 293–321.
Zhang, X., Bartol, K. M. (2010). Linking empowering leadership and employee creativity: The influence of psychological empower-ment, intrinsic motivation, and creative process engagement. Academy of Management Journal, 53 (1), s. 107–128.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.