Treść głównego artykułu

Abstrakt

W artykule przedstawiono analizę wyników badania struktury wartości ostatecznych i instrumentalnych w opinii przyszłych pracowników z pokolenia Y, którzy w najbliższych latach wkroczą na europejski rynek pracy. Prezentowane wyniki pokazują wpływ różnic kulturowych (Polska, Włochy, Ukraina, Rosja, Białoruś) na te zagadnienia. Wyniki badawcze zostały porównane z rezultatami badań prowadzonych przez autorki w latach poprzednich, a co za tym idzie, został ukazany optymalny kierunek kształtowania systemu zarządzania różnorodnością międzypokoleniową. Celem prowadzenia analiz było wskazanie działań, które mogą się stać podstawą strategii motywacyjnej i komunikacyjnej dla menedżerów zarządzających pracownikami z pokolenia Y, pochodzącymi z różnych krajów Europy.

Słowa kluczowe

wartości instrumentalne wartości ostateczne pokolenie Y różnice kulturowe europejski rynek pracy

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Łużniak‑Piecha, M. ., & Kaczkowska‑Serafińska, . M. . (2017). Zarządzanie zróżnicowaniem międzypokoleniowym – wartości ostateczne i instrumentalne w opinii przyszłych pracowników z pokolenia Y, wkraczających na europejski rynek pracy. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 45(3), 155–169. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.6280

Referencje

    1. Braithwaite, V.A., Law, H.G. (1985). Structure of human values: Testing the adequacy of the Rokeach Value Survey. Journal of Personality and Social Psychology, 49(1), 250–263.
    2. Cron, W.L., Dubinsky, A.J., Michaels, R.E. (1988). The Influence of Career Stages on Components of Motivation. Journal of Marketing, 52 (January), 78–92.
    3. Hennekam, S. (2011). Work Values of Various Generations in France and the Netherlands: A Pilot Study. International Journal of Diversity in Organisations, Communities & Nations, 11(3), 37–55.
    4. Kaczkowska‑Serafińska, M. (2013). Determinanty satysfakcji z pracy a postawy pracowników wobec miejsca pracy w MSP w Polsce i we Włoszech. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Finansów i Biznesu Vistula.
    5. Kim, U., Triandis, H., Kagitcibasi, C., Choi, S.C., Yoon, G. (1994). Individualism and collectivism: Theory, method, and applications. Newbury Park, CA: Sage.
    6. Łużniak‑Piecha, M. (2016). Work at various stages of career development in the context of extended work activity. Opportunities and threats for the organisa‑ tion’s members. W: G. Bartkowiak (red.), Knowledge Workers Aged 65+. Employees’ and Employers’ Perspective. Benefits and Threats, Attitudes and Good Practices in Employment Thereof. Saarbrücken: Lambert Academic Publishing, 39–55.
    7. Łużniak‑Piecha, M., Kaczkowska‑Serafińska, M., Lenton, A. (2016). Mentoring od‑ wrócony – korzyści dla organizacji. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 2(40), 101–116.
    8. Mackey, K., Gardner, D., Forsyth, S. (2008). Generational differences at work: Introduction and overview. Journal of Managerial Psychology, 23(8), 857–861.
    9. Martin, C.A. (2005). From high maintenance to high productivity: What managers need to know about Generation Y. Industrial and Commercial Training, 37(1), 39–44.
    10. Mead, M. (1970). Culture and Commitment: A Study of the Generation Gap. Garden City, NY: Doubleday.
    11. Notter, J. (2002). Generational Diversity in the Workplace: Hype Won’t Get You Results. Washington, DC: Notter Consulting.
    12. Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: Free Press.
    13. Schwartz, S.H., Bilsky, W. (1987). Toward a universal psychological structure of hu‑ man values. Journal of Personality and Social Psychology, 53(3), 550–562.
    14. Super, D.E. (1957). The Psychology of Careers. New York: Harper & Row.
    15. Vinken, H., Soeters, J., Ester, P. (red.) (2004). Comparing cultures. Dimensions of culture in a comparative perspective. Leiden–Boston: Brill.