Treść głównego artykułu
Abstrakt
The purpose of this paper is to present an analysis of selected organisational and individual factors affecting innovativeness of organisations. The authors have focused on the mechanisms which are triggered within an organisation whose managing officers deliberately choose to support their employees’ inventiveness, creativity and provide them with talent management in order to develop a good organisational culture. This article is supposed to depict the analysed phenomena from a broad perspective. Therefore, the authors have included references not only to studies focusing on benefits which can be attained by organisations which support creativity, but also to those which analyse factors preventing companies from benefitting from an openness to innovation and creativity in their work environments.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Amabile, T.M. (1988). A model of creativity and innovation in organizations. Research in Organizational Behavior, 10, 123–167.
2. Amabile, T.M. (1993). Motivational synergy: Toward new conceptualizations of intrinsic and extrinsic motivation in the workplace. Human Resource Management Review, 3.
3. Amabile, T.M. (1997). Motivating Creativity in Organizations: On Doing What You Love and Loving What You Do. California Management Review, 40(I), 39–58.
4. Amabile, T.M., Conti, R., Coon, H., Lazenby, J., Herron, M. (1996). Assessing the work environment for creativity. Academy of Management Journal, 39(5), 1154–1184.
5. Csikszentmihalyi, M. (1999). Implications of a systems perspective for the study of creativity. In: R.J. Sternberg (Ed.), Handbook of creativity. New York, NY: Cambridge University Press, 313–335.
6. Deci, E.L., Ryan, R.M. (1985). Intrinsic motivation and self‑determination in human behavior. New York: Plenum.
7. Ekvall, G., Ryhammar, L. (1999). The creative climate: Its determinants and effects at a Swedish university. Creativity Research Journal, 12, 303–310.
8. Forgeard, M.J.C., Elstein, J.G. (2014). Advancing the clinical science of creativity. Frontiers in Psychology, 5, 613.
9. Forgeard, M.J.C., Kaufman, J.C. (2016, August). Who cares about imagination, creativity, and innovation, and why? Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 10(3), 250–269.
10. Frankl, V. (1959). Man’s search for meaning: An introduction to logotherapy. Boston, MA: Beacon Press Books.
11. Gustaw, G. (2015). Premia szacunkowa. Polityka Poradnik Psychologiczny, 17, 54–59.
12. Hergovich, A., Schott, R., Burger, C. (2010). Biased evaluation of abstracts depending on topic and conclusion: Further evidence of a confirmation bias within scientific psychology. Current Psychology, 29, 188–209.
13. IBM 2010 Global CEO Study: Creativity Selected as Most Crucial Factor for Future Success. Retrieved from: https://www‑03.ibm.com/press/us/en/pressrelease/31670.wss (accessed: 12.11.2017).
14. Li, Q., Kaufman, J. (2014). Creativity: Definitions and conceptualizations. In: J.A. Plucker, C.M. Callahan, (Eds.), Critical issues and practices in gifted education: What the research says. Waco, TX, US: Prufrock Press, 173–182.
15. Łużniak‑Piecha, M., Lenton A. (2016). Supporting Employee Health and Well‑being as a Strategy for Managing an Age‑diverse Workforce. Greater London Authority Case Study. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, 46(1), 142–160.
16. Łużniak‑Piecha, M., Stawiarska‑Lietzau, M. (2015a). Relacje społeczne w patologicznych kulturach organizacyjnych i ich konsekwencje na przykładzie kultury psychopatycznej i dramatycznej – zastosowanie „Koła” Shalita do analizy przypadków. Studia Społeczne, Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie, 12(1), 63–74.
17. Łużniak‑Piecha, M., Stawiarska‑Lietzau, M. (2015b). Styl zarządzania a skuteczność strategii employer branding. Menedżerowie transformacyjni, transakcyjni i patologiczni. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, 44(6), 145–164.
18. Miron, E., Erez, M., Naveh, E. (2004). Do personal characteristics and cultural values that promote innovation, quality, and efficiency compete or complement each other? Journal of Organizational Behavior, 25, 175–199.
19. Mueller, J.S., Goncalo, J.A., Kamdar, D. (2011). Recognizing creative leadership: Can creative idea expression negatively relate to perceptions of leadership potential? Journal of Experimental Social Psychology, 47, 494–498.
20. Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
21. Stawiarska‑Lietzau, M., Łużniak‑Piecha, M. (2014). Psychopatia, narcyzm, histrionika – menedżerowie o osobowościach patologicznych i kreowane przez nich kultury organizacyjne. Wprowadzenie do badań. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 4(34), 11–27.
22. Stawiarska‑Lietzau, M., Łużniak‑Piecha, M. (2017a). Krzyczeć czy nie krzyczeć – styl komunikacji menedżerskiej a efektywność pracy. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 2(44), 53–68.
23. Stawiarska‑Lietzau, M., Łużniak‑Piecha, M. (2017b). Zarządzanie przez lęk: patologiczni menedżerowie i emocjonalny klimat lęku jako czynniki zagrażające bezpieczeństwu psychologicznemu w miejscu pracy. Ready to be printed.
24. Sternberg, R.J., Lubart, T.I. (1991). An investment theory of creativity and its development. Human Development, 34, 1–31.
25. Sternberg, R.J., Lubart, T.I. (1996). Investing in creativity. American Psychologist, 51, 677–688.
26. Strelau, J. (2015). Różnice indywidualne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Referencje
2. Amabile, T.M. (1993). Motivational synergy: Toward new conceptualizations of intrinsic and extrinsic motivation in the workplace. Human Resource Management Review, 3.
3. Amabile, T.M. (1997). Motivating Creativity in Organizations: On Doing What You Love and Loving What You Do. California Management Review, 40(I), 39–58.
4. Amabile, T.M., Conti, R., Coon, H., Lazenby, J., Herron, M. (1996). Assessing the work environment for creativity. Academy of Management Journal, 39(5), 1154–1184.
5. Csikszentmihalyi, M. (1999). Implications of a systems perspective for the study of creativity. In: R.J. Sternberg (Ed.), Handbook of creativity. New York, NY: Cambridge University Press, 313–335.
6. Deci, E.L., Ryan, R.M. (1985). Intrinsic motivation and self‑determination in human behavior. New York: Plenum.
7. Ekvall, G., Ryhammar, L. (1999). The creative climate: Its determinants and effects at a Swedish university. Creativity Research Journal, 12, 303–310.
8. Forgeard, M.J.C., Elstein, J.G. (2014). Advancing the clinical science of creativity. Frontiers in Psychology, 5, 613.
9. Forgeard, M.J.C., Kaufman, J.C. (2016, August). Who cares about imagination, creativity, and innovation, and why? Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 10(3), 250–269.
10. Frankl, V. (1959). Man’s search for meaning: An introduction to logotherapy. Boston, MA: Beacon Press Books.
11. Gustaw, G. (2015). Premia szacunkowa. Polityka Poradnik Psychologiczny, 17, 54–59.
12. Hergovich, A., Schott, R., Burger, C. (2010). Biased evaluation of abstracts depending on topic and conclusion: Further evidence of a confirmation bias within scientific psychology. Current Psychology, 29, 188–209.
13. IBM 2010 Global CEO Study: Creativity Selected as Most Crucial Factor for Future Success. Retrieved from: https://www‑03.ibm.com/press/us/en/pressrelease/31670.wss (accessed: 12.11.2017).
14. Li, Q., Kaufman, J. (2014). Creativity: Definitions and conceptualizations. In: J.A. Plucker, C.M. Callahan, (Eds.), Critical issues and practices in gifted education: What the research says. Waco, TX, US: Prufrock Press, 173–182.
15. Łużniak‑Piecha, M., Lenton A. (2016). Supporting Employee Health and Well‑being as a Strategy for Managing an Age‑diverse Workforce. Greater London Authority Case Study. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, 46(1), 142–160.
16. Łużniak‑Piecha, M., Stawiarska‑Lietzau, M. (2015a). Relacje społeczne w patologicznych kulturach organizacyjnych i ich konsekwencje na przykładzie kultury psychopatycznej i dramatycznej – zastosowanie „Koła” Shalita do analizy przypadków. Studia Społeczne, Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie, 12(1), 63–74.
17. Łużniak‑Piecha, M., Stawiarska‑Lietzau, M. (2015b). Styl zarządzania a skuteczność strategii employer branding. Menedżerowie transformacyjni, transakcyjni i patologiczni. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, 44(6), 145–164.
18. Miron, E., Erez, M., Naveh, E. (2004). Do personal characteristics and cultural values that promote innovation, quality, and efficiency compete or complement each other? Journal of Organizational Behavior, 25, 175–199.
19. Mueller, J.S., Goncalo, J.A., Kamdar, D. (2011). Recognizing creative leadership: Can creative idea expression negatively relate to perceptions of leadership potential? Journal of Experimental Social Psychology, 47, 494–498.
20. Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
21. Stawiarska‑Lietzau, M., Łużniak‑Piecha, M. (2014). Psychopatia, narcyzm, histrionika – menedżerowie o osobowościach patologicznych i kreowane przez nich kultury organizacyjne. Wprowadzenie do badań. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 4(34), 11–27.
22. Stawiarska‑Lietzau, M., Łużniak‑Piecha, M. (2017a). Krzyczeć czy nie krzyczeć – styl komunikacji menedżerskiej a efektywność pracy. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 2(44), 53–68.
23. Stawiarska‑Lietzau, M., Łużniak‑Piecha, M. (2017b). Zarządzanie przez lęk: patologiczni menedżerowie i emocjonalny klimat lęku jako czynniki zagrażające bezpieczeństwu psychologicznemu w miejscu pracy. Ready to be printed.
24. Sternberg, R.J., Lubart, T.I. (1991). An investment theory of creativity and its development. Human Development, 34, 1–31.
25. Sternberg, R.J., Lubart, T.I. (1996). Investing in creativity. American Psychologist, 51, 677–688.
26. Strelau, J. (2015). Różnice indywidualne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.