Treść głównego artykułu

Abstrakt

Zarządzanie różnorodnością to jedna z metod zarządzania zasobami ludzkimi, która bazuje na założeniu akceptacji i poszanowania odmienności pracowników. Odmienność ta wynika z tożsamości każdego z członków organizacji, której jednym z wymiarów jest styl życia kształtowany m.in. przez zachowania zdrowotne jednostki. Dbałość o stan zdrowia zatrudnionych jest obowiązkiem pracodawcy, wynikającym z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy; stanowi też przedmiot promocji zdrowia w miejscu pracy, której celem jest wspieranie rozwoju organizacji poprzez inwestycje w umacnianie zdrowia pracowników. Artykuł ma na celu wskazanie możliwych do podjęcia przez organizacje działań promujących zdrowie oraz sposobów ich realizacji zgodnie z założeniami zarządzania różnorodnością (w kontekście podjętej tematyki dotyczą one poszanowania odmienności zachowań zdrowotnych pracowników). Dla zrealizowania celu w pierwszej części artykułu przedstawiono ideę zarządzania różnorodnością oraz scharakteryzowano istotę zachowań zdrowotnych człowieka. Studia literaturowe uzupełniono rezultatami badania empirycznego przeprowadzonego w 2017 r., które miało na celu rozpoznanie zachowań zdrowotnych.

Słowa kluczowe

zarządzanie różnorodnością zachowania zdrowotne

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Wojtaszczyk , K. . (2018). Zarządzanie różnorodnością w kontekście odmiennych zachowań zdrowotnych pracowników. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 47(1), 77–90. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.1424

Referencje

    1. Arredondo, P. (1996). Successful diversity management initiatives. London–New Delhi: Sage Publications.
    2. Basińska, M.A., Maćkowska, P., Listwan, A. (2011). Przekonania o umiejscowieniu kontroli zdrowia u chorych na cukrzycę typu 1 a zachowania zdrowotne.Diabetologia Praktyczna, 12(4), 151–159.
    3. Cascio, W. (2001). Kalkulacja kosztów zasobów ludzkich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
    4. CBOS (2012). Polacy o swoim zdrowiu oraz prozdrowotnych zachowaniach i aktywnościach. Warszawa.
    5. Gajdzik, B. (2015). Zarządzanie różnorodnością zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie hutniczym. Zeszyty Naukowe WSH. Zarządzanie, 4, 91–106.
    6. Greene, A., Kirton, G. (2009). Diversity Management in UK. New York–London: Routledge.
    7. Grzybowski, P. (2001). Tożsamość globalna – kłopoty z poszukiwaniem siebie. W: T. Bajkowski, K. Sawicki (red.), Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne. Wyzwania dla edukacji XXI wieku. Białystok: Trans Humana, 221–227.
    8. Hon, L.C., Bruner, B. (2000). Diversity issues and public relations. Journal of Public Relations Research, 4, 309–340. International Labour Office (2007). Equality at work: Tackling the challenges, Global Report under the follow‑up to the ILO Declaration on Fundamental Principles andRights at Work. Geneva.
    9. Juczyński, Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
    10. Juczyński, Z. (2003). Przekonania i oczekiwania wyznacznikami zachowań związanych ze zdrowiem. W: Z. Juczyński, N. Ogińska‑Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 49–61.
    11. Klimkiewicz, K. (2010). Zarządzanie różnorodnością jako element prospołecznej polityki przedsiębiorstwa. Współczesne Zarządzanie, 2, 91–101.
    12. Kopka, J. (2016). Różnorodność i tolerancja w społeczeństwach współczesnych. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XVII, 9–18.
    13. Korzeniowska, E. (1997). Zachowania i świadomość zdrowotna w sferze pracy. Łódź: Instytut Medycyny Pracy im. prof. dra med. Jerzego Nofera.
    14. Marcia, J. (1980). Ego identity development. W: J. Adelson (red.), Handbook of adolescent psychology. New York: John Wiley, 109–137.
    15. Molek‑Winiarska, D. (2015). Rodzaje działań z zakresu zdrowia zawodowego w organizacjach – rezultaty badań. W: M. Makowiec (red.), Wybrane problemy w kształtowaniu zachowań organizacyjnych. Kraków: Katedra Zachowań Organizacyjnych, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 91–100.
    16. Paleczny, T. (2008). Socjologia tożsamości. Kraków: Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
    17. Puchalski, K., Korzeniowska, E. (2017). Promocja zdrowia w zakładach pracy w Polsce w 2015 r. – diagnoza na podstawie reprezentatywnego badania firm zatrudniających powyżej 50 pracowników. Medycyna Pracy, 68(2), 229–246.
    18. Reber, A.S. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
    19. Robbins, S.P. (2001). Zasady zachowania w organizacji. Poznań: Zysk i S‑ka.
    20. Smoleń, E., Gazdowicz, L., Żyłka‑Reut, A. (2011). Zachowania zdrowotne osób starszych. Pielęgniarstwo XXI Wieku, 3(36), 5–9.
    21. Ulrich, D. (2009). Hot HR Issues for the Next Two Years. The Conference Board of Canada. Insights You Can Count On. Ottawa, 12.01. www.conferenceboard.ca (12.02.2017).
    22. Woźniakowski, A. (2005). Doświadczenia firm amerykańskich w zarządzaniu różnorodnością i uwagi na temat możliwości wykorzystania ich w warunkach polskich. W: A. Pocztowski (red.), Praca i zarządzanie kapitałem ludzkim w perspektywie europejskiej. Warszawa: Oficyna Ekonomiczna, 289–299.
    23. Zarębska, A. (2009). Identyfikacja tożsamości organizacyjnej w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Warszawa: Difin.
    24. Żołnierczuk‑Kieliszek, D. (1999). Zachowania zdrowotne. W: M. Latalski (red.), Zdrowie publiczne. Lublin: Wydawnictwo Akademii Medycznej, 98–104.