Treść głównego artykułu
Abstrakt
Postawy człowieka wobec pracy kształtowane są przez wiele zmiennych, a jedną z nich jest przynależność generacyjna. Ze względu na fakt, że aktywnymi podmiotami współczesnego rynku pracy są przynajmniej trzy pokolenia: Baby Boomers, X i Y, coraz częściej badania empiryczne dotyczące postaw wobec pracy zawodowej koncentrują się na diagnozowaniu różnic w postawach przedstawicieli tychże generacji. Jednak duża część prowadzonych analiz nie spełnia warunku reprezentatywności. Mimo to ich wyniki są publikowane i dyskutowane, co skutkować może stereotypizacją postaw generacji w stosunku do pracy. Celem niniejszego artykułu uczyniono zatem zaprezentowanie argumentów, które przysłużyć się mogą zapobieganiu stereotypowemu postrzeganiu przedstawicieli różnych pokoleń i ich postaw wobec pracy zawodowej.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł.Poznań: Wydawnictwo Zysk i S‑ka.
2. Arthur, D. (2006). Recruiting, Interviewing, Selecting & Orienting New Employees. NewYork: AMACOM Div American Mgmt Assn.
3. Bańka, A. (1996). Psychopatologia pracy. Poznań: Gemini.
4. Bennett, S., Matont, K. (2010). Beyond the ‘Digital Natives’ Debate: Towards a MoreNuanced Understanding of Students’ Technology Experiences. Journal of ComputerAssisted Learning, 26(5), 321–331.
5. Blauth, Ch., McDaniel, J., Perrin, C., Perrin, P.B. (2011). Age‑Based Stereotypes: SilentKiller of Collaboration and Productivity. Tampa: Achieve Global Inc.
6. Bomba, R. (2009). Pokolenie X. Pobrano 2 lutego 2015 z: http://radoslawbomba.umcs.lublin.pl/archives/102
7. Boni, M. (2011). Raport Młodzi 2011. Warszawa: KPRM.
8. Borkowska, S. (2007). W sprawie tożsamości zzl. W: S. Borkowska (red.), Zarządzaniezasobami ludzkimi w Polsce. Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość. Kraków: OficynaEkonomiczna, 235–253.
9. Brzozowska, B. (2005). Gen X: Pokolenie konsumentów. Kraków: Rabid.
10. Byczuk, P. (2012). Babyboomers – pokolenie wyżu demograficznego, które rządzi światem.Pobrano 3 lutego 2015 z: http://pawelbyczuk.pl/babyboomers‑pokolenie‑wyzu‑demograficznego‑ktore‑rzadzi‑swiatem/
11. Chester, E. (2006). Młodzi w pracy. Jak zadbać o pracowników z pokolenia Y. Gliwice:Helion.
12. Clark, A., Oswald, A., Warr, P. (1996). Is Job Satisfaction U‑shaped in Age?. Journal ofOccupational and Organizational Psychology, 69(1), 57–81.
13. Collin, M., Godfrey, J. (2006). Odmienny stan świadomości. Historia kultury ecstasy i acidhouse. Warszawa: Wydawnictwo Muza.Czerw, A. (2013). Co ludzie myślą o pracy zawodowej. Psychologia Społeczna, 2(25),219–233.
14. Deal, J.J., Altman, D.G., Rogelberg, S.G. (2010). Millennials at Work: What We Knowand What We Need to Do (If Anything). Journal of Business Psychology, 25(2),191–199.Encyklopedia socjologii (2000). Warszawa: Oficyna Naukowa.
15. Huntley, R. (2006). The World According to Y: Inside the New Adult Generation, CrowsNest: Allen & Unwin.
16. Jamka, B. (2011). Czynnik ludzki w przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał. Warszawa:Wolters Kluwer.
17. Jamka, B. (2012). Zarządzanie pokoleniami w zarządzaniu różnorodnością. Pobrano 1października 2012 z: http://www.sgh.waw.pl/instytuty/ip/oferta_dydaktyczna/kursy_doksztalcajace/Zarz_pokoleniami.pdf
18. Kirton, G., Greene, A.M. (2010). The Dynamics of Managing Diversity. A CriticalApproach. Oxford: Elsevier Butterworth‑Heinemann.Leksykon zarządzania (2004). Warszawa: Difin.
19. Maga, M. (2012). Generacja X i Y jako pokolenie cywilizacji wiedzy. Pobrano 20 października 2012 z: http://www.infotuba.pl/technologia_nauka/generacja_x_i_y_jako_pokolenia_cywilizacji_wiedzy_a7098.xml
20. Majewska, J. (2010). Bo życie to nieustanny rozwój. Poradnik. Poznań: WydawnictwoEdustacja.
21. Mannheim, K. (1943). The Problem of Youth in Modern Society. London: Kegan Paul,Trench, Trubner & Co.
22. Mannheim, K. (1992–1993). Problem pokoleń. Colloquia Communia, 1(12), 57–68.Marshall, G. (2004). Słownik socjologii i nauk społecznych. Warszawa: WydawnictwoNaukowe PWN.
23. Nowicka, M. (2012). Ile nas łączy, ile nas dzieli. Pobrano 5 lutego 2015 z: http://www.wiz.pl/8,641.htmlPokolenie Y (2014). Pobrano 8 listopada 2014 z: http://gielda.onet.pl/pokolenie‑y,18563,5117393,prasa‑detal
24. Pszczołowski, T. (1969). Prakseologiczne sposoby usprawniania pracy. Warszawa: PWN.
25. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa:Wydawnictwo Naukowe PWN.
26. Small, G., Vorgan, G. (2008). iBrain: Surviving the Technological Alteration of the ModernMind. New York: Harper Collins Publishers.
27. Smolbik‑Jęczmień, A. (2014). Podejście do pracy i kariery zawodowej wśród przedstawicieligeneracji X i Y – podobieństwa i różnice. Nauki o Zarządzaniu. ManagementSciences, 1(14), 89–97.
28. Smyrgała, E. (2012). Zrozum Igreka. Pobrano 20 października 2012 z : http://gazetapraca.pl/gazetapraca/1,90445,7202991,Zrozum_Igreka.html
29. Tulgan, B., Martin, C.A. (2001). Managing Generation Y: Global Citizens Born In theLate Seventies and Early Eighties. Amherst: Human Resource Development Press.
30. Twenge, J.M. (2010). A Review of the Empirical Evidence on Generational Differencesin Work Attitudes. Journal of Business Psychology, 25, 201–210.
31. Zalewska, A. (2009). Płeć, wiek i stanowisko pracy a zadowolenie z pracy. PsychologiaJakości Życia, 1(8), 1–20.
Referencje
2. Arthur, D. (2006). Recruiting, Interviewing, Selecting & Orienting New Employees. NewYork: AMACOM Div American Mgmt Assn.
3. Bańka, A. (1996). Psychopatologia pracy. Poznań: Gemini.
4. Bennett, S., Matont, K. (2010). Beyond the ‘Digital Natives’ Debate: Towards a MoreNuanced Understanding of Students’ Technology Experiences. Journal of ComputerAssisted Learning, 26(5), 321–331.
5. Blauth, Ch., McDaniel, J., Perrin, C., Perrin, P.B. (2011). Age‑Based Stereotypes: SilentKiller of Collaboration and Productivity. Tampa: Achieve Global Inc.
6. Bomba, R. (2009). Pokolenie X. Pobrano 2 lutego 2015 z: http://radoslawbomba.umcs.lublin.pl/archives/102
7. Boni, M. (2011). Raport Młodzi 2011. Warszawa: KPRM.
8. Borkowska, S. (2007). W sprawie tożsamości zzl. W: S. Borkowska (red.), Zarządzaniezasobami ludzkimi w Polsce. Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość. Kraków: OficynaEkonomiczna, 235–253.
9. Brzozowska, B. (2005). Gen X: Pokolenie konsumentów. Kraków: Rabid.
10. Byczuk, P. (2012). Babyboomers – pokolenie wyżu demograficznego, które rządzi światem.Pobrano 3 lutego 2015 z: http://pawelbyczuk.pl/babyboomers‑pokolenie‑wyzu‑demograficznego‑ktore‑rzadzi‑swiatem/
11. Chester, E. (2006). Młodzi w pracy. Jak zadbać o pracowników z pokolenia Y. Gliwice:Helion.
12. Clark, A., Oswald, A., Warr, P. (1996). Is Job Satisfaction U‑shaped in Age?. Journal ofOccupational and Organizational Psychology, 69(1), 57–81.
13. Collin, M., Godfrey, J. (2006). Odmienny stan świadomości. Historia kultury ecstasy i acidhouse. Warszawa: Wydawnictwo Muza.Czerw, A. (2013). Co ludzie myślą o pracy zawodowej. Psychologia Społeczna, 2(25),219–233.
14. Deal, J.J., Altman, D.G., Rogelberg, S.G. (2010). Millennials at Work: What We Knowand What We Need to Do (If Anything). Journal of Business Psychology, 25(2),191–199.Encyklopedia socjologii (2000). Warszawa: Oficyna Naukowa.
15. Huntley, R. (2006). The World According to Y: Inside the New Adult Generation, CrowsNest: Allen & Unwin.
16. Jamka, B. (2011). Czynnik ludzki w przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał. Warszawa:Wolters Kluwer.
17. Jamka, B. (2012). Zarządzanie pokoleniami w zarządzaniu różnorodnością. Pobrano 1października 2012 z: http://www.sgh.waw.pl/instytuty/ip/oferta_dydaktyczna/kursy_doksztalcajace/Zarz_pokoleniami.pdf
18. Kirton, G., Greene, A.M. (2010). The Dynamics of Managing Diversity. A CriticalApproach. Oxford: Elsevier Butterworth‑Heinemann.Leksykon zarządzania (2004). Warszawa: Difin.
19. Maga, M. (2012). Generacja X i Y jako pokolenie cywilizacji wiedzy. Pobrano 20 października 2012 z: http://www.infotuba.pl/technologia_nauka/generacja_x_i_y_jako_pokolenia_cywilizacji_wiedzy_a7098.xml
20. Majewska, J. (2010). Bo życie to nieustanny rozwój. Poradnik. Poznań: WydawnictwoEdustacja.
21. Mannheim, K. (1943). The Problem of Youth in Modern Society. London: Kegan Paul,Trench, Trubner & Co.
22. Mannheim, K. (1992–1993). Problem pokoleń. Colloquia Communia, 1(12), 57–68.Marshall, G. (2004). Słownik socjologii i nauk społecznych. Warszawa: WydawnictwoNaukowe PWN.
23. Nowicka, M. (2012). Ile nas łączy, ile nas dzieli. Pobrano 5 lutego 2015 z: http://www.wiz.pl/8,641.htmlPokolenie Y (2014). Pobrano 8 listopada 2014 z: http://gielda.onet.pl/pokolenie‑y,18563,5117393,prasa‑detal
24. Pszczołowski, T. (1969). Prakseologiczne sposoby usprawniania pracy. Warszawa: PWN.
25. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa:Wydawnictwo Naukowe PWN.
26. Small, G., Vorgan, G. (2008). iBrain: Surviving the Technological Alteration of the ModernMind. New York: Harper Collins Publishers.
27. Smolbik‑Jęczmień, A. (2014). Podejście do pracy i kariery zawodowej wśród przedstawicieligeneracji X i Y – podobieństwa i różnice. Nauki o Zarządzaniu. ManagementSciences, 1(14), 89–97.
28. Smyrgała, E. (2012). Zrozum Igreka. Pobrano 20 października 2012 z : http://gazetapraca.pl/gazetapraca/1,90445,7202991,Zrozum_Igreka.html
29. Tulgan, B., Martin, C.A. (2001). Managing Generation Y: Global Citizens Born In theLate Seventies and Early Eighties. Amherst: Human Resource Development Press.
30. Twenge, J.M. (2010). A Review of the Empirical Evidence on Generational Differencesin Work Attitudes. Journal of Business Psychology, 25, 201–210.
31. Zalewska, A. (2009). Płeć, wiek i stanowisko pracy a zadowolenie z pracy. PsychologiaJakości Życia, 1(8), 1–20.