Treść głównego artykułu

Abstrakt

Współcześnie podkreśla się znaczącą rolę kapitału intelektualnego jako jednego z narzędzi kreowania nowego typu uniwersytetu opartego na konkurencyjności i kształtowaniu postaw przedsiębiorczych wśród pracowników. Coraz częściej podkreśla się, iż wyższe uczelnie powinny być ukierunkowane na stały rozwój, samodoskonalenie, kształtowanie nowych metod zdobywania, wykorzystywania i aktualizowania wiedzy jako kluczowego czynnika ich funkcjonowania. To właśnie implementacja koncepcji opartej na kapitale intelektualnym ma zwiększyć szanse na rozwój oparty na nowoczesnych zasadach i kształtować współczesny model uczelni. W artykule przedstawiono kapitał intelektualny wyższych uczelni oraz wybrane narzędzia wykorzystywane do kształtowania tego kapitału omawianych organizacji.

Słowa kluczowe

wyższa uczelnia kapitał intelektualny

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Stroińska, E., & Nowastowska , M. . (2019). Kapitał intelektualny wyższej uczelni. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 51(1), 119–131. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2353

Referencje

    1. Bezhani, I. (2000). Intellectual Capital Reporting at UK Universities. Journal of IntellectualCapital, 2 (11), 179–207.
    2. Bontis, N., Fitzenz, J. (2002). Intellectual capital ROI: A casual map of human capitalantecedents and consequents. Journal of Intellectual Capital, 3 (3), 223–247.
    3. Dominiak, P., Mercik, J., Szymańska, A. (2013). Propozycja metod pomiaru kapitałuintelektualnego w szkołach wyższych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego,60 (761), 621–639.
    4. Edvinsson, L., Malone, M. (2001). Kapitał intelektualny. Warszawa: WydawnictwoNaukowe PWN.
    5. Flazagic, A. J. (2005). Raport o kapitale intelektualnym Akademii Ekonomicznej we Poznaniu. http://www.fundacja.edu.pl/organizacja/_referaty/4.pdf, 5.09.2018.
    6. Gajda, J. (2012). Szkoła jako organizacja oparta na wiedzy. https://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2012/01/21.pdf, 14.11.2018.
    7. Goriszowski, W. (2000). Współczesne koncepcje zarządzania i funkcji kierowniczych w oświacie.Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa WiedzyPowszechnej.
    8. Kay, J. (1996). Podstawy sukcesu firmy. Warszawa: PWE.
    9. Leitner, K. H., (2004). Intellectual capital reporting for universities: Conceptual backgroundand application for Austrian universities. Research Evaluation, 13 (2), 130–140.
    10. Mikuła, B., Pirtruszka-Ortyl, A., Potocki, A. (2007). Podstawy zarządzania przedsiębiorstwamiw gospodarce opartej na wiedzy. Warszawa: Difin.
    11. Mroziewski, M. (2008). Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa: koncepcje,metody wartościowania i warunki jego rozwoju. Warszawa: Difin.
    12. Payne, A. (1997). Marketing usług. Warszawa: PWE.
    13. Petrash, G. (1996). Dow’s Journey to a Knowledge Value Management Culture. EuropeanManagement Journal, 14, 365–373.
    14. Różański, J., Sokołowski, J. (2010). Zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem. Łódź:SWSPiZ.
    15. Secundo, G., Dumay, J., Schiuma, G., Passiante, G. (2000). Managing intellectual capitalthrough a collective intelligence approach: An integrated framework for universities. Journal of Intellectual Capital, 17 (2), 298–319.
    16. Journal of Intellectual Capital, 17 (2), 298–319.
    17. Siboni, B., Nardo, M. T., Sangiorgi, D. (2013). Italian state university contemporaryperformance plans: An intellectual capital focus? Journal of Intellectual Capital,14 (3), 414–430.
    18. Weber, L. E. (2006). University governance, leadership and management in a rapidlychanging environment. W: L. Purser (ed.), Understanding Bologna in Context. Brussels–Berlin: European University Association–Raabe Acedemic Publishers, 107–126.