Treść głównego artykułu
Abstrakt
Współcześnie podkreśla się znaczącą rolę kapitału intelektualnego jako jednego z narzędzi kreowania nowego typu uniwersytetu opartego na konkurencyjności i kształtowaniu postaw przedsiębiorczych wśród pracowników. Coraz częściej podkreśla się, iż wyższe uczelnie powinny być ukierunkowane na stały rozwój, samodoskonalenie, kształtowanie nowych metod zdobywania, wykorzystywania i aktualizowania wiedzy jako kluczowego czynnika ich funkcjonowania. To właśnie implementacja koncepcji opartej na kapitale intelektualnym ma zwiększyć szanse na rozwój oparty na nowoczesnych zasadach i kształtować współczesny model uczelni. W artykule przedstawiono kapitał intelektualny wyższych uczelni oraz wybrane narzędzia wykorzystywane do kształtowania tego kapitału omawianych organizacji.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Bezhani, I. (2000). Intellectual Capital Reporting at UK Universities. Journal of IntellectualCapital, 2 (11), 179–207.
2. Bontis, N., Fitzenz, J. (2002). Intellectual capital ROI: A casual map of human capitalantecedents and consequents. Journal of Intellectual Capital, 3 (3), 223–247.
3. Dominiak, P., Mercik, J., Szymańska, A. (2013). Propozycja metod pomiaru kapitałuintelektualnego w szkołach wyższych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego,60 (761), 621–639.
4. Edvinsson, L., Malone, M. (2001). Kapitał intelektualny. Warszawa: WydawnictwoNaukowe PWN.
5. Flazagic, A. J. (2005). Raport o kapitale intelektualnym Akademii Ekonomicznej we Poznaniu. http://www.fundacja.edu.pl/organizacja/_referaty/4.pdf, 5.09.2018.
6. Gajda, J. (2012). Szkoła jako organizacja oparta na wiedzy. https://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2012/01/21.pdf, 14.11.2018.
7. Goriszowski, W. (2000). Współczesne koncepcje zarządzania i funkcji kierowniczych w oświacie.Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa WiedzyPowszechnej.
8. Kay, J. (1996). Podstawy sukcesu firmy. Warszawa: PWE.
9. Leitner, K. H., (2004). Intellectual capital reporting for universities: Conceptual backgroundand application for Austrian universities. Research Evaluation, 13 (2), 130–140.
10. Mikuła, B., Pirtruszka-Ortyl, A., Potocki, A. (2007). Podstawy zarządzania przedsiębiorstwamiw gospodarce opartej na wiedzy. Warszawa: Difin.
11. Mroziewski, M. (2008). Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa: koncepcje,metody wartościowania i warunki jego rozwoju. Warszawa: Difin.
12. Payne, A. (1997). Marketing usług. Warszawa: PWE.
13. Petrash, G. (1996). Dow’s Journey to a Knowledge Value Management Culture. EuropeanManagement Journal, 14, 365–373.
14. Różański, J., Sokołowski, J. (2010). Zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem. Łódź:SWSPiZ.
15. Secundo, G., Dumay, J., Schiuma, G., Passiante, G. (2000). Managing intellectual capitalthrough a collective intelligence approach: An integrated framework for universities. Journal of Intellectual Capital, 17 (2), 298–319.
16. Journal of Intellectual Capital, 17 (2), 298–319.
17. Siboni, B., Nardo, M. T., Sangiorgi, D. (2013). Italian state university contemporaryperformance plans: An intellectual capital focus? Journal of Intellectual Capital,14 (3), 414–430.
18. Weber, L. E. (2006). University governance, leadership and management in a rapidlychanging environment. W: L. Purser (ed.), Understanding Bologna in Context. Brussels–Berlin: European University Association–Raabe Acedemic Publishers, 107–126.
Referencje
2. Bontis, N., Fitzenz, J. (2002). Intellectual capital ROI: A casual map of human capitalantecedents and consequents. Journal of Intellectual Capital, 3 (3), 223–247.
3. Dominiak, P., Mercik, J., Szymańska, A. (2013). Propozycja metod pomiaru kapitałuintelektualnego w szkołach wyższych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego,60 (761), 621–639.
4. Edvinsson, L., Malone, M. (2001). Kapitał intelektualny. Warszawa: WydawnictwoNaukowe PWN.
5. Flazagic, A. J. (2005). Raport o kapitale intelektualnym Akademii Ekonomicznej we Poznaniu. http://www.fundacja.edu.pl/organizacja/_referaty/4.pdf, 5.09.2018.
6. Gajda, J. (2012). Szkoła jako organizacja oparta na wiedzy. https://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2012/01/21.pdf, 14.11.2018.
7. Goriszowski, W. (2000). Współczesne koncepcje zarządzania i funkcji kierowniczych w oświacie.Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa WiedzyPowszechnej.
8. Kay, J. (1996). Podstawy sukcesu firmy. Warszawa: PWE.
9. Leitner, K. H., (2004). Intellectual capital reporting for universities: Conceptual backgroundand application for Austrian universities. Research Evaluation, 13 (2), 130–140.
10. Mikuła, B., Pirtruszka-Ortyl, A., Potocki, A. (2007). Podstawy zarządzania przedsiębiorstwamiw gospodarce opartej na wiedzy. Warszawa: Difin.
11. Mroziewski, M. (2008). Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa: koncepcje,metody wartościowania i warunki jego rozwoju. Warszawa: Difin.
12. Payne, A. (1997). Marketing usług. Warszawa: PWE.
13. Petrash, G. (1996). Dow’s Journey to a Knowledge Value Management Culture. EuropeanManagement Journal, 14, 365–373.
14. Różański, J., Sokołowski, J. (2010). Zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem. Łódź:SWSPiZ.
15. Secundo, G., Dumay, J., Schiuma, G., Passiante, G. (2000). Managing intellectual capitalthrough a collective intelligence approach: An integrated framework for universities. Journal of Intellectual Capital, 17 (2), 298–319.
16. Journal of Intellectual Capital, 17 (2), 298–319.
17. Siboni, B., Nardo, M. T., Sangiorgi, D. (2013). Italian state university contemporaryperformance plans: An intellectual capital focus? Journal of Intellectual Capital,14 (3), 414–430.
18. Weber, L. E. (2006). University governance, leadership and management in a rapidlychanging environment. W: L. Purser (ed.), Understanding Bologna in Context. Brussels–Berlin: European University Association–Raabe Acedemic Publishers, 107–126.