Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie pochodzących z literatury i empirycznych przesłanek wpływu praktyk przeglądu indywidualnej efektywności pracy na wymogi kaizen w wybranych działach świadczących usługi. Badania własne przeprowadzono na celowo dobranej grupie 143 działów usługowych różnych organizacji, które deklarowały wdrożenia wspomnianych rozwiązań. Na potrzeby modelowania równań strukturalnych opracowano model teoretyczny i konstrukty zmiennych. Postawione hipotezy są odzwierciedleniem modelu teoretycznego. Wyniki badań własnych wskazują, że nie istnieje zestaw spójnych, wzajemnie wspierających się praktyk przeglądów efektywności. Jednakże istnieją pojedyncze rozwiązania z tego zakresu, które wpływają na realizację ciągłego doskonalenia. Wraz z nabywaniem przez badane działy doświadczenia w zakresie lean wpływ wspomnianych praktyk na kaizen zostaje wzmocniony.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Abdi, F., Shavarini, S., Hoseini, S. (2006). Glean Lean: How to Use Lean Approach in Services Industries?. Journal of Services Research, 6, Special Issue, July, 191–206.
2. Armstrong, M. (2012). Armstrong’s Handbook of Human Resource Management Practice. New York: Kogan Page.
3. Charron, R., Harrington, H. J., Voehl, F., Wiggin, H. (2015). The Lean Management Systems Handbook. Boca Raton, FL: CRC Press.
4. Deloitte (2017). Rewriting the rules for the digital age. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/human-capital/hc-2017‑global-human-capital-trends-us.pdf (10.12.2018).
5. Deloitte (2018). Trendy HR 2018. Czas odpowiedzialnych firm. https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/raport-trendy-hr-2018.html (10.12.2018).
6. Deming, W. E. (1993). The New Economics – for Industry, Government, Education, Massachusetts Institute of Technology. Cambridge, MA: Center for Advanced Engineering Study.
7. Imai, M. (2018). Gemba kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju. Warszawa: MT Biznes.
8. Jakubik, M., Kagan, R., Hanusyk, K., Koch, T. (2013). Motywowanie pracowników w środowisku lean. Konferencja Lean Enterprise Institute Polska. https://lean.org.pl/motywowanie-pracownikow-w-srodowisku-lean/4/ (18.12.2018).
9. Jekiel, Ch. (2016). Do your performance management reviews help or hinder your team?. http://www.ame.org/target/articles/2016/do-your-performance-managementreviews-help-or-hinder-your-team (06.12.2018).
10. Król, H., Ludwiczyński, A. (red.) (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
11. Król, T. (2018). Lean management po polsku. O dobrych i złych praktykach. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
12. Locher, D. (2012). Lean w biurze i usługach. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
13. Maurer, R. (2016). Filozofia kaizen. Małymi krokami ku doskonałości. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
14. Panasiuk, A. (red.) (2006). Marketing usług turystycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
15. Piasecka-Głuszak, A. (2014). Lean management w polskich przedsiębiorstwach przy wykorzystaniu wybranych narzędzi rozwiązywania problemów – wyniki badań. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 369, 88–103.
16. Sayer, N. J., Williams, B. (2015). Lean dla bystrzaków. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
17. Stoller, J. (2015). Lean CEO. W drodze do doskonałości. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
18. Tapping, D. (2005). The Lean Office Pocket Guide. Tools for the Elimination of Waste in the Administrative Areas. Chelsea, MI: MCS Media Inc.
19. Ulrych, W. (2018). Praktyki performance management w kontekście wymogów koncepcji lean w środowisku usług. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
20. Zimniewicz, K. (2003). Współczesne koncepcje i metody zarządzania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Referencje
2. Armstrong, M. (2012). Armstrong’s Handbook of Human Resource Management Practice. New York: Kogan Page.
3. Charron, R., Harrington, H. J., Voehl, F., Wiggin, H. (2015). The Lean Management Systems Handbook. Boca Raton, FL: CRC Press.
4. Deloitte (2017). Rewriting the rules for the digital age. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/human-capital/hc-2017‑global-human-capital-trends-us.pdf (10.12.2018).
5. Deloitte (2018). Trendy HR 2018. Czas odpowiedzialnych firm. https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/raport-trendy-hr-2018.html (10.12.2018).
6. Deming, W. E. (1993). The New Economics – for Industry, Government, Education, Massachusetts Institute of Technology. Cambridge, MA: Center for Advanced Engineering Study.
7. Imai, M. (2018). Gemba kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju. Warszawa: MT Biznes.
8. Jakubik, M., Kagan, R., Hanusyk, K., Koch, T. (2013). Motywowanie pracowników w środowisku lean. Konferencja Lean Enterprise Institute Polska. https://lean.org.pl/motywowanie-pracownikow-w-srodowisku-lean/4/ (18.12.2018).
9. Jekiel, Ch. (2016). Do your performance management reviews help or hinder your team?. http://www.ame.org/target/articles/2016/do-your-performance-managementreviews-help-or-hinder-your-team (06.12.2018).
10. Król, H., Ludwiczyński, A. (red.) (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
11. Król, T. (2018). Lean management po polsku. O dobrych i złych praktykach. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
12. Locher, D. (2012). Lean w biurze i usługach. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
13. Maurer, R. (2016). Filozofia kaizen. Małymi krokami ku doskonałości. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
14. Panasiuk, A. (red.) (2006). Marketing usług turystycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
15. Piasecka-Głuszak, A. (2014). Lean management w polskich przedsiębiorstwach przy wykorzystaniu wybranych narzędzi rozwiązywania problemów – wyniki badań. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 369, 88–103.
16. Sayer, N. J., Williams, B. (2015). Lean dla bystrzaków. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
17. Stoller, J. (2015). Lean CEO. W drodze do doskonałości. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
18. Tapping, D. (2005). The Lean Office Pocket Guide. Tools for the Elimination of Waste in the Administrative Areas. Chelsea, MI: MCS Media Inc.
19. Ulrych, W. (2018). Praktyki performance management w kontekście wymogów koncepcji lean w środowisku usług. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
20. Zimniewicz, K. (2003). Współczesne koncepcje i metody zarządzania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.