Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem artykułu jest zaprezentowanie pochodzących z literatury i empirycznych przesłanek wpływu praktyk przeglądu indywidualnej efektywności pracy na wymogi kaizen w wybranych działach świadczących usługi. Badania własne przeprowadzono na celowo dobranej grupie 143 działów usługowych różnych organizacji, które deklarowały wdrożenia wspomnianych rozwiązań. Na potrzeby modelowania równań strukturalnych opracowano model teoretyczny i konstrukty zmiennych. Postawione hipotezy są odzwierciedleniem modelu teoretycznego. Wyniki badań własnych wskazują, że nie istnieje zestaw spójnych, wzajemnie wspierających się praktyk przeglądów efektywności. Jednakże istnieją pojedyncze rozwiązania z tego zakresu, które wpływają na realizację ciągłego doskonalenia. Wraz z nabywaniem przez badane działy doświadczenia w zakresie lean wpływ wspomnianych praktyk na kaizen zostaje wzmocniony.

Słowa kluczowe

lean kaizen usługi przeglądy efektywności ocena ciągłe doskonalenie

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Ulrych , W. (2019). Wpływ praktyk przeglądu efektywności pracy na wymogi ciągłego doskonalenia kaizen w działach usługowych. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 52(2), 121–133. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2377

Referencje

    1. Abdi, F., Shavarini, S., Hoseini, S. (2006). Glean Lean: How to Use Lean Approach in Services Industries?. Journal of Services Research, 6, Special Issue, July, 191–206.
    2. Armstrong, M. (2012). Armstrong’s Handbook of Human Resource Management Practice. New York: Kogan Page.
    3. Charron, R., Harrington, H. J., Voehl, F., Wiggin, H. (2015). The Lean Management Systems Handbook. Boca Raton, FL: CRC Press.
    4. Deloitte (2017). Rewriting the rules for the digital age. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/human-capital/hc-2017‑global-human-capital-trends-us.pdf (10.12.2018).
    5. Deloitte (2018). Trendy HR 2018. Czas odpowiedzialnych firm. https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/raport-trendy-hr-2018.html (10.12.2018).
    6. Deming, W. E. (1993). The New Economics – for Industry, Government, Education, Massachusetts Institute of Technology. Cambridge, MA: Center for Advanced Engineering Study.
    7. Imai, M. (2018). Gemba kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju. Warszawa: MT Biznes.
    8. Jakubik, M., Kagan, R., Hanusyk, K., Koch, T. (2013). Motywowanie pracowników w środowisku lean. Konferencja Lean Enterprise Institute Polska. https://lean.org.pl/motywowanie-pracownikow-w-srodowisku-lean/4/ (18.12.2018).
    9. Jekiel, Ch. (2016). Do your performance management reviews help or hinder your team?. http://www.ame.org/target/articles/2016/do-your-performance-managementreviews-help-or-hinder-your-team (06.12.2018).
    10. Król, H., Ludwiczyński, A. (red.) (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    11. Król, T. (2018). Lean management po polsku. O dobrych i złych praktykach. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
    12. Locher, D. (2012). Lean w biurze i usługach. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
    13. Maurer, R. (2016). Filozofia kaizen. Małymi krokami ku doskonałości. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
    14. Panasiuk, A. (red.) (2006). Marketing usług turystycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    15. Piasecka-Głuszak, A. (2014). Lean management w polskich przedsiębiorstwach przy wykorzystaniu wybranych narzędzi rozwiązywania problemów – wyniki badań. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 369, 88–103.
    16. Sayer, N. J., Williams, B. (2015). Lean dla bystrzaków. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
    17. Stoller, J. (2015). Lean CEO. W drodze do doskonałości. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
    18. Tapping, D. (2005). The Lean Office Pocket Guide. Tools for the Elimination of Waste in the Administrative Areas. Chelsea, MI: MCS Media Inc.
    19. Ulrych, W. (2018). Praktyki performance management w kontekście wymogów koncepcji lean w środowisku usług. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
    20. Zimniewicz, K. (2003). Współczesne koncepcje i metody zarządzania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.