Treść głównego artykułu
Abstrakt
Performance management approach has not been widely presented in Polish literature in the field of human resources management. There is also no domestic research in this regard, on the contrary to the English language literature. The paper concentrates on employee performance management as an integrated approach to human resources management on the basis of literature review. It presents the unfolding role of PM systems in Polish HRM trends on the background of worldwide research findings.
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Armstrong M., Armstrong’s handbook of performance management. An evidence-basisd guide to delivering high performance, 4th edition, Kogan Page 2009.
2. Armstrong M., Armstrong’s handbook of human resources management practice, 11th edition, Kogan Page 2009.
3. Baron A., Armstrong A., Zarządzanie kapitałem ludzkim. Uzyskiwanie wartości dodanej dzięki ludziom, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków 2008.
4. Bernardin H. J., Human Resources Management: An Experiential Approach, Forth Edition, McGrow Hill International Edition 2010.
5. Borkowska S., Strategie wynagrodzeń, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.
6. Buchner T.W., Performance management theory: a look from the performer’s perspective with implications for HRD, “Human Resources Development International” 2007, Vol. 10, Issue 1.
7. Chartered Institute of Personnel and Development, CIPD, (2009), Performance management in action, Current trends and practice, http://www.cipd.co.uk/hr-resourcess/factsheets/performance-management-overview.aspx, 15th of December, 2011Deloitte and PSzK Report, (2011), The present and the future of HR. Report on HRM trends in Poland, http://www.deloitte.com/assets/Dcom-Poland/Local%20Assets/Documents/Raporty,%20badania,%20rankingi/pl_HRM_trends_in_Poland_ENG.pdf, 15th of December, 2011Dubois D.D., Rothwell W.J., Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2008.
8. Egan G., A clear path to peak performance, “People Management” 1995, Vol. 1, Issue 10.
9. Flamholtz, E.G., Human resources accounting, human capital management and the bottom line, in: The future of human resources management, Eds. Losey M.,Meisinger S., Ulrich D., Society for Human Resources Management, Aleksandria, Virginia USA, John Wiley&Sons, Inc., 2005.
10. Fletcher C., Performance appraisal and management: the developing research agenda, “Journal of Occupational and Organizational Psychology” 2001, Vol. 74 No. 4.
11. Fletcher C., Williams R., Performance management, job satisfaction and organizational commitment, “British Journal of Management” 1996, Vol. 7, Issue 2.
12. Furnham A., Performance management systems, “European Business Journal” 2004, Vol. 16(2).
13. Gick A., Tarczyńska M., Motywowanie pracowników, PWE, Warszawa 1999.
14. Guest D.E., Human resources management and performance: still searching for some answers, “Human Resources Management Journal” 2011, Vol. 21, Issue 1.
15. Guest D.E., Human resources management and performance: a review and research agenda, “The International Journal of Human Resources Management” 1997, Vol. 8, Issue 3.
16. Lawler E.E., Current performance management practices, “WorldatWork Journal” 2003, Vol. 12, No 2.
17. Lee C.H., Rethinking the goals of your performance-management system, “Employment Relations Today” 2005, Vol. . 32 (3).
18. Ludwiczyński A., Ocenianie pracowników, in: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji Eds. H. Król, A. Ludwiczyński, PWN, Warszawa 2007.
19. McKenna E., Beach N., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Gebethner i S-ka, Warszawa 1997.
20. Miller T. E., Berger D. W., Totally integrated enterprises. A framework and methodology for business and technology improvement, Raytheon Professional Services, LLC, St. Lucie Press, Boca Raton London New York Washington, D.C. 2001Nita B., Transformation of management accounting: from management control to performance management, “Transformations in Business & Economics” 2008, Vol. 7, No. 3 (15).
21. Pocztowski A., Zarządzanie przez efekty jako integralna część funkcji personalnej, „Zeszyty Naukowe AE w Krakowie”, Kraków 2005.
22. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie, procesy, metody, PWE, Warszawa 2008.
23. Pocztowski A., Buchelt B., Trendy i problemy występujące w zarządzaniu zasobami ludzkimi w polskich przedsiębiorstwach, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” 2008, No. 1.
24. Shantz A., Latham G., The effect of primed goals on employee performance: implications for human resources management, “Human Resources Management” 2011, Vol. 50, Issue 2.
25. Sidor-Rządkowska M., Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000.
26. Stanton P., Nankervis A., Linking strategic HRM, performance management and organizational effectiveness: perceptions of managers in Singapore, “Asia Pacific Business Review” 2011, Vol. 17, No. 1.
27. Stewart A.M., Skuteczne oceny okresowe, in: Praktyka kierowania, Ed. D.M. Steward, PWE, Warszawa 1994.
28. Ward P., Ocena pracownicza 360 stopni, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
29. Williams, R.S., Managing Employee Performance: Design and Implementation in Organizations, “Psychology@Work”, Series Editor: Professor Clive Fletcher, 2006.
Referencje
2. Armstrong M., Armstrong’s handbook of human resources management practice, 11th edition, Kogan Page 2009.
3. Baron A., Armstrong A., Zarządzanie kapitałem ludzkim. Uzyskiwanie wartości dodanej dzięki ludziom, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków 2008.
4. Bernardin H. J., Human Resources Management: An Experiential Approach, Forth Edition, McGrow Hill International Edition 2010.
5. Borkowska S., Strategie wynagrodzeń, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.
6. Buchner T.W., Performance management theory: a look from the performer’s perspective with implications for HRD, “Human Resources Development International” 2007, Vol. 10, Issue 1.
7. Chartered Institute of Personnel and Development, CIPD, (2009), Performance management in action, Current trends and practice, http://www.cipd.co.uk/hr-resourcess/factsheets/performance-management-overview.aspx, 15th of December, 2011Deloitte and PSzK Report, (2011), The present and the future of HR. Report on HRM trends in Poland, http://www.deloitte.com/assets/Dcom-Poland/Local%20Assets/Documents/Raporty,%20badania,%20rankingi/pl_HRM_trends_in_Poland_ENG.pdf, 15th of December, 2011Dubois D.D., Rothwell W.J., Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2008.
8. Egan G., A clear path to peak performance, “People Management” 1995, Vol. 1, Issue 10.
9. Flamholtz, E.G., Human resources accounting, human capital management and the bottom line, in: The future of human resources management, Eds. Losey M.,Meisinger S., Ulrich D., Society for Human Resources Management, Aleksandria, Virginia USA, John Wiley&Sons, Inc., 2005.
10. Fletcher C., Performance appraisal and management: the developing research agenda, “Journal of Occupational and Organizational Psychology” 2001, Vol. 74 No. 4.
11. Fletcher C., Williams R., Performance management, job satisfaction and organizational commitment, “British Journal of Management” 1996, Vol. 7, Issue 2.
12. Furnham A., Performance management systems, “European Business Journal” 2004, Vol. 16(2).
13. Gick A., Tarczyńska M., Motywowanie pracowników, PWE, Warszawa 1999.
14. Guest D.E., Human resources management and performance: still searching for some answers, “Human Resources Management Journal” 2011, Vol. 21, Issue 1.
15. Guest D.E., Human resources management and performance: a review and research agenda, “The International Journal of Human Resources Management” 1997, Vol. 8, Issue 3.
16. Lawler E.E., Current performance management practices, “WorldatWork Journal” 2003, Vol. 12, No 2.
17. Lee C.H., Rethinking the goals of your performance-management system, “Employment Relations Today” 2005, Vol. . 32 (3).
18. Ludwiczyński A., Ocenianie pracowników, in: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji Eds. H. Król, A. Ludwiczyński, PWN, Warszawa 2007.
19. McKenna E., Beach N., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Gebethner i S-ka, Warszawa 1997.
20. Miller T. E., Berger D. W., Totally integrated enterprises. A framework and methodology for business and technology improvement, Raytheon Professional Services, LLC, St. Lucie Press, Boca Raton London New York Washington, D.C. 2001Nita B., Transformation of management accounting: from management control to performance management, “Transformations in Business & Economics” 2008, Vol. 7, No. 3 (15).
21. Pocztowski A., Zarządzanie przez efekty jako integralna część funkcji personalnej, „Zeszyty Naukowe AE w Krakowie”, Kraków 2005.
22. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie, procesy, metody, PWE, Warszawa 2008.
23. Pocztowski A., Buchelt B., Trendy i problemy występujące w zarządzaniu zasobami ludzkimi w polskich przedsiębiorstwach, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” 2008, No. 1.
24. Shantz A., Latham G., The effect of primed goals on employee performance: implications for human resources management, “Human Resources Management” 2011, Vol. 50, Issue 2.
25. Sidor-Rządkowska M., Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000.
26. Stanton P., Nankervis A., Linking strategic HRM, performance management and organizational effectiveness: perceptions of managers in Singapore, “Asia Pacific Business Review” 2011, Vol. 17, No. 1.
27. Stewart A.M., Skuteczne oceny okresowe, in: Praktyka kierowania, Ed. D.M. Steward, PWE, Warszawa 1994.
28. Ward P., Ocena pracownicza 360 stopni, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
29. Williams, R.S., Managing Employee Performance: Design and Implementation in Organizations, “Psychology@Work”, Series Editor: Professor Clive Fletcher, 2006.