Treść głównego artykułu

Abstrakt

Badania nad poziomem satysfakcji pracowników z pracy są coraz częściej prowadzone przez pracodawców, ponieważ ich wyniki mają wspomóc proces planowania efektywnego systemu motywowania pracowników, podnieść ich poziom zaangażowania i partycypacji. W artykule wskazano na wybrane aspekty badań nad satysfakcją z pracy, wskazując na kilka problemów i kontrowersji z nimi związanych. Dokonano przeglądu najczęściej uwzględnianych zmiennych w tych badaniach, które – zdaniem badaczy – tworzą przestrzeń powiązaną z satysfakcją. Wskazano na niewystarczające jeszcze przywiązywanie przez badaczy uwagi do problemu trafności i rzetelności skal pomiarowych, stosowanych przy badaniu satysfakcji. Wskazano m.in. na zalecenie badania i podawania konkretnych danych w tym zakresie (m.in. wartości wskaźnika Alfa Cronbacha) zanim badacz przystąpi do stosowania narzędzia oraz szerokiej interpretacji otrzymanych na jego podstawie wyników badania.

Słowa kluczowe

satysfakcja z pracy trafność rzetelność wskaźnik Alfa-Cronbacha badanie interdyscyplinarne psychologia i zarządzanie

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Mazurek-Kucharska, B. (2012). Wybrane problemy pomiaru satysfakcji. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 24(2), 29–44. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.5786

Referencje

Read More