Treść głównego artykułu

Abstrakt

Zadowolenie z pracy jest ważnym tematem, poruszanym zarówno przez teoretyków, jak i praktyków zajmujących się funkcjonowaniem przedsiębiorstw. Literatura przedmiotu dostarcza danych na temat dwóch grup czynników warunkujących satysfakcję zawodową. Są to odpowiednio czynniki dyspozycyjne, związane z osobą pracownika, jak również czynniki środowiskowe, związane między innymi z treścią wykonywanej pracy i jej formą. Jedną z najbardziej znanych koncepcji zadowolenia z pracy i motywacji wewnętrznej podmiotu jest koncepcja JCM Hackmana i Oldhama (należąca do nurtu work – design, wskazująca na środowiskowe uwarunkowania satysfakcji zawodowej). W niniejszym artykule zaprezentowany został model JCM wraz z podstawowymi przesłankami. Dodatkowo autor dokonał przeglądu literatury dotyczącej telepracy – nowego zjawiska na rynku pracy. Jedną z postulowanych konsekwencji wykonywania pracy w sposób niestandardowy, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, jest zwiększony poziom zadowolenia wśród pracowników, choć badania w tym obszarze są niejednoznaczne i nadal nie wiadomo, czy i dlaczego telepracownicy są bardziej zadowoleni od swoich kolegów, wykonujących pracę w sposób standardowy i od czego de facto zależy zadowolenie pracowników wykonujących zadania za pośrednictwem telepracy. Model JCM Hackmana i Oldhama jest odpowiednią podstawą do badania mechanizmów warunkujących zadowolenie z pracy wśród telepracowników

Słowa kluczowe

zadowolenie z pracy satysfakcja pracowników projektowanie pracy telepraca zmiany na rynku pracy.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Hauk, M. (2012). Koncepcja JCM Hackmana i Oldhama a zadowolenie telepracowników. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 24(2), 135–153. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.5847

Referencje

Read More