Treść głównego artykułu

Abstrakt

The study attempts to analyse the relationship of selected sociodemographic variables, such as age, gender, education, having a partner, having children, form of employment, work experience, number of hours devoted to work per week, etc. with job satisfaction in emotional terms. The study involved 375 people, professionally active, aged 19–64. Emotional job satisfaction was measured with Jaros’ Energy and Tension at Work Scale (2009). The obtained data indicated that only in a few cases sociodemographic variables were associated with the level of emotional job satisfaction, while other variables were significant from the energy level at work perspective (having a partner, working partner, having children and working outside the office), other were important from the work tension point of view (number of hours of work and overtime work). There were no real differences depending on gender. Age, in turn, was positively related to the level of energy at work and the education level differentiated the perceived tension at work. Study results confirmed the need to include the so-called Transactional Approach in the further research on job satisfaction (Zaleska, 2003) and estimating a larger pool of variables would be advisable. At the same time, they validate the inclusion of selected sociodemographic variables in the analyses, which can perform as intermediary variables in the studied relationships.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Hauk, M. (2019). Emotional Satisfaction at Work and Sociodemographic Variables. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 54(4), 95–108. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/EEiM/article/view/1830

Referencje

    1. Abele, A. (1992). Positive and negative mood influences on creativity: Evidence forasymmetrical effects. Polish Psychological Bulletin, 23, 203–221.
    2. App, S., Merk, J., Büttgen, M. (2012). Employer branding: Sustainable HRM asa competitive advantage in the market for high – quality employees. ManagementRevue, 23(3), 262–278.
    3. Argyle, M. (2005). Przyczyny i korelaty szczęścia. In: J. Czapiński, (Ed.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warsaw: Polish Scientific Publishers PWN.
    4. Bańka, A. (2005). Psychologia organizacji. In: J. Strelau, (Ed.), Psychologia. Podręcznik akademicki, 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
    5. Biswas, M., Suar, D. (2016). Antecedents and consequences of employer branding. Journal of Business Ethics, 136(1), 57–72.
    6. Brief, A.P. (1998). Attitudes in and around organizations. Thousand Oaks: SAGE.
    7. Brief, A.P., Weiss, H.M. (2002). Organizational behavior: Affect in the Workplace. Annual Review of Psychology, 53, 279–307.
    8. Central Statistical Office (2017). Quality of life in Poland. Edition 2017. Retrieved from: https://stat.gov.pl/
    9. Chmiel, N. (2007). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
    10. Chodkiewicz, J. (2009). Adaptacja polska Kwestionariusza Zadowolenia z Życia (FLZ). Studia Psychologiczne, 47(3), 5–21.
    11. Crites, S.L., Fabrigar, L.R., Petty, R.E. (1994). Measuring the affective and cognitive properties of attitudes: Conceptual and methodological issues. Personality and Social Psychology Bulletin, 20, 619–634.
    12. Diener, E., Sandvik, E., Pavot, W. (1991). Happiness is the frequency, not the intensity, of positive versus negative affect. In: F. Strack, M. Argyle, N. Schwarz (Eds.), Subjective well – being. An interdisciplinary perspective. Oxford: Perganom Press.
    13. Dobrowolska, M. (2007). Alternatywne formy zatrudnienia. In: M. Górnik-Durose,
    14. B. Kożusznik (Eds.), Perspektywy Psychologii Pracy. Katowice: University of Silesia Publishing House.
    15. Hackman, R.J., Oldham, G.R. (1980). Not what it was and not what it will be: The future of job design research. Journal of Organizational Behavior, 31, 463–479.
    16. Hauk, M. (2008). Telepraca – ujęcie definicyjne, poruszane problemy i zalecenia na przyszłość. Folia Psychologica, 12, 3–21.
    17. Hersch, J., Xiao, J. (2016). Sex, race, and job satisfaction among highly educated workers. Southern Economic Journal, 83(1), 1–24.
    18. Janicka, I. (2008). Konflikt w relacji praca – rodzina a jakość życia jednostki. In: L. Golińska, B. Dudek (Eds.), Rodzina i praca z perspektywy wyzwań i zagrożeń. Łódź: University of Lodz Publishing House.
    19. Jaros, R. (2005). Zadowolenie z pracy. In: L. Golińska (Ed.), Skuteczniej, sprawniej, z większą satysfakcją. Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Kupieckiej.
    20. Jaros, R. (2009). Nastrój wywoływany przez pracę i jej składniki. Doctoral dissertation.
    21. Bydgoszcz: Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz.
    22. Jaros, R., Zalewska, A. (2008). Jakość życia w zależności od sytuacji na rynku pracy. Piątek Trzynastego, Łódź.
    23. Juchnowicz, M. (2009). Postawy Polaków wobec pracy w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Cracow: Wolters Kluwer.
    24. Judge, T.A., Bono, H.E. (2001). Relationship of core self-evaluations traits – self – esteem, generalized self – efficacy, locus of control, and emotional stability – with job satisfaction and job performance: A meta – analysis. Journal of Applied Psychology, 86(1), 80–92.
    25. Judge, T.A., Heller, D., Mount, M. (2002). Five – factor model of personality and jobsatisfaction: A meta – analysis. Journal of Applied Psychology, 87, 530–541.
    26. Kristof-Brown, A.L., Zimmerman, R.D., Johnson, E.C. (2005). Consequences ofindividuals’ fit at work: A meta – analysis of person – job, person – organization,person – group and person – supervisor fit. Personnel Psychology, 58(2), 281–342.
    27. Kumari, A., Ibrahimi, F. (2015). Gender difference in job satisfaction among privateschool teachers. Indian Journal of Health&Wellbeing, 6(9), 930–932.
    28. Lipińska-Grobelny, A. (2016). Wielopraca a zadowolenie z różnych sfer życia – analiza różnic płciowych, zawodowych i wiekowych. Medycyna Pracy, 67(3), 385–395.
    29. Locke, E.A. (1976). The nature and causes of job satisfaction. In: M.D. Dunnette (Ed.),
    30. Handbook of industrial and organizational psychology. Chicago: Rand McNally.
    31. Lubrańska, A. (2013). Doświadczenia afektywne w pracy a zadowolenie z pracy – siłai jakość wzajemnych relacji. Studia Dydaktyczne, 24–25, 253–263.
    32. Makin, P.J., Cooper, C.L., Cox, Ch. (2000). Organizacje a kontrakt psychologiczny: zarządzanie ludźmi w pracy. Warsaw: Polish Scientific Publishers PWN.
    33. Oldham, G.R., Hackman, R.J. (2010). Not what it was and not what it will be: Thefuture of job design research. Journal of Organizational Behavior, 31 (2/3), 463–479.
    34. Organ, D.W., Near, J.P. (1985). Cognitive vs. affect measures of job satisfaction.International Journal of Psychology, 20, 241–254.
    35. Ratajczak, Z. (2007). Psychologia pracy i organizacji. Warsaw: Polish Scientific PublishersPWN.
    36. Rosenberg, M.J., Hovland, C.I. (1960). Cognitive, affective and behavioral componentsof attitudes. In: C.I. Hovland, M.J. Rosenberg (Eds.), Attitude organization andchange: An analysis of consistency among attitude components. New Haven, CT: YaleUniversity Press.
    37. Russell, J.A., Carroll, J.M. (1999). On the bipolarity of positive and negative affect.Psychological Bulletin, 125, 3–30.
    38. Schultz, S.E., Schultz, D.P. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warsaw: Polish Scientific Publishers PWN.
    39. Spector, P.E. (1997). Job satisfaction. Thousand Oaks: SAGE Publications.
    40. Strykowska, M. (2002). Zawód – praca – kariera. Dynamika zmian w funkcjonowaniu współczesnych organizacji. In: M. Strykowska (Ed.), Współczesne organizacje - wyzwania i zagrożenia. Perspektywa psychologiczna. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
    41. Thayer, R.E. (2001). Calm energy. How people regulate mood with food and exercise. Oxford:University Press.
    42. Thayer, R.E. (2008). Źródło codziennych nastrojów. Kontrola energii, napięcia i stresu. Gliwice: Wydawnictwo HELION.
    43. Trzebińska, E. (2012). Psychologia pozytywna. Warsaw: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
    44. Watson, D., Clark, L.A. (1999). Emocje, nastroje, cechy i temperament: rozważania pojęciowe i wyniki badań. In: P. Ekman, R.J. Davidson (Eds.), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
    45. Wojciszke, B. (2000). Postawy i ich zmiana. In: J. Strelau (Ed.), Psychologia. Podręcznik Akademicki, 3, 79–106. Gdańsk: GWP.
    46. Wosińska, W. (2004). Psychologia życia społecznego. Gdańsk: Gdańskie WydawnictwoPsychologiczne.
    47. Wróbel, M. (2010). Zarażanie afektywne w pracy. Podłoże i skutki kolektywnych emocji i nastrojów. Medycyna Pracy, 61(2), 223–232.
    48. Zajonc, R.B., Markus, H. (1982). Affective and cognitive factors in preferences. Journal of Consumer Research, 9, 123–131.
    49. Zalewska, A. (1997). Znaczenie różnych aspektów pracy w zależności od dominujących wartości i wieku. In: Z. Łoś, A. Oleszkiewicz (Eds.), Rozwój człowieka i jego zagrożenia w świetle współczesnej psychologii. Wrocław–Lublin: Wydawnictwo Linea.
    50. Zalewska, A. (2003). Dwa światy – emocjonalne i poznawcze oceny jakości z życia i ich uwarunkowania u osób o niskiej i wysokiej reaktywności. Warsaw: ACADEMICA Publishing House of SWPS University.
    51. Zalewska, A. (2004). Reaktywność i system wartościowania a zadowolenie z pracy w nowym miejscu pracy. In: H. Skłodowski (Ed.), Psychologia w zarządzaniu – dydaktyka, badania, sukcesy. Łódź: SWSPiZ.
    52. Zalewska, A. (2008). Konflikty praca – rodzina – ich uwarunkowania i konsekwencje.Pomiar Konfliktów. In: L. Golińska, B. Dudek (Eds.), Rodzina i praca z perspektywywyzwań i zagrożeń. Łódź: University of Lodz Publishing House.