Treść głównego artykułu

Abstrakt

W sytuacji wdrażania reformy szkolnictwa wyższego w Polsce oraz Krajowych Ram Kwalifikacji (KRK) znaczenia nabiera proces doskonalenia kompetencji studentów. To, jakie kompetencje studenci rozwijają w procesie kształcenia zależy od wielu czynników, m.in.: wymagań rynku pracy, etosu kształcenia, polityki państwa w tym zakresie, strategii uczelni, przekonań i kompetencji osób prowadzących zajęcia, motywacji samych studentów. Czy nabywanie i doskonalenie kompetencji studentów jest dostosowane do potrzeb rynku pracy? Jeśli tak, to w jakim stopniu? W artykule zaprezentowano niektóre dylematy metodyczne, na które napotykają badacze podejmujący próbę odpowiedzi na powyższe pytania. Wskazano w nim podstawowe problemy operacjonalizacji i pomiaru kompetencji oraz luki kompetencyjnej. Zaprezentowano również metodykę badania stopnia dopasowania kompetencji studentów do potrzeb przyszłych pracodawców prowadzonego w ramach projektu Kadry dla Gospodarki w Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.

Słowa kluczowe

kompetencje studentów potrzeby pracodawców luka kompetencyjna szkolnictwo wyższe rynek pracy Kadry dla Gospodarki

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Andrałojć, M. . (2012). Badanie stopnia dopasowania kompetencji studentów do potrzeb pracodawców – problemy operacjonalizacji i pomiaru. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 25(3), 131–148. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.6275

Referencje

    1. Autonomia programowa uczelni. Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego, red. E. Chmielecka, Warszawa 2010.
    2. Barańska D., Wybrane aspekty doboru pracowników na stanowiska kierownicze w przedsiębiorstwach państwowych, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” 2011, nr 1.
    3. Czop-Śliwińska G., Kandydat idealny, czyli oczekiwania pracodawców wobec absolwentów szkół technicznych, Centrum Karier Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, http://www.ck.agh.edu.pl/inne/kandydat_idealny.doc [data dostę- pu 26.06.2012].
    4. Dragosz A., Szęfel D. M., Oczekiwania pracodawców i studentów w zakresie rozwijania przez uczelnie zdolności przydatnych w karierze zawodowe, w: Kształcenie zawodowe w teorii i praktyce edukacyjnej, red. A. Kozubska, A. Zduniak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2006.
    5. Filipowicz G., Zarządzanie Kompetencjami Zawodowymi, PWE, Warszawa 2004.
    6. Goleman D., Boyatzis R., McKee A., Naturalne przywództwo: odkrywanie mocy inteligencji emocjonalnej, Jacek Santorski – Wydawnictwo Biznesowe, Warszawa 2002.
    7. Jackson D., Chapman E., Non-technical skill gaps in Australia business graduates, “Education +Training” 2012, vol. 54, no 2.
    8. Kavanagh M. H., Drennan L., What skills and attributes does an accounting graduate need? Evidence from student perceptions and employeer expectation, “Accounting and Finance” 2008, no. 48.
    9. Knight P.T., Yorke M., Assessment, learning and employability, Open University Press 2003.
    10. Lourat P., Kierowanie personelem w przedsiębiorstwie, Poltext. Michoń P., Ławrynowicz M., Trzy światy. Badanie rynku pracy w Wielkopolsce, Edustacja.pl Sp z o. o., Poznań 2009.
    11. Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
    12. Orczyk J., Wokół pojęć kwalifikacji i kompetencji, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” 2009, nr 3–4.
    13. Pickford R., Brown S., Assessing skills and practice, Routledge, New York 2006.
    14. Pomianek T., Rozmus A., Witkowski K., Przywara B., Bienia M., Raport „Rynek pracy w Polsce i Unii Europejskiej”, wydanie IV, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z Siedzibą w Rzeszowie, Rzeszów styczeń 2005.
    15. Robbins S. P., Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2004.
    16. Rynek pracy w Poznaniu i powiecie poznańskim w 2010 roku, Powiatowy Urząd Pracy, Poznań 2011.
    17. Sajkiewicz A., Kompetencje menedżerów w organizacji uczącej się, Difin, Warszawa 2008.
    18. Thierry D., Sauret Ch., Monod N., Zatrudnienie i kompetencje w przedsiębiorstwach w procesach zmian, Poltext, Warszawa 1994.
    19. Tuning. Harmonizacja struktur kształcenia w Europie. Wprowadzenie do projektu, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 2008.
    20. Ulinski M., O’Callaghan S., A comparision of MBA students’ and employers’ perceptions of the value of oral communication skill for employment, “Journal of Education for Business” 2002, March/April.
    21. Ustrzycki A., Oczekiwania pracodawców wobec kwalifikacji pracowników, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu, Opole 2007.
    22. Wielkopolski rynek pracy w świetle opinii lokalnych pracodawców, Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu, luty 2005.