Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, jak studenci o różnych motywach studiowania oceniają poziom dopasowania swoich kompetencji do potrzeb rynku pracy. Dyskusję osadzono w tematyce kształtowania kariery zawodowej i dokonywanych przez młode osoby wyborów na rynku pracy. Zrozumienie dokonywanych przez studentów wyborów jest szczególnie ważne w sytuacji pogłębiających się różnic w traktowaniu pracy przez osoby młode (pokolenie Y) oraz doświadczone (pokolenie X). Do przeprowadzenia analizy wykorzystano dane zebrane w ramach projektu „Kadry dla Gospodarki” w roku akademickim 2011/2012. Projekt realizowany jest na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu od 2010 roku.

Słowa kluczowe

motywy studiowania kompetencje studentów luka kompetencyjna rozwój kariery „Kadry dla Gospodarki

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Andrałojć , M. . (2014). Kompetencje studentów o różnych motywach studiowania w kontekście kształtowania kariery zawodowej. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 32(2), 181–194. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4629

Referencje

    1. Andrałojć M., Buttler D., Sławecki B., Urbaniak M. (2011a), Stopień dopasowania umiejętnościstudentów do potrzeb przyszłych pracodawców. Raport metodyczny, Poznań.
    2. Andrałojć M., Buttler D., Sławecki B., Szymkowiak M., Roszka W., Urbaniak M.(2011b), Stopień dopasowania umiejętności studentów do potrzeb przyszłych pracodawców.
    3. Raport z badań pilotażowych, Poznań.
    4. Andrałojć M., Buttler D., Sławecki B., Szymkowiak M., Roszka W., Urbaniak M. (2012),Stopień dopasowania umiejętności studentów do potrzeb przyszłych pracodawców.
    5. Raport z badań – runda I, Poznań.
    6. Chen Ch.P. (2003), Integrating perspectives in career development theory and practice,„The Career Development Quarterly”, Vol. 51, No. 3, s. 203–2016.
    7. Chester E. (2006), Młodzi w pracy. Jak zadbać o pracowników z pokolenia Y, WydawnictwoHelion, Gliwice.
    8. Krumboltz J.D. (2009), The Happenstance Learning Theory, „Journal of CareerAssessment”, Vol. 17, No. 2, s. 135–154, http://online.sagepub.com (dostęp:13.06.2013).
    9. EDUKACJA EKONOMISTÓW I MENEDŻERÓW Nr 2 (32) 2014_AndralojcNowak K. (2011), Status pojęcia pracy w teorii krytycznej i teorii ekonomii, WydawnictwoNaukowe IF, UAM, Poznań.
    10. Roe A., Lunneborg P.W. (1990), Personality development and career choice, w: Career choiceand development: Applying contemporary theories to practice (2nd ed.), D. Brown,L. Brooks (red.), San Francisco, Jossey-Bass.
    11. Savickas M.L. (2005), The theory and practice of career construction, w: Career developmentand counseling: Putting theory and research to work, S.D. Brown, R.W. Lent(red.), Hoboken, Wiley, NJ.
    12. Sheu H.B., Lent R.W., Brown S.D., Miller M.J., Hennessy K.D., Duffy R.D. (2010),Testing the choice model of social cognitive career theory across Holland themes: A meta--analytic path analysis, „Journal of Vocational Behavior”, No. 76, s. 252–264.
    13. Sławecki B., Wach-Kąkolewicz A. (2012), Chcemy pracy! – motywacje i oczekiwania studentówwobec uczelni ekonomicznych, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, nr 3(25), s. 149–165, lipiec–wrzesień.
    14. Super D.E. (1980), A life-span, life-space approach to career development, „Journal ofVocational Behavior”, No. 16, s. 282–298.
    15. Wai-Ling Packard B., Leach M., Ruiz Y., Nelson C., DiCocco H. (2012), School-to-WorkTransition of Career and Technical Education Graduates, „The Career DevelopmentQuarterly”, Vol. 60, s. 134–144, June.
    16. Wrzesniewski A.E., McCauley C., Rozin P., Schwartz B. (1997), Jobs, careers, and calling:People’s relations to their work, „Journal of Research in Personality”, Vol. 31,s. 21–33.