Treść głównego artykułu

Abstrakt

Zmiany jakie miały miejsce w sektorze ochrony zdrowia w Polsce od początku lat 90. sprawiły, że podmioty świadczące usługi medyczne, zwłaszcza te publiczne, zaczęły adaptować w swoją bieżącą działalność nowoczesne metody i narzędzia zarządzania. Niestety metody i narzędzia związane z zarządzaniem kapitałem ludzkim zostały zepchnięte na margines zainteresowania kadr zarządzających, pomimo że kapitał ludzki – zwłaszcza w jednostkach świadczących usługi medyczne – stanowi kluczowe źródło pozyskiwania i utrzymywania przewagi konkurencyjnej. Mając na uwadze strategiczną istotność kwestii zarządzania kapitałem ludzkim w organizacjach działających w sektorze ochrony zdrowia oraz zagrożeń, jakie wynikają z kształtowania się trendów na rynku pracy, tj. przede wszystkim niedobór personelu medycznego, celem niniejszego artykułu jest próba adaptacji koncepcji budowania marki pracodawcy do warunków działalności tychże organizacji. Wspomniana próba poprzedzona została omówieniem takich kwestii, jak istota koncepcji BMP oraz przesłanki świadczące o potrzebie wdrożenia tej koncepcji w jednostkach sektora ochrony zdrowia.

Słowa kluczowe

budowanie wizerunku pracodawcy zarządzanie zasobami ludzkimi w jednostkach sektora ochrony zdrowia personel medyczny.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Buchelt, B. . (2014). Budowanie wizerunku pracodawcy w sektorze ochrony zdrowia. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 31(1), 27–42. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4621

Referencje

    1. Backhaus, K., Tikoo S. (2004), Conceptualizing and researching employer branding,“Career Development International”, 4(5).
    2. Buchelt, B. (2008a), Rosnące znaczenie talentów w gospodarce, w: A. Pocztowski (red.),Zarządzanie talentami w organizacji, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków.
    3. Buchelt, B. (2008b), Strategiczne aspekty zarządzania talentami, w: A. Pocztowski (red.),Zarządzanie talentami w organizacji, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków.
    4. Burgess, A. (2008), How to attract and retain talent using employer branding, “Playback:Canada’s Broadcast and Production Journal”, Toronto, Ont, Sep 15.
    5. Cafolla, L. (2008), How to build an effective employer brand, “China Staff”, Hong Kong,14(9)Capgemini: Employer Branding Award (2006), Personnel Today, Sep. 5.
    6. Carey, D. (2007), Recruitment Branding: Attracting and Retaining Diverse Talent, TheDiversity Factor, “The War for Talent”, 15(2).
    7. Cooper, N. (2008), Brand on the run, “Personnel Today”, Jan 22.
    8. Dyer, K.(2007/2008), Employer branding a vital tool for success, “StrategicCommunication Management”, 12(1).
    9. Eisenberg, B., Kilduff, C., Burleigh, S., Wilson, K. (2001), The Role of the valueProposition and Employment Branding in Retaining Top Talent, Society for HumanResource Management, Alexandria, V.A.
    10. Frook, J.E. (2001), Burnish your brand from the inside, “B to B”, 86.
    11. Herman, R.E., Gioia, J.L. (2001), Helping Your Organization Become an Employer ofChoice, “Employment Relations Today”, Summer.
    12. Jończyk, J. (2011), Rozwój polskiej opieki zdrowotnej w kontekście potrzeb zdrowotnychspołeczeństwa, Optimum „Studia Ekonomiczne”, 6.
    13. Kunecka, D. (2012a), Aktualne problemy zarządzania zasobami ludzkimi w sektorze usługmedycznych w Polsce, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. ProblemyEkonomiczne Usług”, 96.
    14. Kunecka, D. (2012b), Konsekwencje stosowania elastycznych form zatrudniania w sektorzeusług, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy EkonomiczneUsług”, 229.
    15. Kunecka, D. (2011), Usługi pielęgniarskie jako przykład branży przyszłości, w:P. Antonowicz (red.), Współczesne modele biznesu – diagnoza i perspektywy, WydziałZarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Fundacja Rozwoju UniwersytetuGdańskiego, Sopot.
    16. Licensed physicians per 100 000 inhabitants, Eurostat, http://epp.eurostat.ec.europa.
    17. eu/tgm/table.do?tab=table&plugin=0&language=en&pcode=tps00167, dostępdnia 01.01.2014.
    18. Liczba zaświadczeń wydanych lekarzom ubiegającym się o uznanie kwalifikacji w innychkrajach UE, stan na dzień 31 sierpień 2013 opublikowany przez NajwyższąIzbę Lekarską, http://www.nil.org.pl/__data/assets/pdf_file/0009/91944/Zestawienie-nr-06a.pdf, dostęp dnia: 17.09.2013.
    19. Lisiński, M. (2004), Metody planowania strategicznego, PWE, Warszawa.
    20. Minchington, B. (2007), Brand new plan, “Personnel Today”, Jan.
    21. Monitorowanie migracji polskich lekarzy, pielęgniarek i położnych po przystąpieniu polskido Unii Europejskiej. Raport z realizacji programu w 2006 r., MinisterstwoZdrowia, http://www.mz.gov.pl/wwwmz/index?mr=&ms=&ml=pl&mi-=565&mx=0&ma=7876, dostęp dnia: 28.08.2013.
    22. Powers, E.L. (2000), Employee loyalty in the new millennium, S.A.M, “AdvancedManagement Journal”, Summer, 65(3).
    23. Prognoza ludności na lata 2003–2030, GUS, http://www.stat.gov.pl/gus/5840_648_PLK_HTML.htm, dostęp dnia: 12.12.2013.
    24. Sartain, L. (2006), Brand from the Inside, “Leadership Excellence”, 23(12).
    25. Sullivan, J. (2004), Eight elements of a successful employer brand: a costly proposition, “ERDaily”, 23 February.
    26. Turner, P. (2008), Recipe for success, “Personnel Today”, Jan 22.
    27. Willok, R. (2005), Employer branding is key in fight for talent, “Personnel Today”, May 17.