Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule przeprowadzono analizę ekonomicznych skutków pionowego niedopasowania kompetencyjnego i kwalifikacyjnego, wykorzystując dane o pracujących absolwentach Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu1. W szczególności zbadano, czy osoby, które pracowały na stanowiskach niezgodnych ze swoimi kwalifikacjami i kompetencjami, zarabiały mniej od absolwentów dobrze „dopasowanych” do zajmowanych stanowisk pracy oraz czy miało to wpływ na ocenę przydatności studiów. Teoretyczną podbudowę rozważań stanowi teoria przyporządkowania (assignment theory). Wyniki analizy sugerują występowanie negatywnego wpływu niedopasowania na wysokość wynagrodzeń absolwentów i na ocenę przydatności studiów.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Allen B.J., Van Der Velden R. (2001), Educational mismatches versus skill mismatches:effects on wages, job satisfaction, and on-the-job search, „Oxford Economic Papers”,Vol. 3, s. 434–452.
2. Białowąs S., Buttler D., Idczak P., Klimanek T., Olejniczak T., Sławecki B., SzwarcK. (2013), Badanie losów absolwentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
3. Analiza wyników I edycji badania, raport z badań prowadzonych w ramach projektu„Kadry dla Gospodarki”, Poznań.
4. Chmielecka E. (2010), Krajowe ramy kwalifikacji w szkolnictwie wyższym jako narzę-dzie poprawy jakości kształcenia, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego,Warszawa.
5. García-Aracil A., Van Der Velden R. (2007), Competencies for young European highereducation graduates: labor market mismatches and their payoffs, „Higher Education”,Vol. 55, No. 2, s. 219–239.
6. Górniak J. (2012), Młodość czy doświadczenie? Kapitał ludzki w Polsce, raport podsumowującyIII edycję badań BKL.
7. Kim H-K., Seung A., Kim J. (2011), Vertical and Horizontal Education-Job Mismatches inthe Korean Youth Labor Market: A Quantile Regression Approach, Sogang UniversityWorking Paper.
8. Mincer J. (1974), Schooling, Experience, and Earnings, Columbia University Press, NowyJork
Referencje
2. Białowąs S., Buttler D., Idczak P., Klimanek T., Olejniczak T., Sławecki B., SzwarcK. (2013), Badanie losów absolwentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
3. Analiza wyników I edycji badania, raport z badań prowadzonych w ramach projektu„Kadry dla Gospodarki”, Poznań.
4. Chmielecka E. (2010), Krajowe ramy kwalifikacji w szkolnictwie wyższym jako narzę-dzie poprawy jakości kształcenia, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego,Warszawa.
5. García-Aracil A., Van Der Velden R. (2007), Competencies for young European highereducation graduates: labor market mismatches and their payoffs, „Higher Education”,Vol. 55, No. 2, s. 219–239.
6. Górniak J. (2012), Młodość czy doświadczenie? Kapitał ludzki w Polsce, raport podsumowującyIII edycję badań BKL.
7. Kim H-K., Seung A., Kim J. (2011), Vertical and Horizontal Education-Job Mismatches inthe Korean Youth Labor Market: A Quantile Regression Approach, Sogang UniversityWorking Paper.
8. Mincer J. (1974), Schooling, Experience, and Earnings, Columbia University Press, NowyJork