Treść głównego artykułu

Abstrakt

W artykule przeprowadzono analizę ekonomicznych skutków pionowego niedopasowania kompetencyjnego i kwalifikacyjnego, wykorzystując dane o pracujących absolwentach Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu1. W szczególności zbadano, czy osoby, które pracowały na stanowiskach niezgodnych ze swoimi kwalifikacjami i kompetencjami, zarabiały mniej od absolwentów dobrze „dopasowanych” do zajmowanych stanowisk pracy oraz czy miało to wpływ na ocenę przydatności studiów. Teoretyczną podbudowę rozważań stanowi teoria przyporządkowania (assignment theory). Wyniki analizy sugerują występowanie negatywnego wpływu niedopasowania na wysokość wynagrodzeń absolwentów i na ocenę przydatności studiów.

Słowa kluczowe

niedopasowanie kwalifikacyjne niedopasowanie kompetencyjne okres przej- ściowy między kształceniem a pracą (school-to-work transition) absolwenci

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Buttler, D. . (2014). Niedopasowania kompetencyjne i kwalifikacyjne absolwentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 32(2), 127–141. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4631

Referencje

    1. Allen B.J., Van Der Velden R. (2001), Educational mismatches versus skill mismatches:effects on wages, job satisfaction, and on-the-job search, „Oxford Economic Papers”,Vol. 3, s. 434–452.
    2. Białowąs S., Buttler D., Idczak P., Klimanek T., Olejniczak T., Sławecki B., SzwarcK. (2013), Badanie losów absolwentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
    3. Analiza wyników I edycji badania, raport z badań prowadzonych w ramach projektu„Kadry dla Gospodarki”, Poznań.
    4. Chmielecka E. (2010), Krajowe ramy kwalifikacji w szkolnictwie wyższym jako narzę-dzie poprawy jakości kształcenia, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego,Warszawa.
    5. García-Aracil A., Van Der Velden R. (2007), Competencies for young European highereducation graduates: labor market mismatches and their payoffs, „Higher Education”,Vol. 55, No. 2, s. 219–239.
    6. Górniak J. (2012), Młodość czy doświadczenie? Kapitał ludzki w Polsce, raport podsumowującyIII edycję badań BKL.
    7. Kim H-K., Seung A., Kim J. (2011), Vertical and Horizontal Education-Job Mismatches inthe Korean Youth Labor Market: A Quantile Regression Approach, Sogang UniversityWorking Paper.
    8. Mincer J. (1974), Schooling, Experience, and Earnings, Columbia University Press, NowyJork