Treść głównego artykułu

Abstrakt

Artykuł podejmuje próbę zbadania wpływu kapitału ekonomicznego, społecznego i kulturowego na podejmowanie studiów na uczelni publicznej lub niepublicznej, w trybie stacjonarnym lub niestacjonarnym, a w konsekwencji tych dwóch alternatyw także na konieczność płacenia czesnego. Wykorzystywane zazwyczaj w badaniach nad nierównościami w dostępie do edukacji wyższej koncepcje „klasy społecznej” i „statusu spo- łeczno-ekonomicznego” zostały skonceptualizowane w formie trzech rodzajów kapitału. Pozwoliło to uwzględnić w modelu więcej informacji o specyficznych zasobach gospodarstwa domowego, mogących mieć znaczenie dla osiągnięć edukacyjnych. Wyniki dostarczają informacji o cechach osób płacących za studia oraz pozwalają na postawienie hipotez odnośnie do redystrybucyjnych efektów systemu finansowania edukacji wyższej w Polsce.

Słowa kluczowe

odpłatność za studia nierówności edukacyjne szkolnictwo wyższe w Polsce kapitał społeczny kapitał kulturowy kapitał ekonomiczny.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Czarnecki , K. . (2014). Wpływ kapitału kulturowego, społecznego i ekonomicznego na ponoszenie odpłatności za studia. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 32(2), 143–162. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4633

Referencje

    1. Ayalon H., Yogev A. (2005), Field of Study and Students’ Stratification in an ExpandedSystem of Higher Education: The Case of Israel, „European Sociological Review”, Vol.21, No. 3, s. 227–241.
    2. Barr N. (2012), Economics of the Welfare State, Oxford University Press.
    3. Bedyńska S., Książek M. (2012), Statystyczny drogowskaz, cz. 3, SWPS, Warszawa.14 W próbie niedoreprezentowana jest grupa studentów uczelni niepublicznych.
    4. Wpływ kapitału kulturowego, społecznego i ekonomicznego na ponoszenie odpłatności za studia 159Bernardi F., Ballarino G. (2012), Participation, equality of opportunity and returns totertiary education in contemporary Europe, „European Societies”, DOI:10.1080/14616696.2012.750729.
    5. Bourdieu P., Passeron J.C. (1990), Reproduction in education, society, and culture,Thousand Oaks, Sage Publications, CA.
    6. Bourdieu P. (1986), The forms of capital, w: Handbook of theory and research for the sociologyof education, J.G. Richardson (red.), Greenwood Press, New York.
    7. Bowen W.G., Kurzweil M.A., Tobin E.M. (2005), Equity and excellence in American highereducation, University of Virginia Press, Charlottesville, VA.
    8. Breen R. (red.) (2004), Social Mobility in Europe, Oxford University Press, Oxford.
    9. Byrne B.M. (2010), Structural equation modeling with AMOS: basic concepts, applications,and programming, Routledge.
    10. Clark B.R. (1960), The “Cooling-Out” Function in Higher Education, „American Journalof Sociology”, Vol. 65, No. 6, s. 569–576.
    11. Coleman J.S. (1988), Social capital in the creation of human capital, „American Journalof Sociology”, Vol. 94, s. 95–120.
    12. De Graaf N.D., De Graaf P.M., Kraaykamp G. (2000), Parental Cultural Capital andEducational Attainment in the Netherlands: A Refinement of the Cultural CapitalPerspective, „Sociology of Education”, Vol. 73, s. 92–111.
    13. DesJardins S.L., Ahlburg D.A., McCall B.P. (2006), An Integrated Model of Application,Admission, Enrollment, and Financial Aid, „The Journal of Higher Education”, Vol.77, No. 3, s. 381–429.
    14. DiMaggio P., Mohr J. (1985), Cultural Capital, Educational Attainment, and MaritalSelection, „American Journal of Sociology”, Vol. 90, s. 1231–1261.
    15. Engberg M.E., Wolniak G.C. (2010), Examining the Effects of High School Contexts onPostsecondary Enrollment, „Research in Higher Education”, Vol. 51, s. 132–153.
    16. Ernst & Young Business Advisory, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową (2009),Diagnoza stanu szkolnictwa wyższego w Polsce.
    17. European Commission (2012), National Student Fee and Support Systems 2011/2012.
    18. Gao L. (2011), Impacts of cultural capital on student college choice process in China,Lexington Books.
    19. Garcia-Penalosa C., Walde K. (2000), Efficiency and Equity Effects of Subsidies to HigherEducation, „Oxford Economic Papers”, Vol. 52, No. 4, s. 702–722, Oxford UniversityPress.
    20. GUS (2010), Notatka na temat szkół wyższych w Polsce, Gdańsk, http://www.stat.gov.
    21. pl/gus/5840_8864_PLK_HTML.htm (dostęp: 24.08.2013).
    22. GUS (2012), Szkoły wyższe i ich finanse w 2011 r., Warszawa.
    23. Heller D.E. (2011), The Financial Aid Picture: Realism, Surrealism, or Cubism?, w: HigherEducation: Handbook of Theory and Research, J.C. Smart, M.B. Paulsen (red.).
    24. Herbst M., Rok J. (2011), Equity of access to higher education in the transforming economy.
    25. Evidence from Poland, „Investigaciones de Economía de la Educación”, A. CaparrósRuiz (red.), Vol. 6, No. 6.
    26. Hofferth S.L., Boisjoly J., Duncan G.J. (1999), The development of social capital,„Rationality and Society”, Vol. 11, No. 1, s. 79–110.
    27. Hossler D., Gallagher K.S. (1987), Studying college choice: A three-phase model and theimplications for policy-makers, „College and University”, No. 2, s. 207–221.
    28. Jæger M.M. (2007), Educational mobility across three generations: The changing impactof social class, economic, cultural, and social capital, „European Societies”, Vol. 9, No.4, s. 527–550.
    29. Jæger M.M., Holm A. (2007), Does Parents Economic, Cultural, and Social CapitalExplain the Social Class Effect on Educational Attainment in the Scandinavian MobilityRegime?, „Social Science Research”, Vol. 36, s. 719–744.
    30. Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich (2009), Strategia RozwojuSzkolnictwa Wyższego 2010–2020 – projekt środowiskowy, Warsaw UniversityPublishing House.
    31. Lin N. (1999), Social networks and status attainment, „Annual Review of Sociology”,Vol. 25, s. 467–487.
    32. Liu J.-T., Chou S.-Y., Liu J.-L. (2006), Asymmetries in progression in higher education inTaiwan: Parental education and income effects, „Economics of Education Review”,Vol. 25, s. 647–658.
    33. Perna L.W. (2006), Studying college access and choice: A proposed conceptual model, w:Higher education: Handbook of theory and research, J.C. Smart (red.), Vol. XXI,Springer.
    34. Shavit Y., Blossfeld H.-P. (1993), Persistent Inequalities: A Comparative Study ofEducational Attainment in Thirteen Countries, Westview Press, Boulder.
    35. Shavit Y., Arum R., Gamoran A. (red.) (2007), Stratification in Higher Education.
    36. A Comparative Study, Stanford University Press.
    37. Sztandar-Sztanderska K. (2010), Teoria praktyki i praktyka teorii. Wstęp do socjologiiPierre’a Bourdieu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
    38. Teichler U. (red.) (2007), Careers of University Graduates. Views and Experiences inComparative Perspectives, Springer.
    39. Winkle-Wagner R. (2010), Cultural Capital: The Promises and Pitffalls in EducationResearch, „AEHE”, Vol. 36, No. 1.
    40. Zawistowska A. (2012), Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce,Wydawnictwo Scholar