Treść głównego artykułu

Abstrakt

Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, na ile pomoc materialna oferowana przez uczelnie jest istotnym czynnikiem przy wyborze uczelni oraz kierunku studiów. Analiza danych dotyczących zakresu oraz skali wsparcia finansowego dla studentów w Polsce poprzedzona została przeglądem badań na temat uwarunkowań decyzji edukacyjnych. Sugerują one, że status społeczno‑ekonomiczny oraz wyobrażenia o przyszłych perspektywach zawodowych odgrywają szczególnie silną rolę w decyzjach kandydatów na studia. Potwierdzają to wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród kandydatów na studia na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz Uniwersytecie Warszawskim. Wskazują one także na to, że nawet kandydaci o gorszej pozycji społecznej, dokonując wyboru kierunku i uczelni, w niewielkim stopniu biorą pod uwagę pomoc materialną oferowaną przez uczelnię.

Słowa kluczowe

pomoc materialna dla studentów decyzje edukacyjne status społeczno‑ekonomiczny szkolnictwo wyższe w Polsce

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Czarnecki , K. ., & Zając , T. . (2015). Pomoc materialna dla studentów a decyzje kandydatów na studia na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu i Uniwersytecie Warszawskim. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 37(3), 73–91. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4639

Referencje

    1. Ball, S.J. (2003). Class Strategies and the Educational Market. The Middle Classes and Social Advantage. London: RoutledgeFalmer.
    2. Barr, N. (2012). Economics of the welfare state. Oxford: Oxford University Press.
    3. Białecki, I. (2003). Dostępność kształcenia na poziomie wyższym w Polsce. Biuletyn Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, 46, 97–116.
    4. Blau, P.M., Duncan, O.D. (1967). The American Occupational Structure. New York: McMillan.
    5. Blaug, M. (1970). An Introduction to the Economics of Education. London: Allen Lane the Penguin Press.
    6. Borowicz, R. (1988). Równość i sprawiedliwość społeczna. Warszawa: PAN, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa.
    7. Boudon, R. (1974). Education, Opportunity and Social Inequality: Changing Prospects in Western Society. Canada: John Wiley & Sons.
    8. Bourdieu, P., Passeron, J. C. (2006). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    9. Bożykowski, M., Izdebski, A., Jasiński, M., Konieczna Sałamatin, J., Styczeń, M., Zając, T. (2014). Educational and occupational progression – following graduates from the University of Warsaw. Edukacja 6(131), 23–38.
    10. Breen, R., Goldthorpe, J.H. (1997). Explaining Educational Differentials – Towards a Formal Rational Action Theory. Rationality and Society, 9(3), 275–305.
    11. Breen, R., Luijkx, R., Müller, W., Pollak, R. (2009). Non Persistent Inequality in Educational Attainment: Evidence from Eight European Countries. American Journal of Sociology, 5(114), 1475–1521.
    12. Chattopadhyay, S. (2012). Education and Economics. Disciplinary Evolution and Policy Discourse. Oxford University Press India.
    13. Chowdry, H., Crawford, C., Dearden, L., Goodman, A., Vignoles, A. (2013). Widening participation in higher education: analysis using linked administrative data. Journal of the Royal Statistical Society, 176, 431–457.
    14. Czarnecki, K. (2013). Polski system szkolnictwa wyższego a funkcje polityki społecznej – ujęcie porównawcze. Polityka Społeczna, 10(475), 25–31.
    15. Czarnecki, K. (2014). Wpływ kapitału kulturowego, społecznego i ekonomicznego na ponoszenie odpłatności za studia. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 2(32), 143–162.
    16. Domański, H. (2004). Selekcja pochodzeniowa do szkoły średniej i na studia. Studia Socjologiczne, 2, 65–93.
    17. European Commission (2014a). Do changes in cost sharing have an impact on the be haviour of students and higher education institutions? Evidence from nine case stu dies. Volume II: national reports, 435–479.
    18. European Commission (2014b). National Student Fee and Support Systems in European Higher Education 2014/2015. Eurydice Facts and Figures.
    19. Eurostudent IV (2010). Social and Economic Conditions of Student Life in Europe. National Profile of Poland.
    20. Górniak, J. (red.) (2013). Młodość czy doświadczenie. Kapitał ludzki w Polsce. Raport podsumowujący III edycję badań BKL z 2012 r. Warszawa: PARP.
    21. GUS (2014). Szkoły wyższe i ich finanse w 2013 r. Warszawa.
    22. Herbst, M., Rok, J. (2014). Equity in an Educational Boom: lessons from the expansion and marketisation of tertiary schooling in Poland. European Journal of Education, 49(3).
    23. Heyns, B., Białecki, I., (1993). Educational inequalities in postwar Poland. In: Y. Shavit, H. P. Blossfeld (Eds.), Persistent Inequalities: A Comparative Study of Educational Attainment in Thirteen Countries. Boulder: Westview Press, 303–335.
    24. Hoxby, C. (Ed.) (2004). College choices: The economics of where to go, when to go, and how to pay for it. Chicago: The University of Chicago Press.
    25. http://www.biznes.newseria.pl/news/10_tys_studentow_moze,p107386446; pobra no 24.01.2015.
    26. Izdebski, A., Jasiński, M., Zając, T., Konieczna Sałamatin, J. (2012). Raport. Ogólno uniwersytecka ankieta oceniająca jakość kształcenia. Czwarta Edycja. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
    27. Jackson, M. (Ed.) (2013). Determined to Succeed? Performance versus Choice in Educational Attainment, Stanford: Stanford University Press.
    28. Johnstone, B., Teixeira, P., Rosa, M.J., Vossensteyn, H. (2006). Introduction. In: P. Teixeira, B. Johnstone, M.J. Rosa, H. Vossensteyn (Eds.), Cost sharing and Accessibility in Higher Education: A Fairer Deal?. Dordrecht: Springer.
    29. Liwiński, J., Sztanderska, U. (2009). Dziedziczenie pozycji edukacyjnej i zawo dowej. W: S. Golinowska, J. Wilkin, M. Bednarski, U. Sztanderska, M. Socha, B. Balcerzak Paradowska (red.), Więzi społeczne i przemiany gospodarcze. Polska i inne kraje europejskie. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
    30. OECD (2014). Education at a Glance.
    31. Perna, L., Titus, M. (2004). Understanding differences in the choice of college atten ded: The role of state public policies. Review of Higher Education, 27, 501–525.
    32. Reay, D., Crozier, G., Clayton, J. (2010). „Fitting in” or „standing out’’: working class students in UK higher education. British Educational Research Journal, 32(1), 1–19.
    33. Shavit, Y., Blossfeld, H. P. (1993). Persistent Inequalities: A Comparative Study of Educational Attainment in Thirteen Countries. Boulder: Westview Press.
    34. Sobel, I., (1982). Human capital and institutional theories of the labor market: Rivals or complements?. Journal of Economic Issues, 16(1), 255–272.
    35. Toutkoushian, R., Shafiq, M. (2010). A conceptual analysis of state support for higher education: Appropriations versus need based financial aid. Research in Higher Education, 51, 40–64.
    36. Wolf, A., McNally, S. (Eds.) (2011). Education and Economic Performance. Cheltenham, UK: Edward Elgar.
    37. Zając, T. (2014). Raport na temat przebiegu rekrutacji na studia na Uniwersytecie Warszawskim w roku 2014. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.