Treść głównego artykułu

Abstrakt

Objaśnianie współczesnych realiów gospodarowania, w tym stosunków pracy, wymaga uwzględnienia kategorii interesów. W artykule skoncentrowano się głównie na interesach pracowników. Stwierdzono, że dbałość o ich realizację sprzyja aktywizacji zatrudnionych. Wśród interesów rozpoznanych w procesie badań empirycznych w szerszym zakresie sku‑ piono się na bezpieczeństwie zatrudnienia, rozpatrując je przez pryzmat trwałości więzi z przedsiębiorstwem. Wskazano także na inne kryteria różnicowania omawianych inte‑ resów, ważne z punktu widzenia przesłanek ich rozpatrywania. Przedstawione podejście do wiedzy o interesach znalazło odzwierciedlenie w opracowanej formule zarządzania przedsiębiorstwem zorientowanego na człowieka. Preferowany kierunek poszukiwań badawczych, oparty na kategorii interesów, uznano za szczególnie ważny w warunkach postępującego uelastyczniania zatrudnienia.

Słowa kluczowe

interesy pracodawcy pracobiorcy uelastycznianie zatrudnienia bezpieczeństwo zatrudnienia praktyki zarządzania

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Gableta , M. . (2015). O potrzebie badania interesów pracowniczych. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 38(4), 103–115. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4662

Referencje

    1. Baran, M., Kłos, M. (2014). Pokolenie Y – prawdy i mity w kontekście zarządzania pokoleniami. Marketing i Rynek, 5, 923–929.
    2. Bąk Grabowska, D. (2012). Kobiety o elastycznych formach pracy – interpretacja wyników badań empirycznych. Zeszyty Naukowe WSB Wrocław, 30, 38–50.
    3. Bielski, M. (2002). Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Warszawa: C.H. Beck.
    4. Borkowska, S. (red.) (2007). Systemy wysoce efektywnej pracy, Warszawa: IPiSS.
    5. Cierniak Emerych, A. (2012). Uczestnictwo pracobiorców w gospodarowaniu potencjałem pracy przedsiębiorstwa, Wrocław: Wydawnictwo UE we Wrocławiu.
    6. Gableta, M. (red.) (2006). Potencjał pracy przedsiębiorstwa, Wrocław: Wydawnictwo AE we Wrocławiu.
    7. Gableta, M. (red.) (2012). Interesy pracowników oraz warunki ich respektowania w przedsiębiorstwach. Wrocław: Wydawnictwo UE we Wrocławiu.
    8. Gableta, M., Bodak, A., Kapłon R. (2012). From a Leader’s Perspective: An Approach to Making Employee Interests a Reality (Empirical Research Results). Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2, 125–136.
    9. Gableta, M., Pietroń Pyszczek, A. (red.) (2009). Człowiek i praca w zmieniającej się organizacji. Wrocław: Wydawnictwo UE we Wrocławiu.
    10. http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/847504.jednolita umowa o prace najlepsza dla rynku pracy.html
    11. Jędrzejczak, W. (2013). Intuicja jako kompetencja menedżerska w teorii i praktyce zarządzania przedsiębiorstwem, Toruń: Dom Organizatora.
    12. Juchnowicz, M. (2010). Zarządzanie przez zaangażowanie. Koncepcje, kontrowersje, aplikacje, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
    13. Leighton, P., Syrett, M., Hecker, R., Holland P. (2007). Out of the shadows. Managing self employed, agency and outsouced workers. Burlington: Elsevier Ltd.
    14. Lichtarski, J. (2015). Praktyczny wymiar nauk o zarządzaniu, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
    15. Maxwell, G., Rankine, L., Bell, S., Mac Vicar, A. (2007). The Incidence and Impact of Flexible Working Arragments in Smaller Busines. Employee Relations, 138–161.
    16. Mitchel, R.K., Agle, B.R., Wood, D.J. (1997). Toward a theory of stakeholder identification and salience: Defining the principle of who and what really counts. Academy of Management Review, 4(22), 853–886.
    17. Morgan, G. (1999). Obrazy organizacji. Warszawa: PWN.
    18. Ulrich D., Brockbank, W. (2008). Tworzenie wartości przez dział HR. Kraków: Oficyna a Wolters Kluwer business.
    19. Standing, G. (2014). Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa. Warszawa: PWN.