Glokalizacja a zarządzanie

Main Article Content

Kazimierz Kuciński

Abstrakt

Organizacja przestrzenna gospodarki jest wypadkową tendencji do koncentracji i tendencji do dekoncentracji. Choć globalizacja prowadzi do homogenizacji globalnej przestrzeni ekonomicznej, to jednocześnie prowadzi do koncentracji działalności gospodarczej i życia społecznego w relatywnie małej liczbie miejsc o szczególnej atrakcyjności lokalizacyjnej. Istotne zatem jest, aby pogodzić interes lokalny z regionalnym, krajowym, międzynarodowym i globalnym, nie pozostając zaściankiem, ani też nie stając się kolonią. Autor omawia istotę zjawiska glokalizacji, jako „rewersu” globalizacji. Zwraca uwagę na zmiany w zarządzaniu, jakim podlegają gospodarka i podmioty gospodarcze działające na poziomie lokalnym, które ten proces wymusza. Ma to szczególne znaczenie wobec implikowanej przez globalizację, na obecnym etapie jej rozwoju i zaawansowania, dezagregacji narodowych przestrzeni ekonomicznych oraz atomizacji składowych tych przestrzeni – podkreśla autor.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Kuciński, K. (2015). Glokalizacja a zarządzanie. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 36(3), 9–19. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/KNoP/article/view/2102
Dział
Dział główny

Bibliografia

1. Barber B. [2014], Gdyby burmistrzowie rządzili światem, Warszawa, Wydawnictwo MUZA.
2. Bauman Z. [2007], Tożsamość, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
3. Bieńczyk M. [2012], Nieśmiertelność melancholijna, O Wagnerze i melancholii romantycznej,
„Latający Holender” Ryszarda Wagnera, Warszawa, Teatr Wielki Opera Narodowa.
4. Clark G.L., Feldman W.P., Gertler W.S. [2003] (eds.), The Oxford Handbook of Economic Geography,
Oxford-New York, Oxford University Press.
5. Domański R. [1982], Teoretyczne podstawy geografii ekonomicznej, Warszawa, PWE.
6. Flassbeck H. [2013], Rozbić skarbonki, wywiad udzielony J. Żakowskiemu, „Polityka”, nr 28(2915),
10.07-16.07.2013.
7. Haque Khondker H. [2004], Glocalization as Globalization: Evolution of Sociological Concept,
„Bangladesh e-Journal of Sociology”, Vol. 1, No. 2, July.
8. Kotler Ph. [2004], Marketing od A do Z, Warszawa, PWE.
9. Kuciński K. [2004] (red.), Ekonomiczne i społeczne aspekty globalizacji, Materiały i Prace IFGN,
tom XC, Oficyna Wydawnicza SGH.
10. Kuciński K. [2009] (red.), Geografia ekonomiczna, Kraków, Wolters Kluwer.
11. Kuciński K. [2011 a] (red.), Glokalizacja, Warszawa, Difin.
12. Kuciński K. [2011 b], Glokalizacja jako indygenizacja globalizacji, „Rocznik Żyrardowski”, tom IX.
13. Kuciński K. [2014] (red.), Ryzyko lokalizacji przedsiębiorstw w Polsce, Warszawa, CeDeWu.
14. Kuciński K. [2015] (red.), Lokalizacyjne uwarunkowania bezpieczeństwa ekonomicznego przedsiębiorstw,
Warszawa, CeDeWu.
15. Naisbitt J. [1997], Megatrendy, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
16. Nederveen Pietrese J. [2004], Globalization and Culture, Lanham Maryland, Rowman and
Littlefield.
17. Robertson R. [1992], Globalization: Social Theory and Global Culture, London, Sage.
18. Robertson R. [1995], Glocalization: Time-space and Homogenity-heterogenity, in: Global Modernities,
Featherstone M., Lash S., Robertson R. (eds.), London, Sage.
19. Stiglitz J. [2004], Globalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
20. Sun Zi [2003], Sztuka wojenna, Kraków, Etiuda.