Abstrakt
Wpływ innowacyjności na wzrost gospodarczy zależy od stopnia rozwoju gospodarki. Nie można zatem automatycznie kopiować recept rozwojowych formułowanych dla krajów wysokorozwiniętych, krajom będącym na niższym poziomie rozwoju technologicznego. Na podstawie analizy indeksu innowacyjności opracowywanego przez Komisję Europejską, oraz badań mechanizmu wdrażania innowacji, autor dowodzi, że stymulatory wzrostu gospodarczego muszą być dopasowane do danej gospodarki. Dlatego też propozycje zapisane w Strategii Polska 2030, nie przyniosą spodziewanych efektów. Jego zdaniem to nie wysoka innowacyjność będzie motorem wzrostu polskiej gospodarki, jak zakłada się w tym dokumencie, ale łatwość prowadzenia działalności gospodarczej, zdolność do szybkich adaptacji oraz konkurowania na rynku UE, co wynika z relatywnie tańszych czynników produkcji. Podważając prognozy zawarte w tym dokumencie, autor przedstawia własną prognozę długookresowego rozwoju – do 2040 r., w której uwzględnia cykle Kondratiewa. Z przedstawionych szacunków wynika, że do 2040 r. polska gospodarka ma szansę rozwijać się w tempie 4 proc. średniorocznie.
Full Text
Bibliografia
2. Boni M., Polska 2030. Trzecia fala nowoczesności, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2011.
3. Czapiński J., Tylko miłość, wywiad, „Magazyn Świąteczny Gazety Wyborczej”, 2012, grudzień 1-2.
4. Grossman G., Helpman E., Innovation & Growth in the Global Economy, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge 1991.
5. Innovation Union Scoreboard, European Commission, Brussels 2011.
6. Iwai K., A Contribution To The Evolutionary Theory Of Innovation, Imitation And Growth, “Journal of Economic Behavior and Organization”, 2000, 43 (2) October.
7. Jaegers T., Lipp-Lingua C., Amil D., Statistics in Focus, Eurostat, 2013, 1.
8. Podręcznik Oslo: Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, OECD – EUROSTAT, wydanie polskie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2006.
9. Polska 2040, Ekspertyza dla rządu polskiego, BIEC Biuro Inwestycji i Cykli Ekonomicznych, 14 czerwiec 2012, Warszawa.
10. Rogers E.M., Diffusion of Innovations, Free Press, New York 2003.
11. Rosenberg N., Innovation and Economic Growth, OECD, Paris 2004.
12. Schumpeter A., Business Cycles, McGraw-Hill, New York 1939.
13. Schumpeter J.A.,Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960.
Autor
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.