Instytucjonalne uwarunkowania funkcjonowania przedsiębiorstw a zrównoważony rozwój
Main Article Content
Abstrakt
Instytucje odgrywają coraz większe znaczenie w tworzeniu polityki zrównoważonego rozwoju, zarówno na szczeblu makro- i mikroekonomicznym. Kształtują zasady związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstw, rozwojem społecznym oraz ochroną środowiska. Celem artykułu jest analiza związków pomiędzy wybranymi instytucjonalnymi uwarunkowaniami funkcjonowania firm, a zdolnością przedsiębiorstw do adaptacji/współtworzenia wymogów zrównoważonego rozwoju oraz kreowania swoich strategii biznesowych w oparciu o omawianą koncepcję. Na podstawie prowadzonych rozważań należy stwierdzić, iż proces dostosowywania się biznesu do Agendy 2030 i wyznaczonych celów zrównoważonego rozwoju, ma charakter w zdecydowanej większości adaptacyjnego przyjmowania narzuconego ładu instytucjonalnego: międzynarodowego i krajowego. Proces ten jest rozciągnięty w czasie i charakteryzuje się różną dynamiką, w zależności od stopnia rozwoju systemów społeczno-gospodarczych w poszczególnych krajach i regionach oraz standaryzacji norm międzynarodowych.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
2. Berbecka J. (2016), Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość a zachowania konsumentów, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 303, Katowice, s. 7-8.
3. Braumberger A. (2019), Lider innowacji? Raport KE ukazuje żenującą prawdę o polskiej gospodarce, 21.06.2019, SpiersWEB, https://spidersweb.pl, dostęp 05.01.2020.
4. Dolińska M. (2010), Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy, PWE, Warszawa, s. 26-27.
5. EU (2020), European Innovation Scoreboard, Methodology report, European Commission 2020, EU, https://ec.europa.eu, dostęp 05.03.2021.
6. GUS (2021), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce 2017-2019, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, dostęp 04.03.2021.
7. Grzelak M., Liedel K. (2012), Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. Zagrożenia i wyzwania dla Polski – zarys problemu, „Bezpieczeństwa Narodowe”, nr 22, II/2012, s. 126.
8. Grzesik A. (2019), 4 niezwykle ważne etapy w rozwoju Twojej firmy, strona internetowa Adam Grzesik, https://adamgrzesik.pl, dostęp 02.11.2019.
9. Internet World Stats (2019), World Internet Users and 2019 Population Stats, www.internetworldstats.com, dostęp 02.01.2020.
10. Iwański T. (2017), Przemysł 4.0 i wszystko jasne, „Napędy i sterowanie”, nr 1, Racibórz, s. 22-23.
11. Kowalkowska J. (2016), Jak bardzo inteligentna może być fabryka?, Astor, https://www.astor.com.pl, dostęp 10.11.2019.
12. Kupper D. (2019), Embracing Industry 4.0 and Rediscovering Growth, https://www.bcg.com/pl, dostęp 11.11.2019.
13. Kwiecińska M. (2016), Wybrane metody analizy strategicznej otoczenia w planowaniu operacji reagowania kryzysowego – ujęcie teoretyczne, „Obronność”. Zeszyty naukowe 2(18), s. 108-127, http://cejsh.icm.edu.pl, dostęp 02.11.2019.
14. Lash R. (2020), Być liderem dzięki innowacjom, https://wwwhbrp.pl, dostęp 05.01.2020.
15. Lazarowicz A. (2018), Jakie znaczenie dla firmy ma kultura organizacyjna?, „Poradnik Przedsiębiorcy”, https://poradnikprzedsiebiorcy.pl, dostęp 05.01.2020.
16. Matusiak K., Guliński J. (red.) (2010), Rekomendacje zmian w polskim systemie transferu technologii i komercjalizacji wiedzy, Warszawa 2010, https://www.parp.gov.pl, dostęp 04.01.2020.
17. Mazur-Wierzbicka E. (2015), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, t. 26, nr 1, s. 101.
18. Mazurek-Kucharska B., Flis R. (2016), Przedsiębiorstwo innowacyjne – stroma droga na szczyt, w: B. Mazurek-Kucharska, M. Dębski (red.), Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem w Polsce. Innowacyjne strategie, narzędzia i wdrożenia, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź-Warszawa, s. 55-57.
19. Nosalska K. (2018), 5 kluczowych obszarów cyfrowej transformacji, https://www.hbrp.pl, dostęp 02.11.2019.
20. Nowak K. (2018), Cloud computing – chmura obliczeniowa, https://www.s-net.pl/blog/2018/03/29, dostęp 11.11.2019.
21. Ostrowska M. (2013), Innowacje w polskich przedsiębiorstwach – bariery, korzyści oraz źródła finansowania, w: J. Czerniak (red. nauk.), Innowacyjność w polskiej i światowej gospodarce, Koło Naukowe Ekonomistów Wydziału Ekonomicznego, UMCS, Lublin.
22. Piątek Z. (2018), Od Industry 4.0 do Smart Factory: technologie i zmiany organizacyjne, strona internetowa Przemysl-40, http://przemysl-40.pl, dostęp 10.11.2019.
23. Prajsnar P. (2015), Internet rzeczy? To nie to, co myślisz…, https://www.forbes.pl, dostęp 11.11.2019.
24. PWC (2019), Przemysł 4.0, czyli wyzwania współczesnej produkcji, https://www.pwc.pl, s. 36-43, dostęp 02.11.2019.
25. Rudawska J. (2017), Bariery działalności innowacyjnej w sektorze przedsiębiorstw. Studium przypadku, „Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce – teoria i praktyka” nr 1, s. 77.
26. Siemens (2017), Od industry 4.0 do smart factory. Poradnik menedżera i inżyniera, strona internetowa Siemens, https://publikacje.siemens-info.com, dostęp 10.11.2019.
27. Sikora J., Uziębło A. (2013), Innowacja w przedsiębiorstwie – próba zdefiniowania, „Zarządzanie i Finanse”, nr 2, s. 351.
28. Tabakow M., Korczak J., Franczyk B. (2014), Big data – definicje, wyzwania i technologie informatyczne, „Informatyka ekonomiczna”, nr 1(31), s. 141.
29. Witkowska A. (2019), Wytwarzanie przyrostowe, strona internetowa DesignNews, http://www.designnews.pl/, dostęp 11.11.2019.
30. Włodarczyk R. (2017), Działalność innowacyjna polskich przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie, Nr 25, t. 2, s. 117.