Strategia direct-to-consumer (D2C) – nowa koncepcja czy zwrot ku przeszłości

Anna M. Zarzycka (1)
(1) Szkoła Główna Gandlowa w Warszawie, Polska

Abstrakt

Jedna ze strategii dystrybucji produktów – direct-to-consumer (D2C) jest obecnie ważnym trendem w sprzedaży towarów konsumpcyjnych przez producentów. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie tendencji rozwojowych w zakresie sprzedaży bezpośredniej, identyfikacja przyczyn wzrostu zainteresowania taką strategią dystrybucji ze strony producentów dóbr konsumpcyjnych oraz zaprezentowanie różnych opcji strategicznych z zastosowaniem bezpośrednich kanałów dystrybucji. Cel ten został zrealizowany za pomocą analizy literatury, baz danych i zasobów elektronicznych. Koncepcja sprzedaży bezpośredniej ma długą historię, zaczynając od tradycyjnych jej form, a kończąc na najnowszych, wynikających głównie z postępu technologicznego oraz preferencji i zachowań zakupowych konsumentów. Przeprowadzona analiza problemu ukazuje różne opcje strategiczne zastosowania kanału bezpośredniego: od koncentracji przez selektywny wybór w połączeniu z kanałami pośrednimi po rozwiązanie omnikanałowe.

Full Text

Generated from XML file

Bibliografia

Adidas – statistics & facts [b.d.], https://www.statista.com/topics/1257/adidas/#topicOverview, (dostęp: 15.06.2025).

Adidas AG [b.d.], https://www.adidas-group.com/en/about/profile (dostęp: 15.06.2025).

Albaum G. [1992], Current status and future directions for research on direct selling channels, “Journal of Marketing Channels”, no 2 (2), s. 95–111.

Cyran K. [2014], Znaczenie dystrybucji bezpośredniej w zaspokajaniu popytu na żywność, „Marketing i Rynek”, nr 8, s. 355–363.

Czubała A. [2001], Dystrybucja produktów, PWE, Warszawa.

Gielens, K., Steenkamp J. B. [2019], Branding in the era of digital (dis)intermediation, “International Journal of Research in Marketing”, vol. 36 (3), s. 367–384.

Gołębiewski J., Bareja-Wawryszuk O. [2016], Znaczenie sprzedaży bezpośredniej w polskim rolnictwie, „Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu”, t. XVIII, z. 3, s. 82–88.

Kiszeczka [b.d.], https://kiszeczka.pl (dostęp: 14.06. 2025).

Leimstoll U., Wölfle R. [2021], Direct to Consumer (D2C) E-Commerce: Goals and Strategies of Brand Manufacturers, w: Dornberger R. (red.), New Trends in Business Information Systems and Technology, Studies in Systems, Decision and Control, vol. 294. Springer, Cham, https://doi.org/10.1007/978-3-030-48332-6_16.

Lienhard S., Schögel M., Boppart A. [2021], The Prerequisites for D2C Strategies, “Marketing Review St. Gallen”, no 6, s. 10–17.

Lienhard S. D. [2023], Direct-to-Consumer (D2C) Strategies of Established Consumer Goods Manufacturers: A Dynamic Capability Perspective, Doktorarbeit. Universität St. Gallen.

Lipowski M., Bondos I. [2016], Omnikanałowość – czy rynek zweryfikuje koncepcję teoretyczną? „Organizacja i Zarządzanie”, nr 1, s. 71–82.

Lüdtke JP., Fretschner M. [2024], Das D2C–Modell. In: D2C–Direkte Kundenbeziehungen statt Plattformabhängigkeit, Springer Gabler, Wiesbaden, https://doi.org/10.1007/978-3-658-43932-3_3.

Pabst O., Schögel M. [2021], Einblicke in den Aufbau einer erfolgreichen D2C-Strategie, “Marketing Review St.Gallen”, vol. 38 (6), Thexis Verlag, St.Gallen, s. 6–9.

Peterson R. A., Wotruba T. R. [1996], What is direct selling? Definition, perspectives, and research agenda, “Journal of Personal Selling & Sales Management”, vol. 16 (4), s. 1–16.

Schacker M., Stanoevska-Slabeva K. [2023], A morphology of digital direct-to-consumer (D2C) models, “Procedia Computer Science”, vol. 219, s. 170–177.

Szozda N., Świerczek A. [2021], Transformacja cyfrowa struktur omnikanałowych w dystrybucji produktów, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka”, t. LXXIII, nr 1, s. 2–12.

Wojcieszak-Zbierska M., Bogusz M. [2020], Direct sales as an example of a distribution channel within the małopolskie region, “Annals PAAAE”, vol. XXII (1), s. 351–359, https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.7578.

Autor

Anna M. Zarzycka
Zarzycka, A. M. (2025). Strategia direct-to-consumer (D2C) – nowa koncepcja czy zwrot ku przeszłości. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 77(3), 43–51. https://doi.org/10.33119/KNOP.2025.77.3.3

Article Details

Metrics