Trendy w rozwoju handlu detalicznego w Polsce. Przegląd literatury

Anna M. Zarzycka (1)
(1) Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska

Abstrakt

Handel detaliczny jest pod wpływem zmian zachodzących w otoczeniu. Celem artykułu jest identyfikacja czynników wpływających aktualnie na handel detaliczny w Polsce oraz związanych z tym tendencji i nowych rozwiązań prowadzenia biznesu. Cel ten został zrealizowany za pomocą analizy literatury, baz danych i zasobów elektronicznych. Przeprowadzona analiza problemu wskazuje głównie na: postęp technologiczny, zachowania zakupowe konsumentów, konkurencję oraz związany z nią proces umiędzynarodowienia i globalizacji. Ich konsekwencją są trzy trendy w rozwoju handlu detalicznego: powstawanie mniejszych i nowoczesnych formatów handlu detalicznego, integracja handlu detalicznego tradycyjnego z internetowym oraz ekspansja chińskich platform handlowych.

Full Text

Generated from XML file

Bibliografia

Asmare A., Zewdie S. [2022], Omnichannel retailing strategy: a systematic review, “The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research”, vol. 32 (1), s. 59–79, https://doi.org/10.1080/09593969.2021.2024447.

Borusiak B. [2011], Innowacyjne formaty handlu detalicznego, „Zeszyty Naukowe”, nr 184, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, s. 111–124.

Cambridge Dictionary [2025], https://dictionary.cambridge.org/pl/dictionary/english-polish/showroom (dostęp: 25.10.2025).

Daszkiewicz M., Sztuk A. [2024], Zachowania konsumentów wobec innowacji w handlu detalicznym–uwarunkowania, trendy i wyzwania, w: Haberla M. (red.), Postawy konsumentów wobec innowacji w handlu detalicznym w kontekście pandemii COVID‑19, Wydawnictwo Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław.

Deloitte [2025], Global powers of retailing 2025, raport, https://www.deloitte.com/pl/pl/Industries/consumer/research/Global-Powers-of-Retailing-2025.html (dostęp: 10.11.2025).

Duszczyk M. [2025], Chińscy sprzedawcy zaleli polski internet, „Rzeczpospolita”, 26.02.2025.

ecommercenews.pl [2025], Chińska ofensywa magazynowa w Europie. Jak zmienia się rynek logistyki? https://ecommercenews.pl/chinska-ofensywa-magazynowa-w-europie-jak-zmienia-sierynek-logistyki/ (dostęp: 25.10.2025).

Gawrońska A. [2025], Średnio dwie na rok. Tak znikały galerie handlowe, „Rzeczpospolita”, 21.08.2025.

Ge J., Tomlin B. [2025], The manufacturer’s role in nanostore-supermarket supply chain competition, “Production and Operations Management”, vol. 34 (10).

Grupa Żabka [b.d.], https://zabkagroup.com/pl/ (dostęp: 12.11.2025).

Haberla M., Waniowski P. [2024], Innowacje w handlu detalicznym, w: Haberla M. (red.), Postawy konsumentów wobec innowacji w handlu detalicznym w kontekście pandemii COVID‑19, Wydawnictwo Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław.

Komor M., Wójcik A. [2025], Zachowania zakupowe w kanałach offline i online – analiza i implikacje dla przedsiębiorstw handlowych, „Marketing i Rynek”, nr 3, s. 3–14.

Kotler Ph., Keller K. L., Chernev A. [2025], Marketing, Rebis, Poznań.

Kucharska B. [2023], Sklep bezobsługowy jako innowacyjny format handlu detalicznego –perspektywa postpandemiczna, „Studia i Prace, Kolegium Zarządzania i Finansów”, nr 188, s. 25–42.

Luberda P. [2023], Sprzedaż wielokanałowa w kształtowaniu zachowań konsumentów na rynku odzieży, „Marketing i Rynek”, nr 3, s. 45–56.

Mazurkiewicz P. [2025], Galerie do rozbiórki, pora na parki handlowe w mniejszych miastach, „Rzeczpospolita”, 1.09.2025.

Nam Y., Lee S., Lee H. [2025], Consumer preferences for unmanned stores: A choice experiment study, “Journal of Retailing and Consumer Service”, vol. 82.

Neeru S., Kayeser F. [2025], Omnichannel usage influence on webrooming-showrooming: the moderating influence of consumer segment and product price, “Journal of Consumer Marketing”, 10.1108/JCM-05-2024-6891.

Nim N., Pedada K., Hewett K. [2024], Digital marketing ecosystems and global market expansion: current state and future research agenda, “International Marketing Review”, vol. 41 (5), s. 872–885, doi: https://doi.org/10.1108/IMR-04-2024-0108.

P3 [2025], Stan handlu detalicznego 2025, https://www.p3parks.com/pl/aktualnosci/article/stan-handlu-detalicznego-w-2025‑r (dostęp: 10.11.2025).

Pabian A., Stępień M. [2024], Kierunki rozwoju stacjonarnego handlu detalicznego w erze kultury cyfrowej, „Zeszyty Naukowe Akademii Górnośląskiej”, nr 1, s. 70–75.

Pollster [2024], Chińskie platformy handlowe oczami Polaków, raport, https://pollster.pl/files/medias/Chinskie-platformy-RAPORT.pdf (dostęp: 17.10.2025).

Proxi.cloud [b.d.], https://proxi.cloud/ (dostęp: 17.10. 2025).

Purta M., Nowakowski M., Svoboda D., Karabon M., Läubli D., Wachinger T., Laizet F. [2023], State of grocery in Central Europe 2023: The battle for the new shopper, McKinsey & Company, https://www.mckinsey.com/pl/our-insights/state-of-grocery-in-central-europe-2023 (dostęp: 11.11.2025).

Trei Real Estate i JLL [2022], Parki handlowe i centra convenience w Polsce, raport, https://www.treirealestate.com/fileadmin/medien/downloads/retail_parks_report/2022/PL_Retail_Park_Report_2022.pdf (dostęp: 20.10.2025).

Włodarczyk K. [2022], Zmiany w zachowaniach konsumenckich osób starszych w trakcie pandemii COVID-19 w świetle analizy trendów konsumenckich, „Marketing i Rynek”, nr 9.

Autor

Anna M. Zarzycka
Zarzycka, A. M. (2025). Trendy w rozwoju handlu detalicznego w Polsce. Przegląd literatury. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 78(4), 63–71. https://doi.org/10.33119/KNOP.2025.78.4.4

Article Details

Metrics