Trendy w rozwoju handlu detalicznego w Polsce. Przegląd literatury
Abstrakt
Handel detaliczny jest pod wpływem zmian zachodzących w otoczeniu. Celem artykułu jest identyfikacja czynników wpływających aktualnie na handel detaliczny w Polsce oraz związanych z tym tendencji i nowych rozwiązań prowadzenia biznesu. Cel ten został zrealizowany za pomocą analizy literatury, baz danych i zasobów elektronicznych. Przeprowadzona analiza problemu wskazuje głównie na: postęp technologiczny, zachowania zakupowe konsumentów, konkurencję oraz związany z nią proces umiędzynarodowienia i globalizacji. Ich konsekwencją są trzy trendy w rozwoju handlu detalicznego: powstawanie mniejszych i nowoczesnych formatów handlu detalicznego, integracja handlu detalicznego tradycyjnego z internetowym oraz ekspansja chińskich platform handlowych.
Full Text
Bibliografia
Asmare A., Zewdie S. [2022], Omnichannel retailing strategy: a systematic review, “The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research”, vol. 32 (1), s. 59–79, https://doi.org/10.1080/09593969.2021.2024447.
Borusiak B. [2011], Innowacyjne formaty handlu detalicznego, „Zeszyty Naukowe”, nr 184, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, s. 111–124.
Cambridge Dictionary [2025], https://dictionary.cambridge.org/pl/dictionary/english-polish/showroom (dostęp: 25.10.2025).
Daszkiewicz M., Sztuk A. [2024], Zachowania konsumentów wobec innowacji w handlu detalicznym–uwarunkowania, trendy i wyzwania, w: Haberla M. (red.), Postawy konsumentów wobec innowacji w handlu detalicznym w kontekście pandemii COVID‑19, Wydawnictwo Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław.
Deloitte [2025], Global powers of retailing 2025, raport, https://www.deloitte.com/pl/pl/Industries/consumer/research/Global-Powers-of-Retailing-2025.html (dostęp: 10.11.2025).
Duszczyk M. [2025], Chińscy sprzedawcy zaleli polski internet, „Rzeczpospolita”, 26.02.2025.
ecommercenews.pl [2025], Chińska ofensywa magazynowa w Europie. Jak zmienia się rynek logistyki? https://ecommercenews.pl/chinska-ofensywa-magazynowa-w-europie-jak-zmienia-sierynek-logistyki/ (dostęp: 25.10.2025).
Gawrońska A. [2025], Średnio dwie na rok. Tak znikały galerie handlowe, „Rzeczpospolita”, 21.08.2025.
Ge J., Tomlin B. [2025], The manufacturer’s role in nanostore-supermarket supply chain competition, “Production and Operations Management”, vol. 34 (10).
Grupa Żabka [b.d.], https://zabkagroup.com/pl/ (dostęp: 12.11.2025).
Haberla M., Waniowski P. [2024], Innowacje w handlu detalicznym, w: Haberla M. (red.), Postawy konsumentów wobec innowacji w handlu detalicznym w kontekście pandemii COVID‑19, Wydawnictwo Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław.
Komor M., Wójcik A. [2025], Zachowania zakupowe w kanałach offline i online – analiza i implikacje dla przedsiębiorstw handlowych, „Marketing i Rynek”, nr 3, s. 3–14.
Kotler Ph., Keller K. L., Chernev A. [2025], Marketing, Rebis, Poznań.
Kucharska B. [2023], Sklep bezobsługowy jako innowacyjny format handlu detalicznego –perspektywa postpandemiczna, „Studia i Prace, Kolegium Zarządzania i Finansów”, nr 188, s. 25–42.
Luberda P. [2023], Sprzedaż wielokanałowa w kształtowaniu zachowań konsumentów na rynku odzieży, „Marketing i Rynek”, nr 3, s. 45–56.
Mazurkiewicz P. [2025], Galerie do rozbiórki, pora na parki handlowe w mniejszych miastach, „Rzeczpospolita”, 1.09.2025.
Nam Y., Lee S., Lee H. [2025], Consumer preferences for unmanned stores: A choice experiment study, “Journal of Retailing and Consumer Service”, vol. 82.
Neeru S., Kayeser F. [2025], Omnichannel usage influence on webrooming-showrooming: the moderating influence of consumer segment and product price, “Journal of Consumer Marketing”, 10.1108/JCM-05-2024-6891.
Nim N., Pedada K., Hewett K. [2024], Digital marketing ecosystems and global market expansion: current state and future research agenda, “International Marketing Review”, vol. 41 (5), s. 872–885, doi: https://doi.org/10.1108/IMR-04-2024-0108.
P3 [2025], Stan handlu detalicznego 2025, https://www.p3parks.com/pl/aktualnosci/article/stan-handlu-detalicznego-w-2025‑r (dostęp: 10.11.2025).
Pabian A., Stępień M. [2024], Kierunki rozwoju stacjonarnego handlu detalicznego w erze kultury cyfrowej, „Zeszyty Naukowe Akademii Górnośląskiej”, nr 1, s. 70–75.
Pollster [2024], Chińskie platformy handlowe oczami Polaków, raport, https://pollster.pl/files/medias/Chinskie-platformy-RAPORT.pdf (dostęp: 17.10.2025).
Proxi.cloud [b.d.], https://proxi.cloud/ (dostęp: 17.10. 2025).
Purta M., Nowakowski M., Svoboda D., Karabon M., Läubli D., Wachinger T., Laizet F. [2023], State of grocery in Central Europe 2023: The battle for the new shopper, McKinsey & Company, https://www.mckinsey.com/pl/our-insights/state-of-grocery-in-central-europe-2023 (dostęp: 11.11.2025).
Trei Real Estate i JLL [2022], Parki handlowe i centra convenience w Polsce, raport, https://www.treirealestate.com/fileadmin/medien/downloads/retail_parks_report/2022/PL_Retail_Park_Report_2022.pdf (dostęp: 20.10.2025).
Włodarczyk K. [2022], Zmiany w zachowaniach konsumenckich osób starszych w trakcie pandemii COVID-19 w świetle analizy trendów konsumenckich, „Marketing i Rynek”, nr 9.
Autor
Prawa autorskie (c) 2025 Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.