Outsourcing procesów biznesowych – potencjalne zagrożenia w opinii przedsiębiorców z Polski Wschodniej

Marek Kuźmicki (1)
(1) Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska

Abstrakt

Polska zyskuje coraz większe uznanie jako atrakcyjne miejsce do świadczenia usług outsourcingowych. Celem artykułu jest określenie potencjalnych zagrożeń w funkcjonowaniu średnich i dużych przedsiębiorstw wynikających ze zlecania obsługi wybranych funkcji do centrów outsourcingu procesów biznesowych. Badania zostały zrealizowane techniką mixed-mode (metoda CATI i CAWI) od lutego do kwietnia 2021 roku na próbie trzystu przedsiębiorstw niefinansowych zlokalizowanych na terenie województw lubelskiego, podkarpackiego i podlaskiego. Najliczniejsza grupa przedsiębiorców widzi umiarkowane zagrożenia wynikające ze zlecania obsługi procesów biznesowych podmiotom zewnętrznym. Największym zagrożeniem w opinii respondentów okazała się utrata kontroli nad wydzieloną funkcją prowadzenia działalności gospodarczej poddaną outsourcingowi, np. księgowością czy obsługą spraw kadrowych. Zleceniodawcy procesów biznesowych do outsourcingu powinni niwelować ryzyko wynikające z korzystania z usług obcych, starannie weryfikując potencjalnego dostawcę. Korzystanie z usług centrów BPO (Business Process Outsourcing) może być sposobem na poprawę efektywności i konkurencyjności działania przedsiębiorstw.

Full Text

Generated from XML file

Bibliografia

ABSL [2023], Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2023, https://absl.pl/storage/app/media/Sektor%20nowoczesnych%20us%C5%82ug%20biznesowych%20 w%20Polsce%20 2023.pdf (dostęp: 25.03.2025).

Budzyńska K. [2014], Outsourcing vs. insourcing. Analiza porównawcza wybranych aspektów organizacyjnych i ekonomicznych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 300 (2), s. 21–31.

Cyrek M. [2024], BPO – czym jest outsourcing procesów biznesowych? Cyrek Digital, 23 lipca, https://cyrekdigital.com/pl/baza-wiedzy/bpo/ (dostęp:20.03.2025).

Dinu A. M. [2015], The risks and benefits of outsourcing, “Knowledge Horizons – Economics”, vol. 7 (2), s. 103–104.

Forum Firm [2025], Trendy w outsourcingu procesów: jak łączyć elastyczność zatrudnienia z długoterminowym wzrostem? 19 marca, https://forumfirm.eu/trendy-w-outsourcingu-procesow-jak-laczyc-elastycznosc-zatrudnienia-z-dlugoterminowym-wzrostem/ (dostęp: 20.03.2025).

Freytag P. V., Ann H. C., Majbritt R. E. [2012], Reconsidering outsourcing solutions, “European Management Journal”, vol. 30 (2), s. 99–110.

Grudzewski W. M., Hejduk I. K. [2004], Metody projektowania systemów zarządzania, Difin, Warszawa.

Grześ A. [2017], Outsourcing w kształtowaniu zatrudnienia oraz kosztów i produktywności pracy w przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.

Harland Ch., Knight L. [2005], Outsourcing: assessing the risks and benefits for organizations, sectors and nations, “International Journal of Operations & Production Management”, vol. 25 (9), s. 831–850.

Huczko P. [2024], BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm, Infor, 29 kwietnia, https://ksiegowosc.infor.pl/obrot-gospodarczy/dzialalnosc-gospodarcza/6595912, bpo-kto-i-jak-moze-skorzystac-naoutsourcingu-procesow-biznesowych-co-najmniej-20‑oszczednosci-dla-wiekszych-firm.html (dostęp: 15.03.2025).

Komisja Europejska [2010], Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej, Załącznik A., 10 grudnia, Bruksela, https://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/com/com_com(2010)0774_/com_com(2010)0774_pl.pdf (dostęp: 25.03.2025).

Liberska B. [2007], Globalizacja a offshoring usług sektora IT, https://www.studocu.com/pl/document/uniwersytet-im-adama-mickiewicza-w-poznaniu/geografia-polityczna-i-ekonomiczna/barbara-liberska-globalizacja-a-offshoring-uslug-sektora-it/82114659 (dostęp: 20.03.2025).

Malmgren M. [2010], Managing risks in business-critical outsourcing – a perspective from the outsourcer and the supplier, Linköping University, Linköping.

Marcinkowska E. [2015], Rynek outsourcingu usług biznesowych w Polsce – stan i perspektywy rozwoju, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 244, s. 130–140.

Nadolna D. [2014], Outsourcing procesów biznesowych jako metoda zarządzania w przedsiębiorstw, „Studia Ekonomiczne”, nr 202, s. 65–77.

OEX Cursor [b.d.], Zalety i wady outsourcingu, https://oexcursor.pl/baza-wiedzy/zalety-i-wady-outsourcingu/ (dostęp: 25.03.2025).

Petrus M. [2024], 5 korzyści z outsourcingu na nowy rok, Antal, https://antal.pl/wiedza/artykul/5‑korzysci-z-outsourcingu-na-nowy-rok (dostęp: 25.03.2025).

Sobińska M. [2009], Outsourcing procesów biznesowych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 52, s. 199–206.

Szukalski S. M., Wodnicka M. [2016], Outsourcing metodyka przygotowywania procesów i ocena efektywności, Difin, Warszawa.

Ziółkiewicz M. [2010], Rola Polski w rozwoju outsourcingu usług z kręgu BPO, „Finansowy Kwartalnik Internetowy e-Finanse”, vol. 6 (4), s. 64–75.

Autor

Marek Kuźmicki
Kuźmicki, M. (2025). Outsourcing procesów biznesowych – potencjalne zagrożenia w opinii przedsiębiorców z Polski Wschodniej. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 77(3), 133–144. https://doi.org/10.33119/KNOP.2025.77.3.9

Article Details

Metrics