Outsourcing procesów biznesowych – potencjalne zagrożenia w opinii przedsiębiorców z Polski Wschodniej
Abstrakt
Polska zyskuje coraz większe uznanie jako atrakcyjne miejsce do świadczenia usług outsourcingowych. Celem artykułu jest określenie potencjalnych zagrożeń w funkcjonowaniu średnich i dużych przedsiębiorstw wynikających ze zlecania obsługi wybranych funkcji do centrów outsourcingu procesów biznesowych. Badania zostały zrealizowane techniką mixed-mode (metoda CATI i CAWI) od lutego do kwietnia 2021 roku na próbie trzystu przedsiębiorstw niefinansowych zlokalizowanych na terenie województw lubelskiego, podkarpackiego i podlaskiego. Najliczniejsza grupa przedsiębiorców widzi umiarkowane zagrożenia wynikające ze zlecania obsługi procesów biznesowych podmiotom zewnętrznym. Największym zagrożeniem w opinii respondentów okazała się utrata kontroli nad wydzieloną funkcją prowadzenia działalności gospodarczej poddaną outsourcingowi, np. księgowością czy obsługą spraw kadrowych. Zleceniodawcy procesów biznesowych do outsourcingu powinni niwelować ryzyko wynikające z korzystania z usług obcych, starannie weryfikując potencjalnego dostawcę. Korzystanie z usług centrów BPO (Business Process Outsourcing) może być sposobem na poprawę efektywności i konkurencyjności działania przedsiębiorstw.
Full Text
Bibliografia
ABSL [2023], Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2023, https://absl.pl/storage/app/media/Sektor%20nowoczesnych%20us%C5%82ug%20biznesowych%20 w%20Polsce%20 2023.pdf (dostęp: 25.03.2025).
Budzyńska K. [2014], Outsourcing vs. insourcing. Analiza porównawcza wybranych aspektów organizacyjnych i ekonomicznych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 300 (2), s. 21–31.
Cyrek M. [2024], BPO – czym jest outsourcing procesów biznesowych? Cyrek Digital, 23 lipca, https://cyrekdigital.com/pl/baza-wiedzy/bpo/ (dostęp:20.03.2025).
Dinu A. M. [2015], The risks and benefits of outsourcing, “Knowledge Horizons – Economics”, vol. 7 (2), s. 103–104.
Forum Firm [2025], Trendy w outsourcingu procesów: jak łączyć elastyczność zatrudnienia z długoterminowym wzrostem? 19 marca, https://forumfirm.eu/trendy-w-outsourcingu-procesow-jak-laczyc-elastycznosc-zatrudnienia-z-dlugoterminowym-wzrostem/ (dostęp: 20.03.2025).
Freytag P. V., Ann H. C., Majbritt R. E. [2012], Reconsidering outsourcing solutions, “European Management Journal”, vol. 30 (2), s. 99–110.
Grudzewski W. M., Hejduk I. K. [2004], Metody projektowania systemów zarządzania, Difin, Warszawa.
Grześ A. [2017], Outsourcing w kształtowaniu zatrudnienia oraz kosztów i produktywności pracy w przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
Harland Ch., Knight L. [2005], Outsourcing: assessing the risks and benefits for organizations, sectors and nations, “International Journal of Operations & Production Management”, vol. 25 (9), s. 831–850.
Huczko P. [2024], BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm, Infor, 29 kwietnia, https://ksiegowosc.infor.pl/obrot-gospodarczy/dzialalnosc-gospodarcza/6595912, bpo-kto-i-jak-moze-skorzystac-naoutsourcingu-procesow-biznesowych-co-najmniej-20‑oszczednosci-dla-wiekszych-firm.html (dostęp: 15.03.2025).
Komisja Europejska [2010], Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej, Załącznik A., 10 grudnia, Bruksela, https://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/com/com_com(2010)0774_/com_com(2010)0774_pl.pdf (dostęp: 25.03.2025).
Liberska B. [2007], Globalizacja a offshoring usług sektora IT, https://www.studocu.com/pl/document/uniwersytet-im-adama-mickiewicza-w-poznaniu/geografia-polityczna-i-ekonomiczna/barbara-liberska-globalizacja-a-offshoring-uslug-sektora-it/82114659 (dostęp: 20.03.2025).
Malmgren M. [2010], Managing risks in business-critical outsourcing – a perspective from the outsourcer and the supplier, Linköping University, Linköping.
Marcinkowska E. [2015], Rynek outsourcingu usług biznesowych w Polsce – stan i perspektywy rozwoju, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 244, s. 130–140.
Nadolna D. [2014], Outsourcing procesów biznesowych jako metoda zarządzania w przedsiębiorstw, „Studia Ekonomiczne”, nr 202, s. 65–77.
OEX Cursor [b.d.], Zalety i wady outsourcingu, https://oexcursor.pl/baza-wiedzy/zalety-i-wady-outsourcingu/ (dostęp: 25.03.2025).
Petrus M. [2024], 5 korzyści z outsourcingu na nowy rok, Antal, https://antal.pl/wiedza/artykul/5‑korzysci-z-outsourcingu-na-nowy-rok (dostęp: 25.03.2025).
Sobińska M. [2009], Outsourcing procesów biznesowych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 52, s. 199–206.
Szukalski S. M., Wodnicka M. [2016], Outsourcing metodyka przygotowywania procesów i ocena efektywności, Difin, Warszawa.
Ziółkiewicz M. [2010], Rola Polski w rozwoju outsourcingu usług z kręgu BPO, „Finansowy Kwartalnik Internetowy e-Finanse”, vol. 6 (4), s. 64–75.
Autor
Prawa autorskie (c) 2025 Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.