Paradoxes of innovation
Main Article Content
Abstract
Organisations face a paradox of innovations. On the one hand, the companies bear the costs of research, creation of new products, improving production technologies and func-tioning of research and development units, establish cooperation with academic institu-tions. On the other hand, they lose the chance for a rapid commercialisation and protec-tion of the results. The aim of this article is to identify the causes that undermine the inno-vative activities of companies. The research problem of the article has been presented on the basis of case studies of two organizations. The results showed that the key issue for the organisations is making strategic decisions, aiming at building competitive advantages based on knowledge and innovations, lack of management strategies and the ability to quickly commercialise the solutions developed as part of the innovative activity.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
Barney J. [1991], Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, “Journal of Management”, Vol. 2., p. 99-120.
Bojewska B., Strużycki M. [2011], Rola państwa i rządu w kształtowaniu innowacyjnej gospodarki, w: Innowacje w rozwijaniu konkurencyjności firm. Znaczenie, wsparcie, przykłady zastosowań, J. Perenc, J. Hołub-Iwan (red.), Warszawa, Wydawnictwo C.H. Beck, s. 15-31.
Brdulak J. [2005], Zarządzanie wiedzą a proces innowacji produktu. Budowanie przewagi konkurencyjnej firmy, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.
Brdulak J. [2012], Wiedza w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Koncepcja. Filary. Dobre praktyki, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.
Crido Taxand [2015], Raport o stanie patentowania w Polsce – patenty szansą na wzrost innowacyjności polskich przedsiębiorców, http://taxand.pl/attachments/Book/RaportPatentowy_2015_final.pdf, dostęp 8/12/2015.
GUS [2014], Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2011-2013. Informacje i opracowania statystyczne, Główny Urząd Statystyczny-Urząd Statystyczny w Szczecinie, Warszawa.
GUS [2015], Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce w latach 2012-2014. Opracowanie sygnalne, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
Kasprzycki D., Matczewski A., Okoń-Horodyńska E., du Vall M., Wisła R. [2008], Zarządzanie własnością intelektualną w przedsiębiorstwie – regulaminy korzystania z wyników prac intelektualnych powstałych w przedsiębiorstwie, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kłak M. [2010], Zarządzanie wiedzą we współczesnym przedsiębiorstwie, Kielce, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa.
Koniewska M. [2014], Wybrane składniki aktywów niematerialnych wpływających na wartość przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 67, s. 489-500.
Kostera M. [2003], Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kostera M. (red.) [2014], O przedsiębiorczości historie niezwykłe. Studium przypadków z przedsiębiorczości humanistycznej, Warszawa, Wydawnictwo Difin.
Kostera M. (red.) [2015], Metody badawcze w zarządzaniu humanistycznym, Warszawa, Wydawnictwo Sedno.
Lipczyński T. [2014], Wiedza jako narzędzie budowy przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw, „Informatyka Ekonomiczna”, nr 31, s. 47-58.
MNiSzW [2008], Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, Warszawa, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Nieć M. [2015], Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce na tle krajów Europy, w: Innowacyjna przedsiębiorczość w Polsce. Odkryty i ukryty potencjał polskiej innowacyjności, Zadura-Lichota P. (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji-PIB, s. 11-42.
Obłój K. [2001], Strategia organizacji, Warszawa, PWE.
Poznańska K. [2015], Determinanty wzrostu innowacyjności polskich przedsiębiorstw przemysłowych, w: Teoria i praktyka zarządzania w obliczu nowych wyzwań, J. Kaczmarek, W. Szymla (red.), Kraków, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Ustawa [2000], Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r., Prawo własności przemysłowej (Dz.U. z 2001 r. nr 49, poz. 508 ze zmianami).
Wielicki W., Baum R. [2009], Rola kapitału oraz wartości niematerialnych i prawnych w zarządzaniu przedsiębiorstwami rolnymi, Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, tom 96, zeszyt 4, s. 238-247.
Włodarczyk J. [ 2007], Działalność innowacyjna i jej ograniczenia w polskiej gospodarce, w: Innowacje w rozwoju gospodarki i przedsiębiorstw: siły motoryczne i bariery, Okońska-Horodyńska E., ZachorowskaMazurkiewicz A. (red.), Warszawa, Instytut Wiedzy i Innowacji, s. 99-116.