Paradoksy innowacji
Main Article Content
Abstrakt
W organizacjach dochodzi do paradoksu innowacji. Z jednej strony przedsiębiorstwa pono-szą koszty badań, kreacji nowych produktów, ulepszania technologii produkcyjnych i funk-cjonowania komórek badawczo-rozwojowych, nawiązują współpracę z ośrodkami akade-mickimi. Z drugiej zaś tracą szansę na szybką komercjalizację i ochronę wyników. Celem artykułu jest identyfikacja przyczyn osłabiających działalność innowacyjną przedsiębiorstw. Problem badawczy w artykule przedstawiony został w oparciu o studium przypadków dwóch organizacji. Wyniki badań pokazały, że kluczowym problemem dla organizacji jest podejmowanie decyzji strategicznych, nastawionych na budowanie przewag konkurencyj-nych w oparciu o wiedzę i innowacje, brak strategii zarządzania wiedzą oraz umiejętności szybkiej komercjalizacji rozwiązań wypracowanych w ramach działalności innowacyjnej.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
Barney J. [1991], Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, “Journal of Management”, Vol. 2., p. 99-120.
Bojewska B., Strużycki M. [2011], Rola państwa i rządu w kształtowaniu innowacyjnej gospodarki, w: Innowacje w rozwijaniu konkurencyjności firm. Znaczenie, wsparcie, przykłady zastosowań, J. Perenc, J. Hołub-Iwan (red.), Warszawa, Wydawnictwo C.H. Beck, s. 15-31.
Brdulak J. [2005], Zarządzanie wiedzą a proces innowacji produktu. Budowanie przewagi konkurencyjnej firmy, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.
Brdulak J. [2012], Wiedza w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Koncepcja. Filary. Dobre praktyki, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.
Crido Taxand [2015], Raport o stanie patentowania w Polsce – patenty szansą na wzrost innowacyjności polskich przedsiębiorców, http://taxand.pl/attachments/Book/RaportPatentowy_2015_final.pdf, dostęp 8/12/2015.
GUS [2014], Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2011-2013. Informacje i opracowania statystyczne, Główny Urząd Statystyczny-Urząd Statystyczny w Szczecinie, Warszawa.
GUS [2015], Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce w latach 2012-2014. Opracowanie sygnalne, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
Kasprzycki D., Matczewski A., Okoń-Horodyńska E., du Vall M., Wisła R. [2008], Zarządzanie własnością intelektualną w przedsiębiorstwie – regulaminy korzystania z wyników prac intelektualnych powstałych w przedsiębiorstwie, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kłak M. [2010], Zarządzanie wiedzą we współczesnym przedsiębiorstwie, Kielce, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa.
Koniewska M. [2014], Wybrane składniki aktywów niematerialnych wpływających na wartość przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 67, s. 489-500.
Kostera M. [2003], Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kostera M. (red.) [2014], O przedsiębiorczości historie niezwykłe. Studium przypadków z przedsiębiorczości humanistycznej, Warszawa, Wydawnictwo Difin.
Kostera M. (red.) [2015], Metody badawcze w zarządzaniu humanistycznym, Warszawa, Wydawnictwo Sedno.
Lipczyński T. [2014], Wiedza jako narzędzie budowy przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw, „Informatyka Ekonomiczna”, nr 31, s. 47-58.
MNiSzW [2008], Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, Warszawa, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Nieć M. [2015], Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce na tle krajów Europy, w: Innowacyjna przedsiębiorczość w Polsce. Odkryty i ukryty potencjał polskiej innowacyjności, Zadura-Lichota P. (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji-PIB, s. 11-42.
Obłój K. [2001], Strategia organizacji, Warszawa, PWE.
Poznańska K. [2015], Determinanty wzrostu innowacyjności polskich przedsiębiorstw przemysłowych, w: Teoria i praktyka zarządzania w obliczu nowych wyzwań, J. Kaczmarek, W. Szymla (red.), Kraków, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Ustawa [2000], Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r., Prawo własności przemysłowej (Dz.U. z 2001 r. nr 49, poz. 508 ze zmianami).
Wielicki W., Baum R. [2009], Rola kapitału oraz wartości niematerialnych i prawnych w zarządzaniu przedsiębiorstwami rolnymi, Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, tom 96, zeszyt 4, s. 238-247.
Włodarczyk J. [ 2007], Działalność innowacyjna i jej ograniczenia w polskiej gospodarce, w: Innowacje w rozwoju gospodarki i przedsiębiorstw: siły motoryczne i bariery, Okońska-Horodyńska E., ZachorowskaMazurkiewicz A. (red.), Warszawa, Instytut Wiedzy i Innowacji, s. 99-116.