New strategic planning paradigms in enterprises

Main Article Content

Adam Kałowski

Abstract

Dynamics of changes in the environment increases the expectations of bigger effectiveness of the tools for the organization management. Until now commonly used tools cease to be effec-tive, what undermines their usefulness, leading to their complete rejection. This concern in particular to strategic planning, which earlier guaranteed the long-term development of the organization. A new paradigm of strategic planning model presented in this article still may be the groundwork to build a competitive advantage, even in such turbulent conditions, according to the author. The above statement approves his surveys among both Polish and foreign companies, in which strategic planning is still an effective tool for business management.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Kałowski, A. (2015). New strategic planning paradigms in enterprises. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 34(1), 57–63. Retrieved from https://econjournals.sgh.waw.pl/KNoP/article/view/1977
Section
Articles

References

1. Barabasz A., Bełz G., (red.), [2012], Systemy i procesy zmian w zarządzaniu, Wrocław, Wyd. Uniwersytetu
Ekonomicznego we Wrocławiu.
2. Berliński L. [2009], Modelowanie strategii biznesu, Toruń, Wyd. Dom Organizatora.
3. Bower J.L., Gilbert C.G. [2008], Jak codzienne decyzje menedżerów wspierają lub niszczą strategię
firmy, „Harvard Business Review Polska”, październik.
4. Cunningham J., Harney B. [2012], Strategy & strategists, Oxford, Oxford University Press.
5. Elkin P.M. [2007], Planowanie i strategie biznesowe, Warszawa, Oficyna a Wolters Kluwer Polska.
6. Huff A.S., Floyd S.W., Sherman H.D., Terjesen S. [2011], Zarządzanie strategiczne. Podejście zasobowe,
Warszawa, Oficyna a Wolters Kluwer Polska.
7. Klasik A., (red.), [1993], Planowanie strategiczne, Warszawa, PWE.
8. Krupski R., (red.), [2014], Zarządzanie strategiczne. Rozwój koncepcji i metod, Wałbrzych, Prace
Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, t. 27.
9. Krzakiewicz K., (red.), [2008], Teoretyczne podstawy organizacji i zarządzania, Poznań, Akademia
Ekonomiczna w Poznaniu.
10. Makowski W., Wodnicki A. [2008], Krótkookresowe korzyści dominują nad planowaniem strategicznym,
„Harvard Business Review Polska”, październik.
11. Mankins M.C., Steele R. [2007], Przestań planować, zacznij decydować, „Harvard Business Review
Polska”, lipiec/sierpień.
12. Moore G.A. [2008], Aby osiągnąć sukces w pespektywie długookresowej skoncentruj się na celach średniookresowych,
„Harvard Business Review Polska”, marzec.
13. Romanowska M. [2009], Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Warszawa, PWE.