Tworzenie wartości dla akcjonariuszy przez relacje inwestorskie
Main Article Content
Abstract
Relacje inwestorskie są postrzegane jako generator wartości firmy. Zarządzanie oczekiwaniami inwestorów przez efektywne prowadzenie tych relacji kreuje dodatkową wartość dla akcjonariuszy. Autor wskazuje, że dzięki udostępnianiu większej ilości informacji zmniejsza się zmienność stóp zwrotu, a inwestorzy oczekują niższej premii za ryzyko, co przyczynia się do wyższej wyceny spółki. Przytoczone w artykule wyniki badań nad tworzeniem wartości dodanej dla akcjonariuszy dowodzą wzrostu znaczenia RI wśród spółek giełdowych.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Black A., Wright P., Bachman J., Davies J., W poszukiwaniu wartości dla akcjonariuszy: kształtowanie wyników działalności spółek, ABC, Warszawa 2000, s. 17-34.
3. Bushee B., Miller G., Investor Relations, Firm Visibility, and Investor Following, University of Pennsylvania, University of Michigan, 2009.
4. Dziawgo D., Nowa formuła relacji inwestorskich, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, 2007, nr 1, Warszawa 2007.
5. Greenwald B., Stiglitz J., Asymmetric information and the new theory of the firm: financial constraints and risk behavior, National Bureau of Economic Research, Working Paper No. 3359, Cambridge, May 1990.
6. Herman A., Kilka refleksji na temat nowych źródeł wzrostu wartości przedsiębiorstwa, [w:] Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa, Herman A., Dobiegała-Korona B. (red.), Difin, Warszawa 2006, s. 35.
7. Marcus B., Wallace S., New dimensions in investor relations: competing for capital in the 21st century, John Wiley and Sons, New York 1997, s. 291-310.
8. Mikołajek-Gocejna M., Otwartość informacyjna spółki jako źródło wzrostu jej wartości, [w:] Value Based Management. Koncepcje, narzędzia, przykłady, Szablewski A., Pniewski K., Bartoszewicz B. (red.), Poltext, Warszawa 2008, s. 449-481.
9. Mikołajek-Gocejna M., Zarządzanie oczekiwaniami inwestorów, [w:] Zmienność rynków a wartość przedsiębiorstwa, Szablewski A. (red.), Poltext, Warszawa 2010, s. 209-237.
10. Niedziółka D., Relacje inwestorskie, PWN, Warszawa 2008, s. 67-69.
11. Palter R., Rehm W., Opening up to investors, “The McKinsey Quarterly”, January 2009, s. 1-5.
12. Ryan T., Jacobs Ch., Hoboken N., Using investor relations to maximize equity valuation, John Wiley and Sons, New York 2005, s. 87-98.
13. Świderska G., W poszukiwaniu optymalnego raportu, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, 2007, nr 1, s. 18-19.
14. http://www.niri.org/ (definicja przyjęta przez NIRI w marcu 2003 r. i nadal aktualna).
15. http://forsal.pl/artykuly/426857,relacje_inwestorskie_investor_relations_kluczem_do_sukcesu_spolki.html.
16. http://www.piri.pl.